۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
تعداد بازدید: ۴۷۰۱۸۴
به گفته شهروندان کشورهای دیگر؛
یکماه پیش خبری مبنی بر « شرایط عجیب! افتتاح حساب در بانک ها » منتشر شد، بخشنامه ای که به گفته بانکی ها، دو سال پیش ابلاغ شده اما در ماه اخیر اطلاع رسانی در شعب و رعایت آن اجباری شد. پیش تر بانک ها افتتاح حساب را با اصل شناسنامه و کارت ملی انجام می دادند اما این شرایط کفایت برای جلوگیری از تخلفات بانکی را نمی کرد.این شرایط برای مردم سخت گیرانه به نظر می آید در حالی که سالها پیش چنین شرایطی در اکثر کشورهای جهان حاکم شده است.
کد خبر: ۵۸۷۰
نویسنده : سمیرا یافتیان

 بانک مرکزی هرساله با یافتن راه های پیشگیری از تخلفات بانکی و با رهنمود از قوانین بین المللی، دستورالعمل هایی را به بانک های دولتی و خصوصی ابلاغ می کند که شاید ابتدا برای مردم عجیب و سخت باشد اما به مرور به حسن و ضرورت اجرای آن پی می برند که از جمله آن قانون صدور چک در چندماه گذشته و پیشگیری بیش از 70 درصد چک های بدون پشتوانه و بلامحل شده است و لذا شرایط اعلام شده برای افتتاح حساب بانکی نیز از این دست خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، یکماه پیش خبری مبنی بر « شرایط عجیب! افتتاح حساب در بانک ها » منتشر شد، بخشنامه ای که به گفته بانکی ها، دو سال پیش ابلاغ شده اما در ماه اخیر اطلاع رسانی در شعب و رعایت آن اجباری شد. پیش تر بانک ها افتتاح حساب را با اصل شناسنامه و کارت ملی انجام می دادند اما این شرایط کفایت برای جلوگیری از تخلفات بانکی را نمی کرد.

این درحالی است که سالهاست در نظام بین المللی قوانین پولشویی بسیار جدی گرفته شده است و برای افتتاح حساب مدارک هویتی، سکونت و اشتغال را دریافت می کنند. البته برخی کشورها همچون انگلیس مدرک شغلی نمی گیرند، اما در روسیه همه مدارک تازه ذکر شده در بانک های ایران را از سالهای قبل دریافت می کردند.

در ترکیه هم به دلیل وصل بودن سیستم بانکی به دیگر نهادهای مرتبط، برای افتتاح حساب تنها نیاز به مدارک هویتی است و در ازبکستان نیز که طبق روال، مردم محل سکونت و اشتغالشان را در صورت تغییر باید اطلاع بدهند، برای افتتاح حساب مدارک هویتی کافی است.  

شهروندان کشورهای انگلیس، روسیه، ترکیه و ازبکستان به خبرنگار پایگاه خبری خطوط می گویند، شرایط افتتاح حساب در ایران بسیار عادی است و این نوع دقت در نظام بانکی از سوء استفاده‌های اشخاص و پولشویی به شدت جلوگیری می کند.

ناگفته نماند که وجود تعداد زیاد بانک دولتی و خصوصی و اعتباری در ایران و لزوم داشتن حساب بانکی برای انجام امور بانکی همچون قرارداد حقوق در شرکت ها، منجر به آن شده که هر ایرانی حداقل 5 بانک حساب داشته باشد و گاهی این حساب ها تنها برای انجام یک کار باز می شوند و پس از انجام مورد عملیات بانکی، حساب ها تا سالهای سال باقی می مانند. بنابراین ارائه مدارکی اضافه تر از مدارک هویتی همچون سکونت و شغل، کار را سخت می کند.

بنابراین ضروری است برای ثبت اطلاعات هویتی مردم چند نهاد مهم از جمله ثبت احوال، نیروی انتظامی و بانک مرکزی به فکر متصل کردن سیستم اطلاعاتی و همچنین به روز رسانی باشند تا ضمن انجام عملیات بانکی آسان، هرگونه تخلف به سرعت پیگیری شود.

برچسب ها: افتتاح جدید
ارسال نظر
آخرین اخبار