۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
تعداد بازدید: ۲۳۰۶۳۰
گوشی رو فقط زمانی شارژ کن که شارژش صفر باشه! موبایل رو هر وقت دلت خواست شارژش کن، هیچیش نمیشه! فقط وقتی شارژ اومد زیر ۳۰ درصد، گوشی رو بزن به شارژر! نگذار گوشیت شارژش به ۱۰۰% برسه!
کد خبر: ۹۰۹۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، این جملات، نمونه‌هایی از انواع و اقسام پیشنهادات بی پایه و اساسی است که دوستان و آشنایان، وقتی شما موبایل جدید می‌خرید برای راهنمایی عنوان می‌کنند. اکثر پیشنهادات این چنینی هیچ اعتباری ندارند. صرفا اغلب ما بر اساس تجربیات مثبت یا منفی که خودمان داشتیم – تصوّر می‌کنیم – می‌دانیم چه چیزی درست است و آن تجربیات را بدون تحقیق به دیگران منتقل کنیم.

شارژ گوشی پس از به صفر رسیدن باطری کار درستی است؟

خیر، واقعیت این است که تقریبا تمام باطری‌هایی که در موبایل‌های امروزی استفاده می‌شوند، از نوع Lithium-ion هستند، و به صفر رساندن شارژ این نوع باطری می‌تواند برایش مضر باشد. در واقع به صفر رساندن شارژ باطری‌های لیتیومی‌باعث افزایش استهلاک بیشتر آنها می‌شود.

اولا آگاه باشید به هر شکلی گوشی خود را شارژ کنید، به دلیل خصوصیت ذاتی باطری‌های لیتیومی، به مرور زمان که استفاده می‌شوند، متریال داخلی آنها ضعیف و فاسد شده، و کم کم – هر چه بیشتر – کمتر شارژ در خود نگهداری می‌کنند.

ثانیا قریب به اتفاق گوشی‌های مدرن، مکانیسمی‌در سیستم عامل خود دارند که پیش از آنکه توان باطری به صفر مطلق برسد، گوشی را شات داوون می‌کند تا از آسیب به باطری پیشگیری شود. بنابراین عمل به این گفته که بگذار شارژ به نزدیک صفر درصد برسد – بعد گوشی را شارژ کنید، نه تنها غلط است، بلکه به دلیل سیستم محافظتی گوشی از باطری، امکان پذیر نیست.

چه زمانی گوشی را به شارژر وصل کنیم؟

برای آنکه دوام باطری بیشتر شود، بهترین استراتژی برای اتصال شارژر به موبایل زمانی است که نیروی باطری به مرز 20% کاهش پیدا می‌کند. بنابراین گوشی خود را سعی کنید در 20 درصد و یا حوالی این میزان، شارژ کنید.

بازه طلایی درصد شارژ گوشی؟

توصیه می‌شود حتی الامکان تا رسیدن به مرز 80% شارژ صبر کنید، پس از آن می‌توانید گوشی را از شارژر جدا کنید. البته ایرادی ندارد اگر بخواهید گوشی تا 99 و یا حتی 100 درصد شارژ کنید، اما، بازه طلایی بین 80 تا 100 درصد شارژ، برای جدا کردن گوشی از شارژر خود، مناسب است.

آیا شب تا صبح گوشی موبایل را به شارژر بزنیم؟

شما می‌توانید بدون نگرانی گوشی خود را به هنگام خواب به شارژر متصل کنید. گوشی‌های هوشمند مجهز به مدار محافظتی برای باطری‌های خود هستند، و به محض اینکه توان باطری به 100% شارژ می‌رسد، به طور اتوماتیک عملیات شارژ را قطع کرده و مانع رسیدن آسیب به باطری لیتیومی‌خود می‌شوند.

اما یک مشکل بزرگ در این میان وجود دارد. در چنین شرایطی، موبایل پس از قطع شارژ، بسته به تنظیم کارخانه، مجددا پس از کاهش توان باطری به 99 یا 97%، مجددا عملیات شارژ را تا رسیدن به 100% آغاز می‌کند و این کار تا صبح تکرار می‌شود. این موضوع برای سلامت گوشی و موبایل چندان جالب نیست و یک راه حل دارد: استفاده از پاور بانکهای هوشمند!

بسیاری از پاور بانک‌های هوشمند امروزی، می‌توانند با تشخیص رسیدن شارژ موبایل به 100%، به طور اتوماتیک، عملیات شارژ را بدون جداسازی کابل قطع کنند. بنابراین دیگر نیازی نیست شما موبایل را به آداپتور شارژر متصل کنید.

وقتی که شما خواب هستید، با استفاده از پاور بانک‌های هوشمند، پس از رسیدن شارژ باطری به 100%، عملیات شارژ پاوربانک پایان یافته و دیگر گوشی شارژ نخواهد شد.

آیا طبیعی است گوشی موقع شارژ داغ شود؟

باطری‌های موبایل به مرور که فرسوده می شوند، به هنگام عملیات شارژ داغتر می‌شوند. میزان داغ شدن باطری به هنگام شارژ به مرور پس از دو سال استفاده بیشتر می شود. اگر گوشی موبایل شما موقع شارژ بسیار داغ می شود، احتمالا این نشانه ای است که باید باطری آن را تعویض کنید.

اما آگاه باشید، در کل گوشی های موبایل به هنگام شارژ باید در محلی که هوای آزاد در آن جریان دارد قرار گیرند تا انتقال حرارت به خوبی صورت گیرد. به هیچ وجه گوشی موبایل خود را به هنگام شارژ درون رخت خواب و یا زیر بالش خود قرار ندهید. پتو و یا بالش می تواند مانع دفع حرارت موبایل شود، و در صورت بی توجهی، آسیب های نظیر انفجار باطری ممکن است رخ دهد.

اصولا هر آن چیزی که باطری شارژ شدنی دارد، ائم از گوشی، لپتاپ و تبلت را، وقتی به شارژر متصل هستند، به داخل تخت خواب خود نبرید.

پی نوشت: منظور از “گوشی موبایل” در متن فوق تلفن‌های استانداردی است که توسط شرکت‌های معروف خارجی مانند سامسونگ، اپل، شیائومی، هواوی، اچ تی سی، نوکیا، ال‌جی، و موتورولا تولید می‌شوند. به هیچ وجه اشاره‌ای به گوشت کوب‌های ساخت داخل که نام موبایل بر آنها می‌گذارند، ندارد./سخت افزار

برچسب ها: باطری گوشی شارژ گوشی گوشی هوشمند
ارسال نظر
آخرین اخبار