۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
تعداد بازدید: ۲۵۳۴۹۰
نمایندگان باید در فکر تدوین قانون و کارکرد نظارتی داشته باشند هر نوع دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها نتیجه اش می شود وضع موجود که یک نفر در اردبیل چنان در تمامی عرصه ها حتی نانوایی ها دخالت کرده که در مقطعی حتی با کمبود نان مواجه شد.
کد خبر: ۵۶۰۸

نیاز به مشارکت سیاسی در تصمیم گیری در وضع موجود

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ 

حسین بشیری کیوی، جامعه_شناس با عنوان "مشارکت سیاسی در سپهر دموکراتیک" نوشت: جامعه شناسان و علمای علوم سیاسی برای مشارکت سیاسی در سپهر دموکراتیک، معتقد به مشارکت در صندوق رای ،مشارکت در تصمیم گیری و مشارکت در اجرای برنامه هاست.

در سال های قبل در نظام سياسي ایران روش  غلطی را دنبال می کردند و آن روش در اولین گام استقلال قوا را زیر سوال می برد به عنوان مثال رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل کابینه مجبور بود به رئیس مجلس و نمایندگان باج دهند تا به کابینه رای اعتماد بدهند .

رئیس‌جمهور_پزشکیان در اولین گام به این روش باطل خط بطلان کشید و مشارکت در تصمیم گیری را به عهده نخبگان متخصص در حوزه های مختلف سپرد در واقع رئیس‌جمهور پزشکیان ابعاد مختلف مشارکت سیاسی را گام به گام عملیاتی می کند یعنی پس از مشارکت سیاسی شهروندان در انتخابات نخبگان جامعه در تصمیم گیری برای تشکیل کابینه هم سهیم بودند.

گام بعدی تصحیح روش غلط در انتخاب استانداران و مدیران کل استان هاست که نمایندگان مجلس و نهادنمایندگی ولی فقیه نقش مهمی در انتخاب این افراد داشتند از #رئیس‌جمهور_پزشکیان و وزیر کشور دولت پزشکیان انتظار می رود همان روش انتخاب کابینه را در انتخاب استانداران و مدیران کل را عملیاتی نمایند .

مشارکت نخبگان در انتخاب استاندار و مدیران کل در اولین گام جلوی انحصارگرایی برخی افراد فرصت طلب را می گیرد در گام دوم استقلال قوا را مفهوم می بخشد نمایندگان باید در فکر تدوین قانون و کارکرد نظارتی داشته باشند هر نوع دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها نتیجه اش می شود وضع موجود که یک نفر در اردبیل چنان در تمامی عرصه ها حتی نانوایی ها دخالت کرده که در مقطعی حتی با کمبود نان مواجه شد در نتیجه نیاز به مشارکت سیاسی در تصمیم گیری در وضع موجود هستیم تا انحصارگرایی به ورطه فراموشی سپرده شود.

در هر روی رویکرد رئیس‌جمهور پزشکیان در انتخاب کابینه همان روش سیستم های دموکراتیک می باشد امید که در انتخاب استانداران و مدیران کل یعنی تا از بالاترین مقام کشور که به وسیله رای مردم انتخاب می شوند تا پایان ترین بخش های دولت انتخاب بر اساس اجماع نخبگان باشد تا دموکراسی به وسیله مشارکت شهروندان نهادینه و در مسیر توسعه سیاسی قرار گیرد.

برچسب ها: حسین بشیری کیوی مشارکت سیاسی مشارکت
ارسال نظر
آخرین اخبار