۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
تعداد بازدید: ۳۵۹۳۳
درگفتگو با «خطوط» مطرح شد؛
صیانت از کاربران در فضای مجازی، طرحی است که نمایندگان مجلس در پی تصویب و اجرای آن بر آمدند و هدف از اجرای آن را بوجود آوردن فضایی امن برای کاربران داخلی عنوان کردند.
کد خبر: ۱۰۵۹۶
نویسنده : محمد هجرتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، چند روزی است که موضوع طرح صیانت همزمان با اخبار درگیری‌های منطقه‌ای ومذاکرات هسته‌ای در شبکه‌های مجازی دست بدست می‌شود. طرحی که توسط بعضی ازنمایندگان مجلس به شدت مورد پیگیری قرار گرفت و در کمتر از یک ساعت به رای گیری گذاشته و تصویب شد. هر چند که ساعاتی بعد طرح مذکور به دلیل مغایرت با قوانین و خواسته‌های اعم نمایندگان مجلس لغو وانجام این کار به زمان دیگری موکول شد.
نمایندگانی که از سوی مردم و برای احقاق خواسته‌های ملت به مجلس راه یافتند، حالا در اقددامی خیرخواهانه تصمیم به اجرای طرحی گرفته اند که برطبق مفاد این طرح، هدف از اجرای آن ایجاد فضای مجازی داخلی، پاک سازی این محیط از فساد، ساماندهی کسب و کار‌های خرد مجازی، حفظ امنیت کاربران و همچنین اطلاع از هویت کاربران به جهت جلوگیری از جرائم مجازی عنوان شد.
نظرات کاربران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص دلیل مطرح شدن طرح صیانت و تاثیرات اجرای این طرح بر زندگی مردم جالب و خواندیست.


چرا طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به میان آمد؟
یک کارشناس حوزه فناوری ارتباطات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: حجم بسیار زیادی از ترافیک اینترنت در ایران متعلق به ترافیک بین الملل است و بیشتر در اپلیکیشن‌های خارجی مثل اینستاگرام و تلگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجاییکه سرور این برنامه‌ها در داخل کشور نیست، دیتای مشترکین ایرانی هم در دسترس و نظارت نهاد‌های نظارتی و پشتیبانی نخواهد بود. به دلایل امنیتی و پشتییبانی باید سرور مربوط به مشترکین ایرانی در داخل کشور ایجاد شود، اما این موضوع با مخالفت شرکت‌های تولید کننده برنامه‌های فوق مبنی بر انجام فعالیت‌ها تحت قوانین حاکمیتی ایران روبرو شد. از این رو طرح صیانت از کاربران فضای مجازی شکل گرفت.


علت مخالفت جامعه با این طرح چیست؟
به گفته این کارشناس، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد دیتای کشور صرف اینستاگرام می‌شود وبسیاری از کسب و کار‌های خرد در این فضا فعال هستند و مردم برای ارائه و یا خرید خدمات، محصولات، ارتباطات و اطلاع از موضوعات متنوع از این برنامه استفاده می‌کنند. موضوع بعدی بیم مردم از نظارت بر موضوعات و اطلاعات شخصی شان است و میخواهند حریم شخصی کاربران حفظ شود. همچنین بسیاری از رسانه‌ها از این فضا برای تبلیغات، پخش اخبار و اتفاقات مهم سراسر دنیا به شکل‌های گوناگون استفاده می‌کنند. اگر صاحبان اینستاگرام و تلگرام قبول نکنند که با نهاد‌های نظارتی ایران همکاری کنند، این برنامه‌ها در داخل کشور فیلتر خواهند شد. از طرف دیگر فیلتر شکن‌ها هم از کار می‌افتند و استفاده از این برنامه‌ها برای کاربران ایرانی بسیار سخت می‌شود.


طرح صیانت برای مردم فرصت است یا تهدید؟
وی اجرای این طرح را برای اکثریت کاربران به دلایل کسب و کار و حفظ حریم شخصی تهدید دانست، اما در ادامه افزود: عده‌ای هم هستند که تمایل دارند فضای مجازی پاک و ایزوله‌ای در اختیارشان قرار گیرد از امنیت سایبری برخوردار باشند.
البته دولت نشان داده که به دنبال طرح صیانت به این شکل نیست و قصد دارد با راه اندازی شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های جدید در مقابل شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام، کاربران داخلی را تشویق به استفاده از پلتفرم‌های داخلی کند و قصد محدود سازی ندارد.
این کارشناس حوزه ارتباطات در خصوص تصمیمات نمایندگان مجلس گفت: در مجلس، اما این موضوع به شکل دیگری است. گروهی از نمایندگان معتقد هستند که تصویب و اجرای این طرح به نفع مردم نیست و بهتراست که تصویب نشود، اما گروه دیگری نمایندگان در تلاش هستند که طرح فوق هر چه سریعتر تصویب و توسط دولت به اجرا در بیاید.
باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از اخبار و رویداد‌های داخلی و خارجی مانند برخورد‌های ناشایست برخی از مدیران با مردم، اخبار خدمات ارزنده دولت به نیازمندان در شرایط بحران و موارد دیگر به واسطه همین برنامه‌ها اطلاع رسانی شده است. امیدواریم به راستی هدف نمایندگان از تصویب این طرح خیر و صلاح ملت باشد.

به نظر می‌آید طرح صیانت از رای گیری مجلس خارج شود، زیرا اکثریت نمایندگان بر اجرای این طرح هم عقیده نیستند، و از طرف دیگردستور اجرای آن از طرف مقامات عالی رتبه کشوری صادر شده است.اما مهم‌تر از آن این است که اگر قرار باشد این طرح تصویب و به اجرا درآید باید تدابیری برای رفع مشکلات، جلب اعتماد و حفظ حریم خصوصی کاربران و همچنین کسب و کار‌های خردی که در حال فعالیت در شبکه‌های یاد شده هستند اندیشیده شود.

برچسب ها: طرح صیانت صیانت از فضای مجازی مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار