۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
تعداد بازدید: ۲۰۹۱۸۸
به بهانه سالگرد معاهده حق آبه هیرمند؛ محمودوند در گفتگو با خطوط:
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مشکلات حوزه آب و محیط زیست تمامی مرز‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان را احاطه کرده است، گفت: از سوی کشور افغانستان چه در زمان حاضر و چه پیش از روی کار آمدن طالبان، هیچ گونه همکاری عملی را در خصوص تامین حق آبه ایران از هیرمند شاهد نبودیم.
کد خبر: ۱۸۳۰۴

مرتضی محمودوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط با اشاره به حق آبه ایران از روند هیرمند، گفت: این موضوع از دیرباز طبق معاهدات بین المللی باید انجام می‌شد، اما با توجه به بی ثباتی در کشور افغانستان همواره با مشکلات عدیده‌ای در این خصوص مواجه بودیم. حتی زمانی که اشرف غنی که حق جمهوری اسلامی را نادیده گرفت و در یک سخنرانی توهین آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد، به وزیر وقت یعنی اقای ظریف تذکر دادیم و همان زمان دستگاه دیپلماسی می‌توانست تاثیر بسزایی در برابر این فرافکنی و جو سازی داشته باشد، اما متاسفانه هیچ کس جواب قاطعی به اشرف غنی نداد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به روی کار آمدن طالبان و وضعیت فعلی حق آبه ایران از هیرمند، گفت: مردم مظلوم سیستان و بلوچستان آسیب زیادی از این جهت دیدند و مشکلات زیست محیطی بسیاری در این منطقه به وجود آمده است؛ لذا دولت اقای رئیسی و دستگاه دیپلماسی و مجلس باید ورود جدی در این خصوص داشته باشند و هر آنچه از دست دلسوزان کشور برای نجات مردم مظلوم و نجیب سیستان و بلوچستان بر می‌اید، انجام شود؛ اما واقعیت این است که از سوی کشور افغانستان چه در زمان حاضر و چه پیش از روی کار آمدن طالبان، هیچ گونه همکاری را در عمل شاهد نبودیم.

طالبان هیچ همکاری عملی نکرده است/ دستگاه دیپلماسی و مجلس ورود جدی داشته باشند! 
نماینده مردم خرم آباد در مجلس به مشکلات عدیده آب که در مرز‌های مختلف کشور وجود دارد، اشاره کرد و گفت: مسوولین یابد بحث امنیت پایدار آب را مدنظر داشته باشند، زیرا مشکل ما فقط در حوزه افغانستان نیست بلکه در حوزه غرب کشور هم به جد مشکل داریم؛ مخصوصا سیاست‌های غلط ترکیه در سدسازی و مهار بی رحمانه آب‌های سرزمینی که ارس را نابوده کرده است و شرایط زیست محیطی عراق را به هم ریخته است و تمام این‌ موارد زنجیر وار به هم وصل است که حوزه زیستی بشر و محیط زیست جانوری را به خطر انداخته است.
محمودوند در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه هم اشاره کرد و گفت: دریاچه ارومیه متاسفانه نفس‌های آخر را می‌کشید و پیش از این هم تذکر دادم که کوچکترین طوفان که با ریزگرد‌های این دریاچه بیاید، حدود ۶ استان را دچار مشکل اساسی می‌کند؛ بنابراین مسوولین اجرایی باید به داد کشور برسند.

طالبان هیچ همکاری عملی نکرده است/ دستگاه دیپلماسی و مجلس ورود جدی داشته باشند! 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در حل مشکلات اساسی کشور، گفت: مقام معظم رهبری باید با صراحت تمام ورود داشته باشد چراکه همین امروز هم دیر است و فردا کاری از دست کسی بر نمی‌آید؛ لذا آنجایی که باید تحکمی دستور دهند، دستور دهند و حتی اگر نیاز باشد نیرو‌های نظامی ورود کنند؛ حقیقتا حیات کشور ما بستگی به این تدبیر و دستور قاطع رهبری دارد تا بیش از این آسیب به ملت بزرگ ایران وارد نشود.

برچسب ها: هیرمند حق آبه هیرمند مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بحران های محیط زیست دریاچه ارومیه سیستان و بلوچستان
ارسال نظر
آخرین اخبار