به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سلیم غفوری قائممقام سیما که پیش از این به عنوان مدیر شبکههای مستند و افق سیما شناخته میشود. او درباره تحول و دستاوردهای تلویزیون در 1402 و ضعفها و خلأهایی که بایستی سال 1403 به دنبال تقویت آنها برود گفتوگویی انجام داد.
سلیم غفوری قائممقام معاونت سیما درباره تحول و دستاوردی که تلویزیون در 1402 به دست آورد، به خبرنگار تسنیم گفت: سال 1402 خیلی از اتفاقات در سیما افتاد به هر حال در سال 1401 یک تغییراتی در ساختار و رویکرد و هم محتوا در تلویزیون شروع شد که سال 1402 آرام آرام شکل گرفت. از جمله تغییر شیوه سریالسازی یعنی دفتر فیلمنامه شکل گرفت و بنا بر این شد تا فیلمنامهای تکمیل نشده وارد تولید نشود.
وی افزود: این تغییر رویکردی که هم در ساختار و هم در فضای سریالسازی ایجاد شد عملاً در سال 1402 به نتیجه رسید و الان بیش از 130 فیلمنامه در مراحل مختلف وجود دارد. خوشبختانه پای تعداد زیادی فیلمنامهنویس جوان به دفتر فیلمنامه باز شد.این تعداد فیلمنامههایی که به آن اشاره کردم از مرحله طرح وجود دارد تا سیناپس و نگارش و بعضاً به مرحله تکمیل هم رسیدند. بر این اساس سیمافیلم توانست در واقع وارد فرآیند تولید بشود. یعنی باز در سیمافیلم تعداد زیادی سریال در مراحل مختلف پیش تولید، تولید و پس تولید قرار دارد و این ها نویدبخش فضای خوبی در 1403 خواهد بود.
قائممقام معاونت سیما در خصوص تعامل و ارتباط تعاملی که در این میان با مخاطب ایجاد شد، تأکید کرد: در تعامل با مخاطب و مردم اتفاق متفاوتی افتاد یعنی مردم خودشان را واقعاً در قاب تلویزیون میبینند. ما در مناسبتهای مختلف تلاش کردیم حضور چهرههای مردمی را روی آنتن داشته باشیم. توجه ویژه به روستا و روستاییان که یک چهارم جمعیت کشور روستا نشیناند. اینها کمتر در قاب تلویزیون دیده میشدند و یا در بسیاری از اوقات دیده نمیشدند، خوشبختانه در سال 1402 هم در مناسبتهای بزرگ و ملی و هم در طی سال ما تلاش کردیم که بخشی از سهم روستاییان را در قاب تلویزیون بدهیم.
سلیم غفوری به آنتن شبکههای سراسری و قاب استانی اشاره کرد و گفت: قاب استانی ما الان 10 ساعت به استانها اختصاص داده و یک کنداکتور مجازی از ساعت 7 صبح تا 15 تحت عنوان «ایران ما» ایجاد شده است. تولیدات شبکههای استانی در یک قاب منسجم در شبکههای سراسری دیده میشود.
او در پاسخ به این سؤال که ضعفها و خلأها را در کجا دیدید که بایستی در سال 1403 این بخشها تقویت شوند، افزود: شاید بتوانیم به یک ضعف کلی در چند سال اخیر اشاره کنیم که یک ضعفِ جدّی در تلویزیون به حساب میآید. تلویزیون وجه رسانهای و ژورنالیستی خودش را در سالهای گذشته از دست داده و حتماً باید تقویت شود؛ وجهی که بسیار جذاب است.
قائممقام معاونت سیما در پایان خاطرنشان کرد: برخی از برنامههایی که در سالهای گذشته در تلویزیون پرمخاطب بود همچون «زندگی پس از زندگی» که یک برنامه رسانهای است وجه سرگرمکننده هم دارد اما بیشتر وجه ژورنالیستیاش پررنگ است. به این چنین برنامههایی «ژورنالیستی» گفته میشود که البته «زندگی پس از زندگی» یک مثال بود و اساساً تقویت وجه رسانهای (ژورنالیستی) تلویزیون حتماً باید در سال 1403 مورد توجه قرار بگیرد./ تسنیم