۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
تعداد بازدید: ۳۷۴۲۵۶
یک کارشناس اقتصادی گفت: رقابت بخش مولد اقتصاد ما با نظام بانکی نابرابر و غیرممکن شده است. جذابیت سوداگری در سیستم تورم دو رقمی بسیار بالاست. وقتی مسکن ۸۰ درصد رشد می‌کند هرگز بانک‌ها وام با نرخ ۲۳ درصد نخواهند داد. ایران سرمایه کم ندارد روش مدیریت سرمایه‌ها فاجعه بار است. قیمت ملک واقعی شود، بسیاری از بانک‌ها ورشکسته می شوند!
کد خبر: ۱۲۹۷۴
نویسنده : محدثه عزیزی

بانک‌ها در مسیر تخریب نظام اقتصادی کشور/ با این روش فاجعه‌ای دامنشان را خواهد گرفت!

قیمت ملک واقعی شود بسیاری از بانک‌ها ورشکسته می شوند!/ایران سرمایه کم ندارد روش مدیریت سرمایه‌ها فاجعه بار است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این روزها وضعیت بنگاهداری بانک‌ها زبانزد همگان شده است. شهریور سال۹۷ بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار

وقتی بخش مسکن ما ۸۰ درصد رشد می‌کند هرگز بانک‌ها وام با نرخ ۲۳ درصد نخواهند داد بنابراین افراد متولی بخش مسکن تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد این بازار را به هم بریزند و تورم را بالاتر ببرند تا سود بیشتری کسب نمایند.

با اعضای هیات دولت به موضوع بنگاهداری بانک‌ها اشاره کردند و در همان زمان به تیم اقتصادی دولت وقت تصریح کردند که جلوی بنگاهداری بخش بانکی را بگیرید. با گذشت حدود پنج سال از این موضوع، نه‌ تنها بنگاهداری بانک‌ها کاهش نیافته، بلکه اموال مازادی که قرار بود واگذار شود نیز همچنان در اختیار این بخش است.

خبرنگار خطوط در جهت بررسی و پیامدهای این موضوع با مجید گودرزی، مدرس و کارشناس مالی و اقتصادی به گفتگو پرداخت.

بحران ارزش افزوده صفر

گودرزی گفت: اتفاقات ناگواری در حوزه بانکداری ما صورت گرفته است. مردم، کشور و خود بانک‌ها دارند از این قضیه متضرر می‌شوند. این مسیری که بانک‌ها انتخاب کرده اند، کاملاً نادرست است. ما می‌دانیم که بخشی از سرمایه‌های کشور که حدود ۴۰ درصد است در بخش مسکن با ارزش افزوده صفر رسوب شده است. همچنین 6000 هزار میلیارد تومان دارایی‌های مردم در بانک‌ها با ارزش افزوده صفر رسوب شده است. این مسئله یک بحران بزرگ ملی در سطح اقتصاد کلان به وجود آورده به نام «بحران ارزش افزوده صفر».

به دلیل اینکه جذابیت سوداگری در سیستمی که تورم دو رقمی دارد، بسیار بالا است، بانک‌های ما به سمت بنگاه‌داری رفته‌اند.

وی افزود: تمامی پول‌هایی که در بانک‌ها رسوب می‌کنیم حتی یک ریال هم ارزش افزوده تولید نمی‌کنند باید دارایی‌ها به گردش در بیایند، اما متاسفانه رقابت بخش مولد اقتصاد ما با نظام بانکی نابرابر و غیرممکن شده است. نرخ بهره حدوداً ۲۳ درصدی تمام فعالیت‌های اقتصادی را که کمتر از ۲۳ درصد بازدهی داشته باشند غیراقتصادی کرده است، دیگر کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد ندارد.

بانک‌ها در مسیر تخریب نظام اقتصادی کشور/ با این روش فاجعه‌ای دامنشان را خواهد گرفت!

مدرس مدیریت مالی دولت تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه جذابیت سوداگری در سیستمی که تورم دو رقمی دارد، بسیار بالاست، بانک‌های ما به سمت بنگاه‌داری رفته‌اند. وقتی بخش مسکن ما ۸۰ درصد رشد می‌کند هرگز بانک‌ها وام با نرخ ۲۳ درصد نخواهند داد بنابراین افراد متولی بخش مسکن تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد این بازار را به هم بریزند و تورم را بالاتر ببرند تا سود بیشتری کسب نمایند. به هر حال بحث بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری در تورم که یک بیماری اقتصادی است، به ضرر بانک‌ها است. شما تصور کنید وام ۵ ساله‌ای را بانک‌ها پرداخت کردند. بعد از ۵ سال ارزش اقساطی که دریافت می‌کنند فقط تقریبا۱۰ تا ۲۰ درصد است.

