۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
تعداد بازدید: ۸۷۶۴۱
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل جنگ اوکراین به رکورد بالایی رسیده است.
کد خبر: ۱۲۰۵۹

قیمت جهانی مواد غذایی دوباره گران شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل جنگ اوکراین به رکورد بالایی رسیده است. فائو اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید، زیرا حمله روسیه به اوکراین در بازار‌های غلات اصلی و روغن‌های گیاهی شوک ایجاد کرد.

اختلال در صادرات، ناشی از جنگ اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، ترس از یک بحران جهانی گرسنگی، به‌ویژه در سراسر خاورمیانه و آفریقا که در حال حاضر نیز آسیب دیده را برانگیخته است.

روسیه و اوکراین که مناطق وسیع کشت غلات آن‌ها در میان سبد‌های نان اصلی جهان قرار دارد، سهم عظیمی از صادرات جهان در چندین کالای اصلی از جمله گندم، روغن نباتی و ذرت را به خود اختصاص می‌دهند.

فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد: قیمت‌های جهانی کالا‌های غذایی در ماه مارس جهش قابل توجهی داشت و به بالاترین سطح خود رسید، زیرا جنگ، شوک‌هایی را در بازار‌های غلات اصلی و روغن‌های گیاهی ایجاد کرد.

این سازمان اعلام کرد که شاخص قیمت مواد غذایی که قبلاً در ماه فوریه رکوردی را گزارش کرده بود، در ماه گذشته ۱۲.۶ درصد افزایش یافت و جهشی عظیم به بالاترین سطح جدیدی از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۹۹۰ بوده است.

این شاخص که معیاری برای تغییر ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از کالا‌های غذایی است، در ماه مارس به‌طور میانگین ۱۵۹.۳ واحد بود.

فائو اظهار کرد: این جهش شامل بالاترین رکورد‌های جدید برای روغن‌های گیاهی، غلات و گوشت است و افزود که قیمت شکر و محصولات لبنی نیز به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. روسیه و اوکراین روی هم به ترتیب حدود ۳۰ درصد و ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ذرت را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند و با شروع فصل کاشت در اوکراین، جنگ همچنان ادامه دارد.

این سازمان اعلام کرد که قیمت گندم حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و این مشکل به دلیل نگرانی در مورد شرایط محصول در ایالات متحده تشدید شد. شاخص قیمت روغن نباتی فائو ۲۳.۲ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت روغن آفتابگردان بود که اوکراین صادرکننده پیشرو در جهان است.

همچنین فرانسه هشدار داده است که جنگ، خطر قحطی را در سراسر جهان افزایش داده است. همچنین، این درگیری همچنین قیمت نفت و گاز را افزایش داده است و موجب افزایش بیشتر تورم در سراسر جهان شده و نگرانی‌هایی را در مورد خروج رشد اقتصاد جهانی از مسیر خود، افزایش داده است.

برچسب ها: مواد غذایی فائو سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد جنگ اوکراین
ارسال نظر
آخرین اخبار