۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
تعداد بازدید: ۱۰۹۲۰۳۰
سحرخیز گفت: متاسفانه به جهت اینکه مشکل کمبود معلم را حل کنند، کلاس‌ها را پرجمعیت کردند یا کلاس‌ها رو دو نوبت کردند این مسائل باعث کاسته شدن کیفیت آموزشی می‌شود. حقوق یک معلم پاسخگوی نیاز او نیست به همین دلیل انگیزه‌ای برای تدریس ندارد و این امر هم بر کاسته شدن کیفیت آموزشی می‌افزاید.
کد خبر: ۱۱۸۱۷

عدم کیفیت آموزشی در مدارس/ از معلمی که حقوقش پس از 6 ماه پرداخت می‌شود، نباید انتظار کیفیت داشت!

حلقه مفقوده آموزش و پرورش به معنای واقعی کلمه/هنوز تکلیف خودمان را با اقتصاد آموزش و پرورش دولتی روشن نکرده‌ایم! 

به بهانه درج روز کیفیت در تقویم کشور و جویا شدن کم و کیف آن در حوزه های آموزشی بخصوص پرورشی، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط به سراغ ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش رفته است. آنچه در پی می خوانید بخش اول گفتگوی خبرنگار خطوط با معاون اسبق آموزش متوسطه در رابطه با کیفیت آموزش در نظام آموزش و پرورش کشور است.

برنامه‌ریزی یعنی اینکه در افق ۱۰ ساله یا ۵ ساله رشد جمعیت دانش‌آموزی چگونه است؟ چقدر به فضاهای مختلف تجهیزاتی، آزمایشگاهی و درسی نیازمندیم؟ به چه تعداد معلم نیاز داریم؟ چقدر از معلمان ما بازنشسته می‌شوند و از سیستم خارج می‌شوند؟

معاون اسبق آموزش متوسطه باتاکید براهمیت مسئله کیفیت آموزشی کشور گفت: دو مسئله در آموزش و پرورش یکی، کیفیت و دیگری، عدالت آموزشی بسیار مهم است. هر دوی این موارد مستلزم چند عامل هستند که مهم‌ترین آن‌ها بخث نیروی انسانی در آموزش و پرورش است، یعنی آن چیزی که در کنار فضای آموزشی و درسی می‌تواند موتور محرک تحول و کیفیت بخشی در آموزش و پرورش کشور باشد.

وی افزود: آن چیزی که حلقه مفقوده آموزش و پرورش است، برنامه‌ریزی آموزشی به معنای واقعی کلمه است. برنامه‌ریزی یعنی اینکه در افق ۱۰ ساله یا ۵ ساله ببینیم رشد جمعیت دانش‌آموزی چگونه است؟ چقدر به فضاهای مختلف همانند فضاهای تجهیزاتی، آزمایشگاهی و درسی نیازمندیم؟ به چه تعداد معلم نیاز داریم؟ چقدر از معلمان ما بازنشسته می‌شوند و از سیستم خارج می‌شوند؟ تمام این موارد را باید بررسی کرد.

 

معاون اسبق آموزش متوسطه مطرح کرد: متاسفانه هنوز تکلیف خودمان را با اقتصاد آموزش و پرورش و آموزش و پرورش دولتی روشن نکرده‌ایم اگر قرار است که دولت یا حاکمیت متولی نهاد رسمی تعلیم و تربیت باشند و بر اساس قانون اساسی، آموزش و پرورش عمومی و رایگان را مدیریت کنند باید سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در حدی باشد که بتواند نیازها را پاسخگو باشد. بودجه عمومی دولت در این زمینه روی ۹ تا ۱۰ درصد است این عدد نمی‌تواند فضای مدارس، دانش آموزان و معلمان را مدیریت و حمایت کند، این منابع پاسخگو نیست. بدون پرداختن به منابع پایدار در آموزش و پرورش نمی‌توانیم بحث کیفیت را در آموزش و پرورش لمس کنیم.

عدم کیفیت آموزشی در مدارس/ از معلمی که حقوقش پس از 6 ماه پرداخت می‌شود، نباید انتظار کیفیت داشت!

سحرخیز در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه به جهت اینکه مشکل کمبود معلم را حل کنند، کلاس‌ها را پرجمعیت کردند یا کلاس‌ها رو دو نوبت کردند این مسائل باعث کاسته شدن کیفیت آموزشی می‌شود. حقوق یک معلم پاسخگوی نیاز او نیست به همین دلیل انگیزه‌ای برای تدریس ندارد و این امر هم بر کاسته شدن کیفیت آموزشی می‌افزاید.

متاسفانه جهت حل مشکل کمبود معلم ، کلاس‌ها را پرجمعیت یا  دونوبت کردند این مسائل باعث کاسته شدن کیفیت آموزشی می‌شود. حقوق یک معلم پاسخگوی نیاز او نیست به همین دلیل انگیزه‌ای برای تدریس ندارد و این امر هم بر کاسته شدن کیفیت آموزشی می‌افزاید.

بخش دوم این گفتگو یکشنبه21 آبان‌ماه منتشر خواهد شد.

برچسب ها: کیفیت آموزش و پرورش دولت مدارس معلمان
ارسال نظر
آخرین اخبار