۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۸
تعداد بازدید: ۲۴۱۲۵۶
تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا، فدراسیون فوتبال را با چالش روبرو کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۲۲

کدام تیم‌ها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، لیگ قهرمانان آسیا بالاخره از فصل ۲۴-۲۰۲۳ قرار است مانند لیگ قهرمانان اروپا از نظر زمانی برگزاری شود و این خبر خوبی برای فوتبال ایران است. تیم‌های ایرانی دیگر در ۲ فصل نباید برای یک دوره از این رقابت‌ها به میدان بروند و یک فصل فوتبالی ایران، همراه با برگزاری یک دوره از لیگ قهرمانان آسیا است. با تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا، فصل بعدی این رقابت‌ها، در شهریور ماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و در آن زمان ۲ دوره از رقابت‌های لیگ برتر به پایان رسیده و فدراسیون فوتبال چالشی سخت دارد که نماینده‌های ایران را چگونه از این ۲ دوره انتخاب کند. چالشی که هنوز برای آن به نتیجه نرسیده‌اند و خبری رسمی در مورد آن اعلام نشده است.

قهرمانان‌ مستقیم صعود می‌کنند

ایران، عربستان، کره‌جنوبی و ژاپن، (۱+۳) سهمیه در دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا دارند. با توجه به این سهمیه، بعد از چند سال دوباره فوتبال ایران ۳ سهمیه مستقیم در این رقابت‌ها دارد. منطقی است که ۲ سهمیه از ۳ سهمیه مستقیم ایران برای لیگ قهرمانان آسیا، به قهرمانان این فصل و فصل آینده لیگ برتر اختصاص پیدا کند. زیرا نمی‌توان دستاورد و جایگاه تیمی که این فصل قهرمان ایران می‌شود را نادیده گرفت و برای آن سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا در نظر نگرفت.

پرسپولیس و استقلال که این فصل به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شده‌اند، دلشان نمی‌خواهد در دوره بعدی این رقابت‌ها هم غایب باشند. این دو تیم این فصل از جام حذفی کنار رفته‌اند و در لیگ هم در فاصله ۶ هفته مانده به پایان بازی‌ها، با هم رقابت جذابی برای قهرمانی در لیگ برتر دارند. هر کدام از این تیم‌ها که در این فصل قهرمانی را واگذار کند، برای اینکه بتواند در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا حاضر باشد، نیاز به کسب جام در فصل آینده دارد.

تکلیف دو قهرمان حذفی چه می‌شود؟

فینال این فصل از رقابت‌های جام حذفی چهارشنبه شب برگزار می‌شود. دو تیم نساجی و آلومینیوم که با کنار زدن استقلال و پرسپولیس خود را به فینال رسانده‌اند، در حالی مقابل هم قرار می‌گیرند که هنوز نمی‌دانند در صورت قهرمانی در جام حذفی می‌توانند خود را به لیگ قهرمانان آسیا برسانند یا نه!

قهرمانان این فصل و فصل آینده فوتبال ایران اگر دو سهمیه مستقیم را از آن خود کنند، یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف برای ایران باقی می‌ماند. فدراسیون فوتبال برای این دو سهمیه که یکی از آن هم مستقیم نیست شاید یک بازی پلی‌آف بین دو تیم قهرمان جام حذفی در این فصل و فصل آینده برگزار کند تا تیم برنده در کنار دو قهرمان لیگ، مستقیما به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند و تیم بازنده هم راهی پلی‌آف شود. فدراسیون اگر تصمیم بگیرد که تیم قهرمان فصل آینده جام حذفی مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا برود و قهرمان این فصل این جام به پلی‌آف برود دو تیم نساجی یا آلومینیوم که این فصل قهرمان می‌شود به این تصمیم معترض خواهد شد. پیچیدگی‌های دیگری هم در انتظار فدراسیون خواهد بود. قهرمان این فصل لیگ برتر اگر در فصل اینده هم به مقام قهرمانی برسد، آن موقع هر دو تیم نایب قهرمان لیگ‌های بیست‌و‌یکم و بیست‌و‌دوم مدعی خواهند شد. حالت‌های دیگری هم وجود دارد که باعث ایجاد سردرگمی و اعتراض‌های احتمالی خواهد شد. بهترین راه این است که از همین حالا دستورالعملی تهیه شود تا جای اعتراضی باقی نماند.

فدراسیون فوتبال برای حل این چالش منتظر است ببیند کشور‌های دیگر آسیایی که تقویم مسابقاتشان شبیه به ایران است، چه تصمیمی می‌گیرند تا با توجه به تصمیم آن‌ها چاره‌ای برای این چالش بیندیشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار