۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
تعداد بازدید: ۲۸۳۶۷۰
کارشناس سیاست خارجی گفت: مذاکرات وین هنوز نتوانسته مزایای اقتصادی در خصوص رفع تحریم‌ها را عملیاتی کند.
کد خبر: ۵۶۳۴

مذاکرات هنوز مزایای اقتصادی نداشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط دیاکو حسینی تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به مذاکرات وین گفت: طی سال‌های گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام طبعا بخش بسیار بزرگی از مزایای اقتصادی که ایران انتظار داشت از برجام به دست آید محقق نشده است. امروز هم صحبت درباره اهدافی است که مذاکرات برای ایران دارد. اما بزرگ ترین حُسنی که مذاکرات داشت در کنار سایر منافعی که می‌توانست داشته باشد، تلاش بسیار موفق و بزرگی بود برای غیرامنیتی کردن پرونده هسته‌ای ایران که تا پیش از آن ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بود. موضوعی که همه قدرت‌های بزرگ جهانی بر آن اجماع داشتند.

حسینی معتقد است صرف این که می‌بینیم چند دور از  مذاکرات هنوز نتوانسته مزایای اقتصادی در خصوص رفع تحریم‌ها را عملیاتی کند نباید باعث شود که اصل موضوع را در روند تمام شدن مساله هسته‌ای ایران نادیده بگیریم. این موضوع کاملا بستگی به این دارد که در ایران و آمریکا چه ارزشی برای  مذاکرات  و توافق قائل باشند، هیچ  پیش بینی  نمی توان در  مورد روند مذاکرات داشت.

هشتمین دور از گفت‌وگو‌های رفع تحریم عصر دیروز با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این نشست روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و درباره نحوه ادامه گفت‌وگو‌ها نیز بحث و تبادل نظر شد. تمامی هیئت‌ها در این نشست به پیشرفت حاصل شده در دور پیشین گفت‌وگو‌ها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند. همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.

این کارشناس  مسائل بین الملل معتقد است  هنوز می توان به مذاکرات خوش بین بود و هنوز یک توافق قابل دفاع تصور شده و دنبال می‌شود. طبیعی است که ایران احساس نکند که از ابعاد اقتصادی آن بهره مند می‌شود مگر زمانی که مطمئن شود توافقی که در وین در حال انجام است احیا شده و به نتیجه برسد و ما را به جایی برسانند که ببینیم خروج آمریکا از آن آسان نخواهد بود و طبیعتا تا آن زمان ایران ملاحظات و سخت گیری خواهد کرد که طبیعی و قابل انتظار است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: مذاکرات وین توافق برجام
ارسال نظر
آخرین اخبار