فاجعه‌ای دامن بانک‌ها را خواهد گرفت!

در کشورهای دیگریک چهارم وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی را قبل از پرداخت به عنوان اوراق دریافت نمی‌کنند و سود ۲۳ درصد هم از مردم نمی‌گیرند. یکی از بدترین انواع بانکداری که متاسفانه با آن مواجه هستیم این نوع بانکداری است.

این کارشناس ادامه داد: در سیستمی که تورم دو رقمی وجود دارد ارزش اقساط به قدری پایین می‌آید که عملاً بانک‌ها متضرر می‌شوند، اما اگر تورم کاهش پیدا کند قطعاً ارزش اقساطی که دریافت می‌کنند بیشتر و بیشتر خواهد شد. در حال حاضر به دلیل رویه و سیاست‌های غلطی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند، قطعاً فاجعه‌ای دامن آن‌ها را خواهد گرفت. 

بانک‌ها در مسیر تخریب نظام اقتصادی کشور قرار گرفته‌اند!

گودرزی گفت: بانک‌ها در مسیر تخریب نظام اقتصادی کشور قرار گرفته‌اند. متاسفانه تمامی فعالیت‌هایی که در حال انجام هستند نه در جهت ایجاد رقابت و نه در جهت ایجاد مزیت اقتصادی برای مردم و خودشان است. در کشورهای دیگر یک چهارم وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی را قبل از پرداخت به عنوان اوراق دریافت نمی‌کنند و سود ۲۳ درصد هم از مردم نمی‌گیرند. در دنیا اصلاً چنین بانکداری وجود ندارد، اما در کشور این روش موجود است. یکی از بدترین انواع بانکداری که متاسفانه با آن مواجه هستیم این نوع بانکداری است.

وی خاطرنشان کرد: این رویه‌های غلط بانکداری آسیب‌های بسیار زیادی به کشور ما وارد کرده است. ایران سرمایه کم نداریم، اما روش مدیریت سرمایه‌هایمان فاجعه بار است.

با این رویه نادرست بانک‌ها به خودشان آسیب می‌زنند

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی که بانک‌ها دنبال می‌کنند باید بازدهی آن‌ها علاوه بر تورم، بتواند مالیات را هم پوشش دهد تا بازدهی مثبتی اتفاق افتد. با این رویه نادرست بانک‌ها دارند به خودشان آسیب می‌زنند. ما از بانک‌ها بارها خواهش کرده‌ایم که در تورم و بیماری‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری نکنند، اما گوش شنوایی نبود. این موارد باید اصلاح شود.

بانک‌ها در مسیر تخریب نظام اقتصادی کشور/ با این روش فاجعه‌ای دامنشان را خواهد گرفت!

گودرزی ادامه داد: اصلاح نظام بانکداری کمک بسیاری می‌کند. در حال حاضر خیلی‌ها به غلط تصور می‌کنند که تورم بهانه خوبی برای افزایش نرخ بهره است در صورتی که بهره هزینه‌های تامین مالی را به شدت بالا می‌برد و یک دور تسلسل باطل بین نرخ بهره و تورم ایجاد می‌شود و در حقیقت بانک‌ها نمی‌توانند به این بحران فائق بیایند.

قیمت ملک واقعی شود بسیاری از بانک‌ها ورشکسته می شوند!

مدرس مدیریت مالی دولت در پایان مطرح کرد: باید بانک‌ها به سمت اقتصاد مولد و مشارکت مردمی پیش روند. اگر بتوانند تورم را کاهش دهند، اقساطی که دریافت می‌کنند ارزش بسیار بالاتری دارد. متاسفانه الان دقیقاً برعکس این موضوع است و بانک‌ها با چالش‌های زیادی مواجه هستند. به علت انحراف شدید در سرمایه گذاری، چنانچه قیمت ملک واقعی شود، بسیاری از بانک‌ها ورشکسته می شوند. در صورت کلی بانک‌ها در شرایطی قرار گرفته‌اند که تنها با یک شوک بزرگ‌تر امکان ادامه فعالیت دارند.

 
برچسب ها: کارشناس اقتصادی بانک ها مسکن تورم بحران
ارسال نظر
آخرین اخبار