۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
تعداد بازدید: ۱۲۰۲۰۸
پیگیری خطوط از حواشی پایان‌ناپذیر فیلم جدید سعید روستایی- «برادران لیلا»؛
کم پیش می‌آید که موفقیت یک فیلمساز یا یک فیلم در ادامه بدل به پاشنه آشیل او شده و در کل به ضرر او تمام شود. این اتفاق، اما برای سعید روستایی و فیلم «برادران لیلا» رخ داده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۰

هجوم جنجال و شایعه به فیلمی که در سکوت ساخته شده! /////// حسام جان جدیده //////  تولیدی جدید
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ سعید روستایی که با هر دو فیلمی که تاکنون ساخته انواع و اقسام موفقیت‌ها را به دست آورده است، به نظر می‌رسید با انتخاب زودهنگام سومین فیلمش برای نمایش در فستیوال فیلم کن- آن‌هم در حالی که هنوز هیچ کس در ایران حتی یک سکانس از این فیلم را هم ندیده- در حال ادامه روند موفقیت‌هایش است. این اتفاق اما حداقل تاکنون زیاد به نفع این فیلم تمام نشده- و حتی برعکس، آوار حاشیه‌ها را بر سر این فیلم آوار کرده است. حاشیه‌هایی که از شایعات مربوط به هزینه‌های حدود سی و چند میلیارد تومانی این فیلم آغاز شد و در ادامه به دستمزدهای نجومی ستاره‌هایی چون نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی رسید. حالا بعد از انتخاب این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های فستیوال کن پای شایعات دیگری هم وسط کشیده شده است. شایعاتی چون وجود اختلافات بزرگ بین عوامل اصلی «برادران لیلا» در زمان تولید این فیلم و البته اتهام امنیتی نفوذ به خاطر انتخاب زودهنگام فیلم جدید سعید روستایی- که حداقل تاکنون چنین اتهاماتی به او وارد نیامده بود و حتی به خاطر همکاری نزدیک با نیروی انتظامی در دومین فیلمش از سوی طیف روشنفکر سینما بی‌مهری‌هایی را نیز تحمل کرده بود!
 
حملات هماهنگ
 
بعد از انتخاب «برادران لیلا» برای حضور در بخش مسابقه فستیوال کن، اما، آوار حاشیه‌های این فیلم سنگین‌تر شده- و شماری از رسانه‌ها، هماهنگ با هم اتهامات این فیلم را سنگین‌تر می‌کنند. روندی که فعلا به اتهام امنیتی نفوذ رسیده است- تا در آینده به کجا برسد!
این اتفاق البته در سینمای ایران چندان بی‌سابقه نیست. سینمایی که همواره حواشی‌اش بیشتر و سنگین‌تر از متن بوده و این را تقریبا تمام دست‌اندرکارانش به خوبی می‌دانند. حکایت حواشی و اتهامات «برادران لیلا» البته حتی از این نیز فراتر رفته. موضوعی که از اتهامات یک رسانه رسمی به این فیلم آغاز شد- که به این دلیل که سازندگان فیلم تاکنون کوشیده‌اند اطلاعات موثقی درباره فیلم تازه‌شان به رسانه‌ها ندهند، فیلم جدید سعید روستایی را آماج حملات گوناگون قرار داد و نه تنها سابقه سرمایه‌گذار این فیلم را زیر سوال برد، بلکه دیده نشدن آن در ایران- پیش از ارسال به کن- را هم مشکوک عنوان کرد و گفت که پنهان کردن این فیلم از نگاه مخاطبان ایرانی نشان‌دهنده این واقعیت است که «برادران لیلا» بیشتر از معیارهای زیبایی‌شناختی، روی چیزهای دیگری برای دیده شدن حساب باز کرده است!
این رسانه‌ها البته حملاتشان را منحصر به این موارد نکردند و در ادامه با یادآوری مجوز ساخت فیلم، پرسش‌هاشان را معطوف کردند به داشتن یا نداشتن پروانه نمایش و البته این که آیا روی آن نظارت و ممیزی خاصی هم صورت‌ گرفته و از فیلتر خاصی رد شده است یا نه!؟
 
سابقه حواشی
هجوم جنجال و شایعه به فیلمی که در سکوت ساخته شده! /////// حسام جان جدیده //////  تولیدی جدید

«برادران لیلا» البته از همان ابتدا با حواشی مختلفی مواجه بود. حواشی پرتعدادی که مهم‌ترینش طبق معمول سینمای ایران درباره بحث دستمزدها بود- که دریافتی‌های- ظاهرا نجومی- بازیگران گران‌قیمت این فیلم را مورد اشاره قرار داده و زیر سوال برده بودند. غافل- یا عمدا بی‌توجه به این که- بازیگرانی چون نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی و ترانه علیدوستی قبل از «برادران لیلا» هم به عنوان بازیگرانی گران‌قیمت معروف بوده‌اند و دستمزدهای بالاشان ربطی به این فیلم نمی‌تواند داشته باشد.
حواشی و شایعات دیگر پیرامون «برادران لیلا» درباره هزینه‌های بالای فیلم بود- که این هم با توجه به بازیگرانی که در فیلم هستند (و دستمزدهایشان) تا حد زیادی طبیعی است و البته بخشی هم مربوط به تولید خاص این فیلم و فیلمبرداری طولانی‌مدتش است- که آن هم شاید جای سوال داشته باشد، ولی جای چون و چرای زیادی ندارد.
شایعه اختلاف عوامل فیلم نکته دیگری بود که درباره «برادران لیلا» مطرح شد- که این نیز تنها استنادش علاوه بر یک «گفته می‌شود» در ابتدای جمله، به واکنش‌های نوید محمدزاده و پیمان معادی در فضای مجازی بود- که انتخاب فیلم را در کن به سعید روستایی تبریک نگفته بودند!
 
حاشیه اصلی
 
بیانیه زنان سینماگر علیه خشونت‌های جنسیتی در سینما حالا به حاشیه دیگری برای «برادران لیلا» تبدیل شده است. اتفاقی که بعد از انتخاب حضور بازیگر نقش اول زن «برادران لیلا» در کمیته رسیدگی به موضوع آزار زنان در پروژه‌های سینمایی رخ داد و شماری از رسانه‌ها با یادآوری هم‌زمانی این انتخاب با حضور بازیگری در این فیلم- که ماجرای خشونت‌های جنسیتی با توئیت‌هایی علیه او آغاز شده بود-  این امر را باعث افزایش احتمال وقوع اتفاقات حاشیه‌ای و جنجالی بین این دو بازیگر عنوان کردند.
حالا در شرایطی که باز هم مثل همیشه حاشیه بر متن چیره شده؛ این موضوع که آیا «برادران لیلا» تحت‌الشعاع این شایعات قرار خواهد گرفت، یا خود حیات هنری قابل قبولی برای خود رقم خواهد زد، به کیفیت فیلم و نحوه واکنش تماشاگران جشنواره بعد از اولین نمایش این فیلم بستگی خواهد داشت... 

برچسب ها: سینماگران بازیگران سینما و تلویزیون جشنواره فیلم کن ترانه علیدوستی نوید محمدزاده جنجال برانگیز
ارسال نظر
آخرین اخبار