۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
تعداد بازدید: ۲۹۷۹۸۴
فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: گروه و افراد خاص با جریان سازی به دنبال جهت دهی منفی به مسیر توسعه اقتصاد کشور می‌باشند. از این رو با بزرگنمایی معایب و مشکلات رایج در فضای مجازی و بدون ایجاد تغییر در زیرساخت‌های استفاده از این فضا، تنها به بهانه حفظ و تقویت جایگاه خود صورت مسئله را پاک واز طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی منتفع می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۷۶۳
نویسنده : مریم بهنام راد

صیانت

در همین حال که مرتبا اخبار و واکنش‌ها نسبت به طرح صیانت در حال انتشار و نقد و بررسی و تحلیل‌های رسمی و غیر رسمی در هر کوی و برزنی به اوج خود رسیده بود؛ کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح صیانت بالاخره کار خودش را کرد و کلیات طرح را تصویب کرد.

اما هنوز ابهامات و نقد‌های زیادی به این تصمیم و طرحی که توسط وکلای مردم درخانه ملت طراحی شده وجود دارد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا دلیل این انتقادات را در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط چنین تشریح کرد؛ هیجان زدگی یکی از مشکلات اصلی جامعه کشور است. متأسفانه این جامعه از هر دانشی که در سطح جهان مطرح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد به درستی استفاده نمی‌کند.

اشتیانی
وی ادامه داد: این به نوع نگرش و فرهنگ به جامعه بر می‌گردد. حالا عده‌ای سودجو و فرصت طلب در این فضای پُر هیجان و توخالی به جای برطرف کردن معایب آن، بدنبال زیر سوال بردن یک تحول جدید با بزرگنمایی نقاط منفی آن می‌باشند.

واعظ آشتیانی گفت: هرچند فضای مجازی ایران یک فضای غم انگیز و آلوده‌ای است و این برای آحاد مردم ثابت شده و نگرانی را برای خانواده‌ها و صاحبنظران، کارشناسان و فرهیختگان ایجاد کرده است؛ اما این موضوع باید با تدبیری صحیح و کارآمد پیگیری و اصلاح شود.

وی یادآور شد: تصمیمات وزیران دولت ومجلسی‌ها اثرات خود را در بلند مدت می‌گذارد. اما عده‌ای از همین آقایان بر این باورند که با طرح یک تصمیم و تبدیل آن به یک مصوبه تمام راه‌ها را طی کرده و برای بهبود بخشی به وضعیت موجود نیازی به تقویت زیر ساخت و تحقیق‌های علمی جهت اجرای آن نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید داشت:، اما باید بپذیرند هر طرحی از جمله بحث صیانت از فضای مجازی یا اینترنت می‌تواند دارای ابعاد مثبت و منفی باشد.

وی اثرات مخرب این طرح در حوزه اقتصادی کشوررا چنین توصیف کرد؛ بحثی که صاحبنطران بر آن تأکید دارند موضوع استفاده بهینه از فضای اینترنتی است. کشور مدعی رونق کسب و کار‌های اینترنتی و اشتغالزایی در فضای مجازی است. هرچند این بحث، ویژه و نیاز به نگاه تخصصی و اقتصادی دارد، اما تسریع در اجرای درست آن قابل تأکید است.

وی ادامه داد: تصمیم‌ها باید به گونه‌ای باشد که ادوار مجلس در آینده از این طرح استفاده کنند. نباید برای تسکین التهابات فضای مجازی از مُسکن‌های موقت استفاده شود و هیچ برنامه راهبردی برای ادامه کار در این زمینه نداشته باشند.

واعظ آشتیانی گفت: اگر طرح و تصمیمات مجلس راهبردی و اثر گذار نباشد به طور قطع واکنش منفی آن نسبت به خود ایراد‌ها و مشکلات فضای مجازی مخرب‌تر و بحرانی ترخواهد بود. آینده گان باید نسبت به تصمیم امروز ما ابزار خرسندی کنند نه اینکه با انباشتی از مشکلات بدنبال راهی جهت نجات از بحران جدید باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: البته نباید از ابعاد منفی فضای مجازی کنونی غافل ماند. برخی گرو‌ها در این فضا به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور با جریان سازی ها، بر این فضا تصدی پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: برای همین اتخاذ و تصویب هر تصمیمی نمی‌تواند مشکلات در این فضا را ریشه‌ای حل کند. تصمیمات باید به گونه‌ای اثر گذار باشد که واکنش‌ها نسبت به اجرای آن باعث کاهش موج منفی در این فضا شود نه اینکه بحران جدیدی را در برخورد با این جریان ایجاد کند.

صیانت

این فعال اصولگرا در پاسخ به این سوال که احتمال شکست این طرح چقدراست؟ گفت: هرچند پیش بینی برای نتیجه این طرح بسیار زود است؛ اما برای صیانت از فضای مجازی و اینترنت باید به گونه‌ای تصمیم گیری شود که منجر به اتفاقات جدید و راهبردی باشد.

واعظ آشتیانی ادامه داد: سال هاست برای مشکلات اقتصادی – اجتماعی و حتی سیاسی کشور تصمیماتی گرفته شده که همواره حکم پانسمان موقت زخم کهنه را داشته است. اما تبعات مناسبی در این نوع درمان‌ها دیده نشده است.

وی گفت: برای پیشبرد اهداف صیانت از فضای مجازی باید ازکارشناسان و نخبگان فعال در این طرح استفاده شود. ایده این افراد جهت صیانت از فضای مجلسی قطعاً از وکلای مردم بیشتر است چراکه این موضوع کاملاً تخصصی و از سویی قابل حفاظت است.

به گفته واعظ آشتیانی؛ نمایندگان مجلس برای صیانت از فضای مجازی باید بدنبالی راهی باشند که در نهایت احترام به قانون را در بر بگیرد. طراحی و تصویب قانون باید به گونه‌ای باشد که در آینده هیچ گروه و دسته‌ای نتواند با بهانه بی کارآمدی و غیر منطقی بودن آن را وتو کند.

برچسب ها: صیانت از فضای مجازی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی طرح صیانت
ارسال نظر
آخرین اخبار