۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
تعداد بازدید: ۲۵۳۰۸۹
عضو شورای شهر تهران در واکنش به نطق پیش از دستور احمد صادقی گفت: گزارش ایشان انتقاد از خود تلقی می‌شد. ما هر چند وقت یکبار نیاز داریم یه عقب برگردیم و عملکرد خودمان از این جهت بررسی کنیم که نماینده مردمیم و چقدر در پاسداری از جایگاه موفق عمل کردیم.
کد خبر: ۱۲۷۸۹
وجود جنگلی از قوانین/ ما مشکل اجرا داریم
 

غول بزرگ دولت خواست تمام اختیارات در دستان خودش باشد و ما تبدیل شدیم به شورای شهرداری!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ناصر امانی،  در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران و در واکنش به نطق پیش از دستور آقای صادقی، دیگر عضو شورا گفت: اول اینکه همانطور که آقای عباسی گفتند ما در حوزه مدیریت شهری، جنگلی از قوانین داریم و کمبود نداریم. انبوهی از مصوبات از دوره اول تا دوره پنجم و دوره ما و مصوبات از نهادهای مختلف داریم. اما ما مشکل اجرا داریم و دوم مشکل نظارت. بارها در شورا تأکید کردم که ما باید نظارت بر اجرا کنیم.
 
او ادامه داد: به تدریج شوراهای شهر از دوره اول به بعد به شورای شهرداری تبدیل شدند. از ۳۱ وظیفه‌ای که برای شوراها پیش‌بینی شده، کم کم نزول داشتیم و در بسیاری دستور توقف گرفتیم. چون در دهه ۷۰ قانون می‌خواست شورای شهر ایجا کند ولی بعد با مانع‌های بزرگی مثل وزارت‌خانه‌ها روبرو شد و یک غول بزرگ به نام دولت که می‌خواست تمام اختیارات در دستان خودش باشد و ما کم کم تبدیل شدیم به شورای شهرداری. لذا نباید توقع داشته باشیم آن ۳۱ وظیفه‌ای که در قانون آمده ما در مقابلش عملکردی ارائه بدهیم.
 
امانی اضافه کرد: وظایفی که در ماده ۸۰ قانون آمده کم کم از حیز انتفاع خارج شد. مثلا تعاونی‌ها، توزیع و مصرف. ما یک وزارت‌خانه تشکیل دادیم به نام وزارت کار و رفاه اجتماعی که تمام زنجیره توزیع و تشکیل تعاونی‌ها همه به عهده او است و ما به عنوان شورای شهر، کاری نمی‌توانیم بکنیم. یا بحث طرح‌های شهری که ما شورای عالی معماری و شهرسازی داریم و کمیسیون ماده ۵ و شورا در این مورد اختیاری ندارد.
 
وی افزود:  برخی از وظایف که ناقص بر عهده ما است؛ ابزار اجرایش را نداریم. یکی از مشکلات تهران آلودگی هوا است. ما یک قانون هوای پاک به سبب مجلس داریم؛ وظیفه شهرداری‌ ها و سازمان‌ها مشخص است. شما یک بررسی کنید ببینید آن سازمان‌ها چقدر در برابر قانون هوای پاک، عملکرد دارند و چه میزان شهرداری عملکرد داشته است؟ من به جرأت می‌توانم بگویم شهرداری در همه دوره‌ها در زمینه قانون هوای پاک از همه بهتر عمل کرده است. آلودگی هوا دغدغه مردم هست اما ابزارش دست ما نیست. از جمله راهکارهای کاهش ترافیک، اسقاط خودروهای فرسوده و جلوگیری از ورود خودروهای جدید است. چقدر مدیریت این موضوع دست ما است؟ اولویت‌های شهر مشخص است؛ آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و ایمنی و ناپایداری فضای شهری و آسیب‌های اجتماعی که به درستی در برنامه چهارم آورده شده، اما مهم اجرا است. در حوزه مشارکت‌های اجتماعی هم مدیریت شهری به خوبی عمل کرد و سازه‌ای به نام شورایاری رو ایجاد کرد که سبب شور و شوق میان مردم شد اما قوه قضاییه این سازه را به کل نابود کرد.پس ما وظیفه خودمان را در خیلی از موارد به خوبی انجام داده‌ایم./ شورای اسلامی شهر تهران
 
برچسب ها: قوانین عضو شورای شهر تهران ناصر امانی
ارسال نظر
آخرین اخبار