۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
تعداد بازدید: ۱۹۲۱۶۰
یک وارد کننده موبایل می گوید: سیاست ارزی دولت در کنترل قیمت موبایل باعث ایجاد تنش قیمتی بیشتری در بازار می شود تا جایی که اقشار متوسط و کم درآمد توانایی خرید موبایل ها در سال جاری را از دست خواهند داد.
کد خبر: ۱۲۴۶۳
نویسنده : مریم بهنام راد

بازار موبایل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بررسی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه حاکی از آن است که برخی از برند‌های تلفن‌های همراه مانند اپل (۶۰۰ دلار به بالا) در هفته‌های اخیر به طور میانگین افزایش قیمت ۲ تا ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده اند.
این در حالی است که از هفته‌های گذشته زمزمه گرانی گوشی همراه از سوی بازار شنیده می‌شد.
به دنبال آغاز تهاتر ارز موبایل و خشکبار، شرایط عرضه ارز از سوی صادرکنندگان خشکبار به واردکنندگان موبایل مشخص شد، اما هیچ اطلاع رسانی درخصوص نرخ ارزآن اعلام نشده است.
سال گذشته بیش از ۴ میلیارد دلار واردات موبایل به کشور انجام گرفت. اما برای سال جاری و طبق تصمیم جدید دولت برای واردات تلفن‌های بالای ۶۰۰ دلار باید خشکبار صادر و به جای آن گوشی بالای ۶۰۰ دلار وارد شود.
این تهاتر انتقادات زیادی را به همراه داشت هرچند قرار بود این طرح از ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ اجرایی شود. به گفته محمد حسن شمس فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، چنین سیاستی تنها دوروز اجرا و سپس متوقف شد. اما پس از تدخیر ۱۰ روزه از ۲۷ فروردین سال جاری اجرای این طرح از سرگرفته شد.
موبایل گران‌تر می‌شود؟
سیامک پوردستان یکی از چند شرکت وارد کننده موبایل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: محاسبه نرخ واردات موبایل با نرخ ارز حاصل از صادرات خشکبار برای وارد کنندگان بسیار گران تمام می‌شود و همین موضوع تنش قیمت در بازار موبایل را بیشتر می‌کند.
به گفته این فعال بازار موبایل؛ سختی‌های تامین ارز از یکی سو و گرانی خرید ارز در بازار آزاد از سوی دیگر وضعیت واردات گوشی به کشور را بسیار سخت کرده است. البته این وضعیت برای خریداران اصلی این محصولات نیز نگران کننده شده است.
پور دستان با اشاره به اینکه شاید موبایل جزء کالا‌های ضروری نباشد، اما به دلیل عدم تولید مناسب این محصول در کشورباید برای رفع نیاز مصرف کنندگان این کالا به موقع و با قیمت مناسب در اختیار بازار قرار بگیرد.
این وارد کننده موبایل با اشاره به زنجیره تأمین محصول در بازار مصرف گفت: قطعاً گرانی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار افزایش قیمت پیدا کند، سایر محصولات در بازار که می‌توانند قیمت‌های مناسب تری را نسبت به برند‌ها گران داشته باشند نیز دستخوش تنش قیمتی خواهند شد.

موبایل

پور دستان ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به وضعیت موجود گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار گرانی ۲ تا ۶ میلیونی را تجربه کرده اند و این افزایش قیمت بر روی سایر برند‌های زیر ۶۰۰ دلاری نیز تأثیر گذار بوده است و افزایش قیمت قابل توجهی را داشته اند.
این فعال بازار موبایل با تأکید بر اینکه تصمیمات شتاب زده حال بازار به ویژه در این مقطع وضعیت بازار موبایل را متشنج می‌کند، گفت: گرانی زنجیره‌ای موبایل در بازار به واسطه گران وارد شدن گوشی باعث آسیب رساندن به اقشار کم درآمد می‌شود.
وی تصریح داشت: شاید دولت تنها برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تصمیم به اجرای سیاست گرفته، اما در کل موبایل، چون یک کالای وارداتی می‌باشد سایر محصولات نسبتاً ارزان‌تر از ۶۰۰ دلاری‌ها نیز گران و خریداران اقشار متوسط و کم درآمد را دچار مشکل در خرید این محصولات می‌کند.

برچسب ها: گوشی تلفن همراه تلفن همراه تلفن همراه
ارسال نظر
آخرین اخبار