۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
تعداد بازدید: ۶۷۰۱۴
رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرد:
رئیس سازمان محیط زیست گفت: ایران رتبه نخست در مهار بیابان‌زایی و گرد و غبار را در جهان دارد.
کد خبر: ۱۰۵۸۶

ایران رتبه نخست در مهار بیابان‌زایی و گرد و غبار را دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ علی سلاجقه در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد که در نایروبی کنیا در حال برگزاری است, با وزیر محیط زیست کشور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار جاسم العزیز حَمَدی, وزیر محیط زیست کشور عراق با اشاره به مذاکره در خصوص اثرات تغییر اقلیم در ایران و منطقه و بحث مین‌زدایی و جلوگیری از گسترش بیابان اظهار کرد: همکاری‌های خوب و درک مشترکی از مسائل داریم اما متاسفانه همکاری‌ها مثل قبل نیست و باید پیشرفت داشته باشد. عراق یکی از کشورهای بسیار آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در دنیا شناخته شده و درخصوص گرد و غبار، امنیت آب، خشکسالی، بیابان‌زدایی و مین‌زدایی نیاز به مذاکره دوجانبه است.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی باعث ایجاد تابستان‌های بسیار آزاردهنده به‌ویژه در جنوب عراق  شده است و 40 میلیون مین کاشته شده در عراق مشکلات زیادی در حوزه‌های حمل و نقل و تجارت ایجاد کرده است. 40 درصد مرزهای عراق تحت اشغال داعش بوده و حمایت شهید سلیمانی و شهید ابومهندس بسیار تأثیرگذار بوده است.

وزیر محیط زیست کشور عراق با اشاره به عضویت خود در کمیته ملی انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: در تأمین انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر در بخش خصوصی و نیز در صنایع تولید پنل‌های خورشیدی، تنوع زیستی، تثبیت خاک و مدیریت پسماند می‌توانیم همکاری‌های خوبی با ایران داشته باشیم.

حمدی ضمن تشکر از ایرانی‌ها برای ایجاد کمربند سبز در مسیر کربلا، تصریح کرد: در جنوب عراق حل مشکل امنیت آب، موضوعی انسان‌دوستانه و اثر آن فرامرزی است که لازم است ایران از کشور و مردم عراق در آن ناحیه حمایت کند.

در این دیدار، علی سلاجقه با اشاره به اهمیت سلامت انسانی و تأثیر آن بر سلامت محیط زیست و همچنین تأکید دین مبین اسلام به حفظ منابع طبیعی، گفت: هشت سال جنگ تحمیلی باعث بروز خسارات بسیاری بر هر دو کشور شد اما با حضور حاج قاسم، نشان داده شد که چگونه دو کشور می‌توانند با همیاری و همکاری و مودت، مسائل و مشکلات خود را حل کنند.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری در همه مسائل محیط زیستی مورد اشاره طرف عراقی، اظهار کرد: ما می‌توانیم کمیته‌های موضوعی برای همکاری تشکیل دهیم. متاسفانه در کشورهای همسایه سرچشمه‌های دجله و فرات دچار تغییرات ورودی آب شده و سه کشور ایران، عراق و سوریه را دچار مسائل محیط زیستی کرده است. در حقوق بین‌المللی نیز مسائل و روش‌های شفافی برای حل این مسائل وجود ندارد. رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: دیپلماسی آب و محیط زیست برای ما حائز اهمیت است. برداشت شن و ماسه در عراق و خشک شدن هورالعظیم مشکلات بسیاری برای معیشت و سلامت مردم ایجاد کرده است. در سال 86 و 96 تفاهم‌نامه‌های همکاری در این زمینه داشتیم که امیدوارم به‌روزرسانی و اجرا شود.

سلاجقه در رابطه با همکاری با عراق در موضوع انرژی‌ها تجدیدپذیر گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تجربیات بسیار خوبی در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر دارند. همچنین در خصوص تالاب‌ها و منابع آب نیز با تجربه هستیم و می‌توانیم به شما کمک کنیم.

وی با ابراز امیدواری برای به حداقل رسیدن آتش‌سوزی‌های هورالعظیم و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن، گفت: در مهار بیابان‌زایی و گرد و غبار، ایران رتبه اول را در جهان دارد. اقدامات سریع و اضطراری در دو سال اخیر در خوزستان برای جلوگیری از گسترش گرد و غبار انجام گرفته و نقشه‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه را شناسایی کرده‌ایم.

معاون رئیس جمهور افزود: در پنجاهمین سالگرد "UNEP" قرار داریم که همزمانی آن با پنجاهمین سال تأسیس سازمان محیط زیست را باید به فال نیک گرفته و برای گرامیداشت آن فعالیت‌هایی انجام داد.  سلاجقه خاطرنشان کرد: امیدوارم روابط محیط زیستی از مهمترین بخش‌های روابط دوجانبه ایران و عرق باشد. همچنین قصد داریم نشستی با حضور وزیران محیط زیست کشورهای اسلامی و همسایه برگزار کنیم که به امید دیدار شما در آن نشست هستیم./ ایسنا

 

برچسب ها: بحران های محیط زیست سازمان محیط زیست
ارسال نظر
آخرین اخبار