۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
تعداد بازدید: ۳۸۰۲۸۰
رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس:
نماینده مردم زابل در مجلس خواستار پیگیری وزارت امور خارجه کشورمان برای تامین حق آبه رودخانه هیرمند مطابق کنوانسیون های بین المللی از سوی کشورمان افغانستان شد.
کد خبر: ۷۴۸۵

ذخایر چاه نیمه‌ها برای تامین آب شرب مردم سیستان کافی نیست/دستگاه سیاست خارجی حق آبه هیرمند را پیگیری کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد سرگزی در خصوص ضرورت تامین حق آبه رودخانه هیرمند مطابق کنوانسیون‌های بین المللی از سوی کشورمان افغانستان، گفت: بر اساس کنوانسیون سال ۱۳۵۱ کشور افغانستان مکلف شده بود ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب برای حق آبه رودخانه هیرمند را تامین کند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: متاسفانه در چند سال اخیر این مهم محقق نشد و حتی آب‌هایی که به سمت ایران آمد به واسطه عدم توانمندی این کشور در کنترل سیلاب بود.

وی ادامه داد: بر این اساس باید اذعا ن کرد در سال گذشته به دلیل خشکسالی آبی به سمت ایران نیامد و از طرفی بارندگی‌های اخیر موجب شده حجم قابل توجهی آب در پشت سد‌های افغانستان خوصوصا سد کجکی و بند کمال خان تجمیع شود.

ذخایر چاه نیمه‌ها برای تامین آب شرب مردم سیستان کافی نیست!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مجموعه‌های متولی  از جمله دستگاه سیاست خارجی و دستیار ویژه رییس جمهور  باید با برگزاری مذاکرات زمینه رهاسازی این آب‌ها به سمت ایران را فراهم کنند، افزود: این آب‌ها در ۹۰ کیلومتری مرز‌های ایران هستند که می‌توانند برای رفع شرایط بحرانی شمال سیستان و بلوچستان در تامین آب شرب کمک حال باشند.

رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه ذخایر چاه نیمه‌ها در حدی نیست که بتواند نیاز آب شرب مردم در ماه‌های آینده را تامین کند از این رو باید حق آبه هیرمند اختصاص یابد تا شرایط برحانی در سال آینده پیش نیاید./خانه ملت.

برچسب ها: استان سیستان و بلوچستان هیرمند حق آب نماینده زابل
ارسال نظر
آخرین اخبار