۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
تعداد بازدید: ۱۷۵۱۹۸
یک کارشناس محیط‌زیست تاکید کرد:
یک کارشناس محیط زیست معتقد است که در کنار در نظر گرفتن روش‌های علمی و کارآمد برای مهار سگ‌های ولگرد، "حقوق حیوانات" نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۵۴
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط سهراب زارع در رابطه با مهار سگ‌های ولگرد, اظهار کرد: این که تعدد سگ‌های ولگرد در معابر روستاها و حاشیه شهرها یک معضل زیست محیطی است بر هیچ‌کس پوشیده نیست و باید راهکارهای علمی و کارآمد برای مهار سگ‌های ولگرد اندیشیده شود اما در کنار همه ایده‌هایی که بیان می‌شود, حقوق حیوانات نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

وی ادامه داد: سگ‌ها اولین حیواناتی هستند که توسط انسان اهلی شده‌اند و طی سال‌ها نقش زیادی در حفاظت از انسان داشته‌اند. نباید فراموش کنیم که حیوانات نیز مانند انسان‌ها از حقوقی برخوردارند و حتی در آیات قرآن و سخنان اهل‌بیت(ع) نیز از حقوق آن‌ها یاد شده است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به تاثیر مخرب تصاویر حیوان‌آزاری که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، گفت: نمونه‌هایی از حیوان‌آزاری را در شبکه‌های مجازی شاهد هستیم که تاثیرات مخرب آن بسیار زیاد است. باید قوانینی برای این موارد حیوان‌آزاری در نظر گرفته شود و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تجربیات سایر کشورها نشان می‌دهد که افزایش موارد حیوان‌آزاری به افزایش آمار خشونت در جامعه منجر شده است.

زارع در رابطه با افزایش سگ‌های ولگرد تصریح کرد: متاسفانه دستکاری انسان در طبیعت آن‌ها باعث ازدیاد آن‌ها شده است و این افزایش جمعیت سبب خطرساز شدن جمعیت سگ‌ها برای سلامتی شهروندان و همچنین حیات وحش کشور شده است.

وی افزود: متاسفانه اخیرا آمار گزیدگی‌ها توسط سگ‌ها افزایش قابل توجهی داشته است و موارد ناراحت‌کننده‌ای از جمله مرگ کودک بی‌گناه بیرجندی, فوت 2 شهروند بر اثر هاری و مرگ استاد دانشگاهی که از سگ‌های ولگرد فرار می‌کرد از جمله آسیب‌های این سگ‌ها بوده‌اند.

این کارشناس محیط زیست در رابطه با راهکارهای مهار جمعیت سگ‌های ولگرد گفت: این موضوع یک مسئله چند بعدی است و نیاز به مشارکت چندین ارگان و نهاد کشوری دارد که شهرداری‌ها‌, وزارت بهداشت و دامپزشکی در صدر آن‌ها قرار دارند. باید ریشه‌یابی صحیحی در این زمینه انجام شود و مواردی از جمله کنترل تعداد سگ‌های گله, قوانین سرپرستی گرفتن و رها نکردن سگ‌ها توسط صاحبان آن‌ها و ممنوعیت غذارسانی به آن‌ها حتما باید در نظر گرفته شود.

زارع افزود: همچنین علاوه بر واکسیناسیون سگ‌های ولگرد که باید انجام شود, انجام دوره‌های واکسیناسیون سگ‌های گله, نگهبان و سگ‌های صاحبدار نیز باید به جد پیگیری شود.

وی در رابطه با آسیب سگ‌ها به حیات وحش خاطرنشان کرد: نیاز است که ورود سگ‌های گله به مناطق حفاظت‌شده جلوگیری شود که این موضوع نیازمند توجیه و فرهنگ‌سازی برای گله‌داران است. موارد زیادی از حمله سگ‌ها به حیات وحش در سال‌های اخیر وجود دارد و این حیوانات مهمان‌ها ناخوانده حیات وحش کشور محسوب می‌شوند, اما در کنار اهتمامی که برای مهار جمعیت آن‌ها انجام می‌شود, مواردی از جمله تخریب زیستگاه, آتش‌سوزی جنگل, توسعه ناپایدار و ..., که از موارد نابودی تنوع زیستی کشور هستند نباید در حاشیه قرار گیرد./ تسنیم

برچسب ها: بحران های محیط زیست
ارسال نظر
آخرین اخبار