۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
تعداد بازدید: ۷۶۲۸۴
«خطوط» رابطه شاخص آلودگی هوا و افزایش خطر بیماری کویید۱۹ را بررسی کرد؛
به گفته سازمان بهداشت جهانی، تنفس هوای آلوده سالانه ۷ میلیون مرگ و میر رقم را می‌زند و تنفس هوای سمی می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر برای بیماران مبتلا به کرونا شود.
کد خبر: ۱۰۵۴۸

آژیر بنفش کرونا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط درحالی که روز دوشنبه ۹ اسفند ماه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت را روی عدد ۸۶ یعنی در بازه قابل قبول اعلام کرده بود، روز سه شنبه ۱۰ اسفند ماه گزارش داد که شاخص آلودگی هوای پایتخت بر روی عدد ۱۱۳ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.
هوا دائماً در حال تغییر است. یک روزسالم، یک روز ناسالم و یک روز هم در آستانه آژیربنفش. درواقع شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی).
رابطه آلودگی هوا با کرونا
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از عفونت‌های حاد تنفسی تحتانی، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری انسدادی مزمن ریه و سرطان ریه رابطه علت و معلولی وجود دارد. اثرات نامطلوب آلاینده‌های هوا بر سلامتی، حتی در سطوح پایین، توسط مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر تأیید شده است.
سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را یک وضعیت اضطراری بزرگ بهداشت عمومی اعلام کرده و گفته است که هر ساله باعث مرگ زودرس میلیون‌ها نفر می‌شود. تنفس هوای سمی می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر بیماری‌های مزمن شود. بر این اساس افرادی که در معرض کیفیت نامطلوب هوا هستند، بیشتر در معرض خطر COVID-۱۹ هستند.

در دوران کرونا آلودگی هوا مهم است/۹ نفر در جهان از هر ۱۰ نفر هوایی استنشاق می‌کنند که با استاندارد‌های بهداشت جهانی مطابقت ندارد!

آلودگی هوا به عنوان یکمعضل بزرگ بهداشت عمومی اعلام شده است، زیرا از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر، به ویژه آن‌هایی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند، هوایی استنشاق می‌کنند که با استاندارد‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی مطابقت ندارد.
دکتر ماریا نیرا، مدیر بهداشت عمومی و محیط زیست سازمان جهانی بهداشت، در مورد جدیدترین علم می‌گوید: «آلودگی هوا یکی از بزرگترین مسائل بهداشت عمومی است که امروزه با آن مواجه هستیم. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد و بنابراین شما را مستعد ابتلا به هر نوع بیماری تنفسی می‌کند. و بدیهی است که COVID-۱۹ یک بیماری تنفسی است»
شواهد علمی بیشتر نشان می‌دهند که سیستم ایمنی ضعیف شده توسط آلودگی هوا به افزایش تهدید ناشی از COVID-۱۹ نیز مرتبط است. اما آسیب تنها به اینجا ختم نمی‌شود دکتر نیرامعتقد است که این ذرات سمی به ریه‌های ما و از آنجا به جریان خون ‌می‌روند و در نهایت به سیستم قلبی عروقی خواهند رسید.

برای کاهش آلودگی هوا چه کنیم؟

دکتر نیرا می‌گوید که پاسخ آسان این است که سوختن سوخت‌های فسیلی را متوقف کنید و به منابع انرژی پاک‌تر تغییر دهید. اما گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است.
قوانین می‌تواند به کشور‌ها در اجرای دستورالعمل‌های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت کمک کند. و سیاست‌گذاران می‌توانند تغییراتی را در سطح محلییا شهری برای معرفی سیستم‌های حمل و نقل عمومی پاک‌تر، کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی، ترویج استفاده کارآمد از انرژی در ساختمان‌ها و تشویق زندگی پایدار ایجاد کنند.

شواهد علمی بیشتر نشان می‌دهند که سیستم ایمنی ضعیف شده توسط آلودگی هوا به افزایش تهدید ناشی از COVID-۱۹ نیز مرتبط است، اما آسیب تنها به اینجا ختم نمی‌شود دکتر نیرامعتقد است که این ذرات سمی به ریه‌های ما و از آنجا به جریان خون ‌می‌روند و در نهایت به سیستم قلبی عروقی خواهند رسید.


اگرچه در اوایلپاندمی کرونا، برخی از استراتژی‌ها مثل محدودیت تردد و قرنطینه، مردم را مجبور می‌کند در جایی که هستند بمانند و محدودیت حرکت وسایل نقلیه، تعطیلی صنایع و سایر فعالیت‌ها منجر به کاهش قابل توجهی در انتشار آلاینده‌های هوا توسط انسان شد. اما حالا بعد از گذشت بیش از ۲ سال دیگر خبری از آن محدودیت‌ها نیست و حالا دوباره شهر‌ها به خصوص پایتخت دوباره در معرض آلودگی هوا قرار گرفته‌اند.
این درحالی است که مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: «بیشترین مشکل در آلودگی تهران ذرات معلق است چرا که ذرات معلق هوا پارامتر‌های مشخصی دارد که اگر از حد استاندارد بگذرد منجر به آلودگی هوا می‌شود، در این راستا خودرو‌های فرسوده بالاترین سهم را دارد که منجر به افزایش ذرات معلق شده است. » او معتقد است صنایع، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که اطراف شهر تهران هستند، باعث می‌شوند ذرات معلق در شهر تهران افزایش پیدا کند. باید این مجموعه‌ها را به مرور از نزدیکی شهر تهران دور کنیم و در قدم دوم باید با ارائه تسهیلات از سوی دولت به صاحبان خودرو‌های فرسوده، کاری کنیم از رده خارج شود این در حالی است که در چند سالی است که خودرو و موتور سیکلت‌های فرسوده، از رده خارج نمی‌شود. باید تسهیلاتی فراهم شود تا از اتوبوس و تاکسی‌های برقی در شهر تهران استفاده کنیم تا آلودگی هوا در پایتخت کاهش پیدا کند.

برچسب ها: آلودگی هوا در تهران هوای آلوده آلودگی های زیست محیطی اخبار کرونا کووید ۱۹
ارسال نظر
آخرین اخبار