۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
تعداد بازدید: ۶۹۵۹۸۳
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به رایج‌ترین تقلبات صورت‌گرفته در مواد غذایی گفت: فقط یک‌چهارم (۲۵درصد) عسل‌های بازار دارای اصالت است.
کد خبر: ۱۱۷۰۳

رایج‌ترین تقلبات صورت‌گرفته در مواد غذایی

سرطان زایی افزودنی‌ها برای جذابیت‌بخشی به مواد غذایی/محصولات دارای سیب سلامت نیز ممکن است تقلب رخ بدهد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مهدی انصاری؛ مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو امروز در یک برنامه برخط درباره رایج‌ترین تقلبات در حوزه محصولات غذایی اظهار کرد: چای، عسل، آبلیمو، بستنی و رب‌گوجه‌فرنگی محصولاتی هستند که بیشترین تقلبات در آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از روش‌های تشخیص چای تقلبی، پخش کردن چای در یک سطح سفید است؛ اگر دانه‌های زردرنگ شبیه چوب در چای باشد چای تقلبی است.

انصاری با بیان این‌که "در زمینه چای کیسه‌ای بیشترین تقلبات را شاهد هستیم"، گفت: در حیطه تولید رب‌گوجه‌فرنگی و رنگ‌هایی که به کباب و جوجه‌کباب اضافه می‌شوند متأسفانه تقلب زیاد است.

وی استفاده از باقلا به‌جای پسته در بستنی را از دیگر تقلبات عنوان و تصریح کرد: استفاده از باقلا به‌جای پسته در خوراکی‌ها به‌ویژه برای مبتلایان به فاویسم (نوعی بیماری خونی که در آن مبتلایان در صورت مصرف باقلا دچار بیماری می‌شوند) بسیار خطرناک است.

وی همچنین به تقلبات صورت‌گرفته در حوزه تولید عسل اشاره و بیان کرد: تقریباً یک‌چهارم عسل‌های بازار اصالت دارند و مابقی تقلبی هستند. اگر می‌خواهید بدانید عسلی که استفاده می‌کنید، طبیعی است و آنچه به‌روی برچسب ذکر شده است با خود فرآورده مطابقت دارد، یکی از مهمترین راه‌ها آن است که آن فرآورده و محصول شناسنامه داشته باشد و بدانید که در کدام مزرعه و با کدام منابع طبیعی در ارتباط بوده و چه فرآیندی برای استحصال و بسته‌بندی و عرضه به بازار را طی کرده است.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو خاطرنشان ‌کرد: تقلب می‌تواند تغییر یا جایگزینی مواد اصیل در ماده غذایی یا دادن اطلاعات غلط باشد. تقلبات معمولاً مواقعی رخ می‌دهند که اختلاف قیمت ماده تقلبی با ماده اصلی و دارای اصالت، زیاد است به‌طوری که افراد را ترغیب می‌کند که از مواد تقلبی و جایگزین استفاده کنند و یا گاهی نیز دسترسی به یک ماده کم است و جهت تأمین در بازار از راه‌های جایگزین و تقلبی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در همه دنیا تقلبات یک موضوع مهم است و در حوزه غذا گردش مالی بسیار زیادی دارد. شناخت اصالت فرایندها از تولید تا توزیع کالا می‌تواند به ما در پرهیز از مصرف کالاهای تقلبی کمک کند.

انصاری گفت: اضافه کردن برخی از افزودنی‌ها برای جذابیت‌بخشی به مواد غذایی مانند برخی رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌ها صدمات جانی برای مصرف‌کننده دارد و ممکن است سرطان‌زا باشد.

وی تأکید کرد: محصولات مورد تأیید سازمان غذا و دارو قابل اعتماد است؛ وقتی یک محصول فرآیند قانونی را برای دریافت مجوز طی می‌کند احتمال تقلب در آن کاهش می‌یابد بنابراین توصیه ما استفاده از محصولات دارای سیب سلامت است؛ البته منکر این موضوع نیستیم که در محصولات دارای سیب سلامت نیز ممکن است تقلب رخ بدهد./ تسنیم

برچسب ها: مواد غذایی عسل سازمان غذا و دارو
ارسال نظر
آخرین اخبار