۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
تعداد بازدید: ۱۲۸۵۴
یک فعال بازار برنج می‌گوید: نام گذاری سلطان و مافیای برنج فقط بزرگنمایی است. دلال سر زمین کشاورز همیشه بوده و هست، اما امروز همین واسطه گران با فروشندگان محلی همدست شده و اقدام به احتکار برنج کرده اند تا قیمت برنج را در نهایت افزایش قرار دهند.
کد خبر: ۹۷۹۸
نویسنده : مهرشاد نبی

برنج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، افزایش عجیب قیمت برنج در بازار، خریداران را سردرگم و طمع فروشندگان را بیشتر کرده است. در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار بین ۵۷ تا ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

در حال حاضر گروهی دلال و عمده فروش در استان‌های شمالی کشور اقدام به گران‌فروشی می‌کنند که این مساله باید از سوی مسوولان دنبال شود. امروز بازار برنج چنان درتنش قیمت قرار گرفته که برخی از فعالان این عرصه برنج‌های خریداری کرده از کشاورز را در انبار‌های خود دپو کرده تا نرخ این محصول را بیش از از قیمت‌های موجود در بازار برسانند.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت برنج ایرانی در دی‌ماه امسال ۵۶ هزار و ۹۳۱ تومان بوده است. بنا به این گزارش، برنج در بازار حداقل هر کیلو ۴۷ هزار تومان و حدکثر ۶۴ هزار و ۱۱۷ تومان قیمت داشته است.

البته این قیمت‌های ارائه شده توسط مرکز آمار با قیمت‌های سطح شهر بسیار متفاوت بوده است. از نیمه دوم سال جاری فروشندگان برنج استان‌های شمالی چندین بار افزایش قیمت داده‌اند و سایر فروشندگان برنج در سراسر کشور به ویژه تهران به ناچار باید با همین قیمت‌ها برنج خریداری می‌کرند.

فروشندگان شمالی برنج‌ها را دپو کرده اند

رامین میر حسینی فعال و فروشنده برنج گیلانی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت: کشاورزان بیشترین موجودی برنج خود را به فروش رساندند. نه خبری از سلطان برنج هست نه از مافیای برنج! همین فروشندگان محلی معمولی عامل اصلی گرانی برنج در بازار شده اند.

وی تصریح داشت: دلال همیشه سر زمین کشاورز بوده و هست و این موضوع جدیدی نیست، اما اینکه فروشنده برای خودش تعیین کننده قیمت برنج شده جای سوال دارد!

وی در خصوص اینکه کشاورزان برنج‌ها را در انبار‌ها دپو کرده اند، گفت: کشاورز قشر ضعیفی است که نیاز به نقدینگی دارد. بلافاصله پس از کشت و یا برداشت محصول اقدام به فروش محصول خود می‌کند. چراکه انقدر هزینه‌های کشت سنگین شده که کشاورز با قدرت مالی کم توانایی دپوی محصول راندارد.

به گفته میر حسینی؛ برخی دلالان قبل از کشت برنج پول محصول را به کشاورز پرداخت کرده اند و همین پیش خرید باعث شده نبض قیمت برنج به دست دلال بیفتد و کشاورز هیچ نفعی از این پیش فروش و گرانی فعلی برنج نبرده است.

این فعال بازار ادامه داد: متأسفانه هیچ دستگاه نظارتی نه از طرف وزارت صمت و نه وزارت کشاورزی، توانایی مقابله با این نوع خرید برنج از کشاورز را ندارد. همین موضوع دلیل اصلی کمیابی برنج در بازار به همراه گرانی بیش از حد انتظار شده است.

میرحسینی یادآور شد: مدتی است که برخی از وارد کنندگان، برنج‌های وارداتی رو دستشان باقی مانده و به دلیل کیفیت و قیمت بالا خریدار نداشته است. از این رو با جو سازی بر روی قیمت برنج داخلی قصد تحرک در فروش برنج‌های خارجی را داشتند. متأسفانه این ترفند برای وارد کنندگان برنج و دلالان این بخش موثر بوده و برنج‌های انبار مونده خارجی امروز در سفره‌های مردم قرار گرفته است.

این فعال در بازار برنج داخلی ادامه داد: امروز مصداق شرایط بازار برنج مانند این است که هر کسی بدنبال منفعت شخصی خود می‌باشد و در سایه عدم نظارت و کنترل توسط دولت، وضعیت را به نفع شرایط شخصی خود تغییر می‌دهد. جهش قیمت برنج از کیلویی ۵۰ هزار تومان به ۹۸ هزار تومان طی چند ماه علتی جزء سود جویی ندارد. وگرنه کشاورز این محصول را قبل کاشته و برداشته و حالا دست دلال رسیده و با نرخ آن بازی می‌کند تا بتواند سرمایه هنگفتی را کسب کند.

میر حسینی ادامه داد: اگر دولت تنها به فروش اینترنتی برنج بسنده کند و هیچ اقدامی به سامان بخشیدن بازار برنج نداشته باشد مشخص نیست که دسترنج کشاورز تا چه زمانی در انبار‌ها نگهداری شود و در آخر با چه قیمتی به بازار عرضه آورده شود!

وی تأکید داشت: هرچند کشاورز همیشه متضرر بوده و گرانی هزینه تولید تنها بر دوش کشاورز سنگینی می‌کند، اما برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومان حق مردم نیست. دولت برای یکبار هم شده فاصله ایجاد شده قیمت برنج را به نقطه اول برگرداند و در این روز‌های پایانی سال اعتماد مردم را جلب کند.

برچسب ها: برنج ایرانی برنج گرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار