۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
تعداد بازدید: ۱۱۹۲۰۷
از جمله عارضه‌هایی که متاسفانه با آن مواجه هستیم، تغییر رویکرد‌های فرهنگی همزمان با تغییرات سیاسی در کشور است؛ لذا یکی از مسائلی که می‌بایست برای آن تدبیر کرد، این است که موضوع فرهنگ کشور، نباید تابع تغییرات در جریانات سیاسی باشد و حرکت فرهنگی کشور ضمن برخورداری از ثبات، می‌بایست از روزمرگی خارج شود.
کد خبر: ۹۶۴۶

حرکت فرهنگی کشور از روزمرگی خارج شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سید علی علوی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان نوشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که از جمله ابتکارات بنیان گذار انقلاب اسلامی است و به عنوان عالی‌ترین مرکز فرهنگی کشور شناخته می‌شود، روز گذشته وارد سی و نهمین سال تاسیس خود شد. در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی منصفانه این جمع بندی را می‌توان داشت که ظرفیت‌های بالقوه اش را آن چنان که باید بالفعل نکرده است. براین اساس حسب دغدغه‌های رهبر انقلاب مطالباتی از شورای عالی انقلاب فرهنگی که روسای سه قوه در آن عضویت دارند و ریاست جمهور رئیس آن است و مصوباتش در حکم قانون است، قابل طرح است:

۱. ضرورت وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه‌های مختلف اعم از موضوعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی می‌بایست در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرد.

از جمله عارضه‌هایی که متاسفانه با آن مواجه هستیم، تغییر رویکرد‌های فرهنگی همزمان با تغییرات سیاسی در کشور است؛ لذا یکی از مسائلی که می‌بایست برای آن تدبیر کرد، این است که موضوع فرهنگ کشور، نباید تابع تغییرات در جریانات سیاسی باشد و حرکت فرهنگی کشور ضمن برخورداری از ثبات، می‌بایست از روزمرگی خارج شود.

۲. برنامه ریزی مدون شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فعالیت‌های فرهنگی کشور به عنوان اتاق فرمان امری ضروری به نظر می‌رسد چرا که نمی‌توان انتظار داشت که فرهنگ کشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود.

۳. نظارت و هدایت مجلس و دولت در خصوص مسائل فرهنگی به گونه‌ای باید باشد که دستگاه‌های مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی کشور خود را مسئول بدانند؛ در واقع همان طور که حساسیت و مواجهه حکیمانه با پدیده‌ها و مسائل مخرّب فرهنگی از وظایف نظارتی حکومت است می‌بایست همه ارکان حاکمیت در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور پاسخگو باشند.

۴. از جمله عارضه‌هایی که متاسفانه با آن مواجه هستیم، تغییر رویکرد‌های فرهنگی همزمان با تغییرات سیاسی در کشور است؛ لذا یکی از مسائلی که می‌بایست برای آن تدبیر کرد، این است که موضوع فرهنگ کشور، نباید تابع تغییرات در جریانات سیاسی باشد و حرکت فرهنگی کشور ضمن برخورداری از ثبات، می‌بایست از روزمرگی خارج شود.

۵. شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل زیرساختی و اساسی بپردازد و از ورود به جزئیات پرهیز کند.

۶. ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله مسائل شوراست که به نظر می‌رسد با توجه به حضور رئیس قوه مجریه، رئیس قوه مقننه و قانون‌گذاری و وزرا و مسئولان مربوطه در مورد اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلی وجود نداشته باشد؛ اما تجربه نشان داده یکی از مسائل شورا ضمانت اجرایی مصوبات آن است که لازم است برای آن تدبیری اندیشیده شود، شاید راه حل آن نظارت خودِ شورا بر نحوه اجرای مصوباتش باشد.

ضرورت توجه شورا به آسیب‌های اجتماعی و علل فرهنگی آن و ریشه‌یابی و بررسی راه حل‌های مسائلی همچون طلاق، فساد‌های مالی و بزه‌کاری از جمله مطالبات رهبر انقلاب است که در این مورد شورا در سالیان گذشته گزارش‌های قابل تاملی را تهیه و ارائه کرد، اما به نظر می‌رسد موضوع آن چنان که باید، یا پیگیری نشده است یا درباره آن اطلاع رسانی مناسب صورت نگرفته است.

۷. ضرورت رصد و شناخت دقیق پدیده‌های نوظهور تهاجم فرهنگی قبل از ورود به کشور از جمله موضوعاتی است که می‌بایست مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد؛ چرا که دیر فهمیدن و دیر جنبیدن فرصت اقدام مناسب و مواجهه به موقع و حکیمانه را از تصمیم سازان و تصمیم گیران و مجریان سلب می‌کند.

۸. ضرورت توجه شورا به آسیب‌های اجتماعی و علل فرهنگی آن و ریشه‌یابی و بررسی راه حل‌های مسائلی همچون طلاق، فساد‌های مالی و بزه‌کاری از جمله مطالبات رهبر انقلاب است که در این مورد شورا در سالیان گذشته گزارش‌های قابل تاملی را تهیه و ارائه کرد، اما به نظر می‌رسد موضوع آن چنان که باید، یا پیگیری نشده است یا درباره آن اطلاع رسانی مناسب صورت نگرفته است.

۹. از جمله مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۱۰ سال گذشته در زمینه علوم انسانی به عنوان اساسی‌ترین کار، اقدام برای تدوین مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی بوده است مطالبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی خوب است با توجه به اهمیت و ضرورتش در مورد آن گزارش دهد.

برچسب ها: فرهنگی توسعه فرهنگی
ارسال نظر
آخرین اخبار