۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
تعداد بازدید: ۶۰۲۹۱۰
سیاست خارجی ایران در این سال‌ها نگاهی میانه در خصوص تایوان و چین داشته است، ولی با توجه به شرایط دخالت جویانه چین بر جزایر ایرانی و دفاع خائنانه از تجزیه حاکمیت یکپارچه ایران، وزارت امور خارجه ما را باید اجبار کند تا رفتار دیپلماتیک متقابلی با چین در خصوص استقلال سیاسی جزیره تایوان که خواست مردم آن کشور است را در پیش بگیرد .
کد خبر: ۶۰۸۰

بی تفاوتی دولت و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تعجب برانگیز بود!

درخواست تجمع قانونی اعضای حزب همت در مقابل سفارت چین

سید احمد نبوی، دبیرکل حزب همدلی مردم تحول خواه(همت)

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

به نام خدا و با سلام 

نگاه چین به جزایر سه گانه ایرانی و نگاه متقابل ایران به جزیره تایوان

چین هفته گذشته در پایان نشستی مشترک با امارات عربی متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تلاش‌های این کشور برای حل مسالمت‌آمیز موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه مطابق با موازین حقوق بین‌الملل حمایت می‌کند.
در پی انتشار این بیانیه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته سفیر چین را احضار کرد و بیانیه‌ صادره را حمایت مکرر چین از ادعاهای بی‌اساس امارات عربی متحده خواند.

روز بعد چین با وجود خشم تهران از پکن به دلیل اظهارات بی اساس این کشور در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ، مجددا بر موضع خود تاکید کرد و بار دیگر از ایران و امارات خواست تا «اختلافات» خود را از طریق گفتگو و رایزنی حل کنند و مواضع چین در این مورد را «موضعی ثابت» توصیف کرد.
چین همینقدر که خواندید سیاستش در مورد ایران وقیحانه است  و اما در ایران نه اعتراضی، نه کفن پوشی و نه تظاهراتی شکل گرفت و این بی تفاوتی دولت و صدا و سیمای جمهوری اسلامی در خصوص این دخالت آشکار چین نیز تعجب برانگیز بود .

بلحاظ سیاسی مردم ما باید کشور تایوان را بشناسند تا ببینند که راه‌های تقابل با چین چندان هم بسته نیست، تایوان صد مایل با چین فاصله دارد و برای مردم تایوان، این جزیره یک کشور مستقل است که هم ارتش مستقل دارد و هم دارای یک انتخابات آزاد است، اما از نگاه دولت چین، تایوان یک استان از چین محسوب می‌شود که باید به اصل چین واحد احترام گذاشته و در چارچوب چین واحد و سیاست‌های پکن رفتار کند. این مساله بر نقش پرحاشیه تایوان در تاریخ چین دلالت می‌کند. عدم سلطه و حاکمیت تاریخی چین بر این جزیره در بیش از یک قرن گذشته، شرایطی را به وجود آورده که چین را در حالت دوگانگی کاملا آشکار قرار داده است و به نظر می‌رسد که سرنوشت نهایی آن در یک بزنگاه تاریخی مشخص خواهد شد.
وجود یک دموکراسی واقعی و انتخابات آزاد در ساختار سیاسی و همچنین عدم سیطره چین بر ساختار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تایوان، بزرگ‌ترین تمایز میان تایوان و چین است. به بیانی دیگر دموکراسی تایوان دلیل تمایز هویتی آن چین است.

سیاست خارجی ایران در این سال‌ها نگاهی میانه در خصوص تایوان و چین داشته است ولی با توجه به شرایط دخالت جویانه چین بر جزایر ایرانی و دفاع خائنانه از تجزیه حاکمیت یکپارچه ایران ، وزارت امور خارجه ما را باید اجبار کند تا رفتار دیپلماتیک متقابلی با چین در خصوص استقلال سیاسی جزیره تایوان که خواست مردم آن کشور است را در پیش بگیرد .
همانگونه که استقلال خود را در مواجهه با دولت‌های غربی به رخ کشیده ایم باید در مقابل شرق نیز چنین عمل کنیم تا کاشی های لاجوردی بالای سر در وزارت امور خارجه " نه شرقی نه غربی " مصداق واقعی خود را در جهان نشان دهد .
حزب همت طی نامه ای به وزارت امور خارجه اعتراض خود و طرفداران حزب در سراسر کشور که بخشی از مردم ایران را شامل می‌شود اعلام خواهد کرد و اگر پاسخی در خور نگیرد ، درخواست تجمع قانونی اعضای حزب در مقابل سفارت چین را به وزارت کشور ارسال خواهد نمود .

ان‌شاءالله 

برچسب ها: حزب همت سید احمد نبوی تجمع سفارت چین
ارسال نظر
آخرین اخبار