۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
تعداد بازدید: ۱۷۷۸
یک مقام صنفی معتقد است گرانفروشی و فرصت طلبی دلالان شمال علت اصلی گرانی برنج در بازار بوده و احتکار نقش زیادی در افزایش قیمت آن ندارد.
کد خبر: ۹۶۷۳
نویسنده : محبوبه رودسری

 قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط با اشاره به علل گرانی برنج در بازار اظهار کرد: دلالان شمال عامل اصلی افزایش  قیمت برنج در بازار هستند، بنابراین از مسئولان تقاضا کردیم  که موضوع افزایش افسار گسیخته و غیرقانونی قیمت را بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه گرانی های اخیر ارتباطی به احتکار برنج ندارد، افزود: قیمت های کاذب و گرانفروشی ناشی از سودجویی و فرصت طلبی است که توسط فروشندگان شمال صورت گیرد.

حسنی ادامه داد: فروشندگان برنج در استان های شمالی قیمت را تعیین می کنند و نرخ گذاری محصول ارتباطی به تهران و سایر استان ها ندارد.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید و افزایش قیمت هزینه های سم، کود، کارگر، تورم و حمل و نقل را از دیگر علل گرانی برنج در بازار دانست.

وی در پایان قیمت هر کیلو برنج پاکستانی در عمده فروشی ها را ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار تومان، هندی ۲۳ هزار تا ۲۹ هزار توما و ایرانی ۴۳ تا ۷۷ هزار تومان در عمده فروشی ها اعلام کرد و گفت: با احتساب ۱۲ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

گفتنی است قیمت برنج ایرانی طی یک سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته و در حال حذف از سفره خانوارها می باشد. از سوی دیگر برنج وارداتی که پیش از صعود قیمت برنج ایرانی مورد اقبال اغلب خانواده ها قرار نداشت طی ماه های گذشته با افزایش تقاضا روبرو شد. نرخ برنج وارداتی نیز نزدیک به ۶۰ درصد گران شده و به کف قیمت برنج مرغوب ایرانی در سال گذشته رسید.

برچسب ها: برنج برنج ایرانی واردات گرانی احتکار
ارسال نظر
آخرین اخبار