۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: ۲۲۹۳۱۵
واکنش‌ها به برگشت میوه‌های صادراتی؛
از شب یلدا تا به امروز، کشور‌هایی مانند ازبکستان و ترکمنستان، هند و روسیه میوه‌های ایران را برگشت زدند و به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، دلیل برگشت میوه‌های ایرانی، استفاده از سموم غیراستاندارد چینی بوده است.
کد خبر: ۵۳۷۳

محصولات کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، چند وقتی است کشور‌های واردکننده موادغذایی، میوه‌های ایرانی را برگشت می‌زنند و دیگر تمایلی به خرید موادغذایی و به خصوص میوه از ایران نشان نمی‌دهند.

اما علت چیست؟ به نظر می‌رسد دلیل برگشت میوه‌های ایرانی به کشور، استفاده نادرست از سموم غیر استاندارد بوده است. به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود و از کیفیت لازم برخوردار نیست.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد همچنین گفته بود که این میوه‌ها پس از بازگشت به کشور، صرف مصرف داخلی می‌شوند.

گزارشی در همین مورد منتشر شد که واکنش‌های فعالان توییتری را به همراه داشت:

۸۵ میلیون ایرانی هر روز سم وارد بدنشان می‌شود/ /هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد 

پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران: «کشور‌های دیگر یکی یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت می‌زنند. آن‌ها حافظ سلامت شهروندانشان هستند. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم وارد بدنشان می‌شود. مردم اینگونه می‌میرند یا بیمار و رنجور می‌شوند، هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد.»

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی: «کشور‌های دیگر یکی یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت می‌زنند. آن‌ها حافظ سلامت شهروندان‌شان هستند. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم وارد بدنشان می‌شود. مردم اینگونه می‌میرند یا بیمار و رنجور می‌شوند، هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد.»

ابراهیم علیزاده : «میوه‌های صادراتی برگشت خورده چه می‌شوند؟ در داخل کشور مصرف می‌شوند. به همین سادگی! وزارت کشاورزی هم خودش را موظف نمی‌داند حتی در حد یک جمله توضیح دهد ماجرای این سموم غیراستاندارد چیست.»

یگانه خدامی، روزنامه‌نگار: «کشور‌های دیگه محصولات کشاورزی ایران رو به دلیل آلوده بودن به سموم برمی‌گردونن، چون براشون سلامت مردم‌شون مهمه. چون مهمه غذای روزانه‌شون که براش هزینه می‌کنن آلوده نباشه. اما ما هر روز همین محصولات رو با همین سموم می‌خوریم و محصولاتی هم که برمی‌گرده میاد توی بازار. مهم هستیم؟ نه»

سعید اسلامی، کارشناس اقتصادی: «ما همان محصولاتی را مصرف می‌کنیم که کشور‌های خارجی اجازه نمی‌دهند به کشورشان وارد شود؟ با مردم سرزمین‌تان چه می‌کنید؟»

نوید حسینیون، فعال محیط زیست: «دومینوی برگشت میوه و موادغذایی صادراتی زنگ خطر امنیت در مورد زندگی مردم و اقتصاد کشور هست! هنوز کسی نگران صیانت از جان و سلامتی مردم نشده! ایران»

داریوش آرمان، روزنامه‌نگار: «خارجی‌ها به ملت ایران هشدار دادند که دایم با محصولات کشاورزی‌مان سم می‌خوریم و خیلی‌ها هم بی‌صدا می‌میرند. حالا که این ماجرای هولناک فاش شده آیا مسوولان نمی‌خواهند چاره‌ای بیاندیشند و برای نجات میلیون‌ها ایرانی برنامه‌ریزی کنند؟!» /تجارت نیوز

برچسب ها: محصولات کشاورزی صادرات کیوی صادرات کالا
ارسال نظر
آخرین اخبار