۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
تعداد بازدید: ۶۵۳۱۸
«خطوط» حقایق پنهان مجسمه‌های مشهور را از زاویه‌ای متفاوت به شما نشان می‌دهد
در هر اثر هنری می‌توان معنای پنهان و جزئیات جالب را یافت. بنابراین گاهی اوقات سرنوشت یک اثر هنری کمتر از نقشه خالق آن جذابیت ندارد.
کد خبر: ۱۰۱۷۷

سرنوت عجیب تندیس جهانسرنوت عجیب تندیس جهان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط بسیاری از مردم با هنر نقاشی، موسیقی و سینما به خوبی آشنا هستند، در حالی که هنر مجسمه‌سازی اغلب از توجه محروم مانده است. با این حال، مجسمه‌های معروف می‌توانند شما را با تاریخچه خود تحت تأثیر قرار دهند، تقریباً مانند یک درام برنده اسکار یا یک رمان جنجالی.
ما در «خطوط» می‌خواهیم عدالت را اجرا کنیم و داستان‌های رازآلودی که مجسمه‌های معروف در خود دارند را با شما در میان بگذاریم.


۱. برای این مجسمه با آمبولانس تماس گرفتند

سرنوت عجیب تندیس جهان
در ابتدا، این مجسمه در تورنتو نصب شد، اما امروزه می‌توانید صد‌ها نسخه از آن را در سراسر جهان ببینید. به عنوان مثال، یکی از آن‌ها در دفتر خیریه پاپ در واتیکان قرار دارد. بسیاری از کلیسا‌ها در نزدیکی محل قرارگیری مجسمه‌ها اغلب به بی‌خانمان‌ها کمک می‌کنند. این واقعیت که مجسمه‌ها واقع بینانه به نظر می‌رسند، باعث می‌شود عابران آن‌ها را با افراد واقعی در خواب اشتباه بگیرند. در همیلتون در هنگام یخبندان شدید، برخی از افراد دلسوز چندین بار با اورژانس تماس گرفتند تا به فرد نگون بختی که در چنین هوای سردی در خیابان بود کمک کنند.

عده‌ای هم معتقدند که نفرتیتی از چشم چپ نابینا بوده است که با توجه به مجسمه‌های دیگری که او را با چشم چپ نشان می‌دهند، این گمان زنی قابل قبول نیست.


۲. نیم تنه نفرتیتی چشم چپ نداشت

سرنوت عجیب تندیس جهان
یکی از مشهورترین آثار هنر مصر باستان مجسمه نیم تنه نفرتیتی است. اما این تندیس فاقد چشم چپ است. در این زمینه نظریه‌های گوناگونی مطرح شده است. یابنده تندیس این فرضیه را مطرح کرده که این چشم در جریان حفاری از جای خود درآمده است زیرا هیچ نشانه‌ای از تراشیدن یا چسب در حدقه چشم وجود ندارد. عده‌ای هم معتقدند که نفرتیتی از چشم چپ نابینا بوده است که با توجه به مجسمه‌های دیگری که او را با چشم چپ نشان می‌دهند، این گمان زنی قابل قبول نیست. برخی نیز معتقدند چشم چپ توسط تندیسگر از جای خود خارج شده است. این تندیس در زمان حیات نفرتیتی ساخته شد اما قبل از اینکه ساختش تمام شود او چشم از جهان فرو بست.


۳. قرار نبود فضانوردان مرده باشند

سرنوت عجیب تندیس جهان

تنها مجسمه و اثر هنری که بر روی کره ماه قرار گرفته است، نمایانگر تمام فضانوردان مرده است. این مجسمه بدون تشریفات زیادی روی ماه قرار گرفت. در واقع تا حدودی راز بود. گزارش‌های ناسا نشان می‌دهد که آن‌ها برای همه فضانوردانی که کشته شده بودند یک پلاک به همراه اسامی آن‌ها درست کردند و در کنار مجسمه مریخ نورد قرار دادند. اما هنرمندی که این اثر هنری را خلق کرد، وقتی فهمید که مجسمه او چه نامی دارد و این اسامی چه معنایی به آن داده است، بسیار ناراضی بود. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این مجسمه باید به صورت عمودی بایستد و نماد تمام بشریت باشد.


۴. مجسمه دردسر‌ساز برای ساکنان شهری در آلمان

سرنوت عجیب تندیس جهان
دخترک غازی نماد کسانی است که در دانشگاه گوتینگن کشور آلمان تحصیل می‌کنند. آن‌ها رسم داشتند که پس از فارغ التحصیل شدن این مجسمه را ببوسند. از آنجایی که این سنت بسیار پر سر و صدا بود و ساکنان خانه‌های اطراف را آزار می‌داد، بعد‌ها بوسیدن مجسمه رسما ممنوع شد. اما دانشجویان همچنان این قانون را نادیده می‌گیرند.


۵. گاو نر نماد وال استریت

سرنوت عجیب ۵ تندیس جهان
در دسامبر ۱۹۸۹، «دی مودیکا»مجسمه ساز ایتالیایی مجسمه خود را درست مقابل ساختمان بورس نیویورک آورد و آن را به عنوان هدیه کریسمس به ساکنان شهر هدیه داد. مجسمه‌ای از یک گاو نر که البته این موضوع در آن زمان غیرعادی به نظر می‌رسید چرا که هنوز هنر خیابانی محبوبیت فعلی را نداشت. اما افراد زیادی به گاو نر علاقه‌مند شدند تا جایی که عده‌ای عمداً به بورس می‌آمدند تا مجسمه را نگاه کنند اما از آنجایی که این مجسمه ساز مجسمه را به طور غیرقانونی و بدون اجازه مقامات نصب کرده بود، پلیس آن را مصادره کرد. اما در نهایت با اعتراض مردم و طرفداران دوباره بازگردانده شد هرچند که این بار دربلوک دوم ساختمان بورس نصب شد.

 

 

برچسب ها: شهرداری شهردار تهران میراث‌فرهنگی مجسمه سازی
ارسال نظر
آخرین اخبار