۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
تعداد بازدید: ۱۰۸۱۶۰
جمهوری اسلامی ایران، سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد. بنابراین، در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر، از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.
کد خبر: ۲۹۳۱۲

احد قضایی، سفیر اسبق ج ا ایران در جمهوری آذربایجان و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: اصل ۱۵۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر داشته «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس نفی هرگونه سلطه جوئی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همة مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است.»
عبارت «دفاع از همة مسلمانان» در این اصل، یک وظیفه فراملیتی برعهده مسئولین نظام جمهوری اسلامی گذاشته که تخطی ناپذیر است. این وظیفه، بر فرموده پیامبر اسلام مبتنی است که در چند مورد و با تعابیر متنوع، مسلمانان را به اهتمام ورزیدن نسبت به امور همدیگر و حل مشکلات امت اسلامی توصیه کرده‌اند. یکی از این موارد اینست که فرموده‌اند: «مَنْ أصبحَ لا یهتمُّ بِأمور المسلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ» کسی که روزگار چنان سپری کند که برای حل مشکلات زندگی سایر مسلمانان اهتمام نورزد، نمی‌توان او را مسلمان دانست.
این وظیفه را پیامبر اسلام در دایره‌ای وسیع‌تر نسبت به تمام انسان‌های مظلوم و نیازمند کمک نیز مقرر فرموده است: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» کسی که بشنود فردی خطاب به مسلمانان از آن‌ها کمک می‌خواهد و به یاری او نشتابد، نمی‌توان او را مسلمان دانست. بنابراین، نگاه اسلام به وجوب یاری رساندن به انسان‌های مظلوم معطوف است، چه مسلمان باشند و چه غیرمسلمان. این نگاه مترقی را می‌توان در اصل ۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی به شکل بسیار برجسته و شفاف ملاحظه کرد:
«جمهوری اسلامی ایران، سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد. بنابراین، در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر، از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.»
تکیه بر نکته «خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر» که در این اصل قانون اساسی آمده، سیاست اصولی نظام جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم خوداری از ایجاد جنگ و خون‌ریزی و سلطه طلبی نسبت به ملت‌ها به بهانه دفاع از مظلومین را به روشنی نشان می‌دهد. بر همین اساس، اصولاً حمایت از مظلومین در قاموس اسلام و به تبع آن، نظام جمهوری اسلامی در چارچوب برقراری صلح و امنیت پایه‌ریزی شده و اجتناب از به راه انداختن جنگ و کشتار و ویرانگری، جان مایه این برنامه اسلامی – انسانی است، برنامه‌ای که عقل نیز آن را تأیید و تصدیق می‌کند.
انتظار این بود که مسئولان نظام جمهوری اسلامی براساس وظیفه قانونی که قانون اساسی برعهده آن‌ها گذاشته و همینطور تکلیف شرعی که دین اسلام متوجه آن‌ها کرده، در رابطه با اشغال سرزمین اسلامی توسط ارمنستان و کشتار هزاران زن و مرد و بچه بیگناه و حتی تخریب همیه منازل و معابد و کلیه آثار تاریخی سرزمین‌های اسلامی موضع گیری درستی بر طبق موازین قانون اساسی و وجدان انسانی داشته باشد و، اما متأسفانه تاکنون چنین اقدامی حتی به صورت توصیه هم از مسئولین نظام جمهوری اسلامی شنیده و دیده نشده است.
حتی بعد سی سال جمهوری اذربایجان با تجهیز نظامی خود و با تدبیر شایسته در چهل و چهار روز موفق شد اکثر مناطق اشغالی سرزمین اسلامی را ازاد کند ج ا ایران حاضر نشد حتی یک تبریک نا قابل را به زبان آرد.
بعد از آزاد سازی تصاوریکه که از تمام مناطق اشغالی پخش می‌شد نشان داد به طرز فاجعه امیزی نه تنها کل ساختمان‌های شخصی و دولتی را تخریب کرده اند حتی به مساجد هم رحم نکردند.

طبق آمار اعلان شده از پنجاه و هفت مسجد موجود پنجاه و سه مسجد را تخریب کرده اند و هیچگاه جمهوری اسلامی هیچ واکنشی نشان نداد علی رغم اینکه سازمان ملل چهار بار با صدور قطع نامه‌ای درخواست ازاد سازی مناطق اشغالی شد و چند بار اتحادیه اروپا و یکبار هم جمهوری اسلامی قره باغ را سرزمین اذربایجان اعلام کرد و حتی مقام معظم رهبری چندین بار تعلق قره باغ به اذربایجان را بیان داشته اند ، اما دولت مردان ما نه تنها هیچ فشاری به ارمنستان برای ازاد سازی مناطق اشغالی نداشت حتی حاضر نشد راه مراسلاتی خود که تنها نفسگاه ارمنستان بود را تهدید به مسدود کردن در صورت عدم بازگشت به مرز‌های بین‌المللی داشته باشد و حتی بعد از ازاد سازی مناطق اشغالی ارمنستان حاضر به ارائه نقشه مین را نداشت و بعد از پیگیری فراوان به صورت ناقص قسمتی از نقشه را با فشار سازمان ملل دادند و، اما حتی یک بار دولت مردان ما از مقامات ارمنستان درخواست تحویل نقشه مین نکرد که حاصل آن تا کنون کشته شدن بیش از بیست نفر انسان بیگناه شده.
آیا با این عملکرد شما به اسلامی بودن قوانین کشور اعتقاد دارید؟
یا به نام اسلام بر کشور حکومت می‌کنیم و حتی به فرمایشات رهبر هم توجه نمی کنیم.



برچسب ها: کشور‌های اسلامی قوانین اسلام
ارسال نظر
آخرین اخبار