۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
تعداد بازدید: ۱۵۳۹۳۱۴
بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: تورم مرگ فقرا و جشن اغنیاست. همه چیز با تورم افزایش پیدا می‌کند جز حقوق و دستمزد به دلیل آنکه شناور نیست و فقط سالی یک بار تعیین می‌شود.
کد خبر: ۳۶۲۷۱

حقوق و دستمزد

سال آینده سبد معیشت کارگران کوچک‌تر و قدرت خریدشان کاهش می‌یابد!/شورای عالی کار نشست جدی خود را برگزار کند

فتح‌‌الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی و دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: حقوق و دستمزد کارگران باید طبق ماده ۴۱ قانون کار تعیین شود که دو آیتم دارد، آیتم اول نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و دوم، سبد معیشتی که بتواند حداقل یک خانوار ۴ نفره را پوشش دهد. این دو آیتم ملاک اصلی تعیین حقوق و دستمزد است. متاسفانه همیشه نرخ حقوق و دستمزدی که اعلام می‌شود، هیچ کدام از این دو آیتم را همراه ندارد یعنی پوشش نمی‌دهد و همین امر باعث شده که حقوق و دستمزد کارگران همیشه از تورم عقب باشد.

بیشتر بخوانید: جامعه حقوق بگیر به دنبال خط فقر می‌دود/حقوق۱۰ میلیون تومانی هزینه ایاب و ذهاب هم نیست! /افزایش قیمت گوشت با افزایش حقوق مقایسه شود

رقم اعلام شده خوشایند جامعه کار و کارگری نیست!

بیات ادامه داد: امسال هم همانند سنوات گذشته باید شورای عالی کار نشست جدی خود را برگزار می‌کرد و نرخ حقوق اصلی را اعلام می‌کردند. اینکه در دقیقه‌ ۹۰ شب عید اعلام می‌کنند کار پسندیده‌ای نیست، متاسفانه همیشه این موضوع را تا انتهای سال کش می‌دهند و در انتها هم رقم دستمزدی که اعلام می‌کنند هیچ موقع خوشایند جامعه کار و کارگری نیست.

حقوق و دستمزد

در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون تومان سبد معیشت را استخراج کردند که این هم برای امسال است در صورتی که ما داریم برای سال ۱۴۰۳ حقوق و دستمزد تعیین می‌کنیم یعنی اینکه ما همیشه از تورم عقب هستیم.

بیشتر بخوانید: تاوان سختی برای مقایسه کارمندان با کارگران دادیم/اختلاف بسیار بین میزان معیشت و تورم!

همیشه از تورم عقب هستیم

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون تومان سبد معیشت را استخراج کردند که این هم برای امسال است در صورتی که ما داریم برای سال ۱۴۰۳ حقوق و دستمزد تعیین می‌کنیم یعنی اینکه ما همیشه از تورم عقب هستیم. در سال آینده حتماً یک تورمی ایجاد خواهد شد و افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت، لذا حقوق و دستمزدی که برای سال آینده اعلام شود در سال 1402 تعیین می‌شود و آن تورمی را که در سال آینده داریم ملاک قرار نمی‌دهند. اگر اعضای شورای عالی کار و دولت در تعیین حقوق و دستمزد، تورم سال آینده را در نظر نگیرند قطعاً سبد معیشت کارگر کوچک‌تر خواهد شد و قدرت خریدشان کاهش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پایان مطرح کرد: تورم مرگ فقرا و جشن اغنیاست. همه چیز با تورم افزایش پیدا می‌کند جز حقوق و دستمزد به دلیل آنکه شناور نیست و فقط سالی یک بار تعیین می‌شود. هیچ دولتی تا کنون نتوانسته قول دهد که مهار یا کنترل تورم کند. اگر دولت‌ تورم سال بعد را در نظر نگیرد قطعا سال آینده سال سختی را در پیش خواهیم داشت. 

برچسب ها: کارگران حقوق و دستمزد حقوق کارگران شورای عالی کار تورم سال آینده سبد معیشت فتح الله بیات
ارسال نظر
یوسف درگزی
۱۸:۰۱ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
درود ها جناب نصیری
بیشتر مشکلات کشور ما بخاطر این است که امور کشور در دست نابخردان و نااهلان است آنکه از اداره امور کشور داری آگاه است در حاشیه بسر می برد و حرص می خورد ؛
دیشب اخبار انتخابات تهران را بررسی می کردم ؛ نبویان با دو درصد آرا از تهران راهی مجلس می شود و رسایی همینطور ؛ فردا ؛ این دوتا حتما عضو هیئت رییسه مجلس خواهند شد و مدام بر سیاست های غلط و دیوار کشیدن به دور کشور پافشاری خواهند کرد و چهار سال وقت مجلس را با طرحهای بیهوده مانند صیانت و حجاب و پوشش غیره ... خواهند گرفت از سوی دیگر اعمال دور از عقل همه وزیران صفر کیلومتر رئیسی را نیز تایید خواهند کرد و آنگاه کارگران و کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران ؛ زیر خط فقری ها همع فراموش خواهند شد و با افتخار به دشمنی با دنیا ؛ اقتصاد مملکت از دست خواهد رفت .
واقعا باید فکری کرد مگر می شود در قرن ۲۱ تعامل و تفاهم با دنیا را کنار گذاشت ؟
اولین فاکتور ارتباط با دنیا ؛ صلح و دوستی است ؛ شیوه ای که کشورهای حاشیه خلیج فارسی در پیش گرفته اند ؛ نفت می فروشند و زیر ساخت های کشورشان را طوری تنظیم می کنند که اگر یک روزی نفت شأن فروش نرفت ؛ از در امدهای جایگزین استفاده کنند . چون عاقل هستند ؛ می فهمند که الان زمان تنش نیست باید تعامل کرد .

حضرت حافظ فرماید؛
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری است رنجیدن

️ گفتگو با خویشتن و رسیدن به صلح و آشتی و سلامت درون ، شرط خوشدلی و شادمانی درونی است ، انسان با ایمان سعی می کند با همه در مقام صلح و سلام باشد.

«در دنیا هیچ صعب‌تر از آن نیست که تو را با کسی خصومت بوَد.»

«اگر خواهی که دایماً در بهشت باشی. با همه کسان دوست شو و کین کسی را در دل مدار زیرا که چون شخصی را از روی دوستی یاد کنی، دایماً شادمان باشی، و آن شادی عین بهشت است. و اگر کسی را از روی دشمنی یاد کنی، دایم در غم باشی، و آن غم عین دوزخ است. چون دوستان را یاد کنی، بوستان درونت از خوشی می‌شکفد و از گل و ریحان پر می‌شود. و چون ذکر دشمنان می‌کنی، باغ درونت از خارزار و مار پُر می‌شود و پژمرده می‌گردی.»

عارف کسی است که دلش را دریا کرده است، از جفاها نمی‌رنجد و کینه به دل نمی‌گیرد.

سید برهان الدین محقق ترمذی گفته است:

«آزاد مرد آن باشد که از رنجانیدن کسی، نرنجد. جوانمرد آن باشد که مستحق رنجانیدن را نرنجاند.»

عارفان حقیقی که مومن اند نه معتقد ؛
به جای کشمکش و جنگ با دیگران، بیشتر مشغول مبارزه با صفات نکوهیده‌ی خویش بوده‌اند:

« با خلق خدا صلح کردم که هرگز جنگ نکردم، و با نفس جنگی کردم که هرگز صلح نکردم.»

وقتی شیخ بزرگوار ابوسعید ابوالخیر در میهنه مجلس می‌گفت. در میانه‌ی مجلس درویشی در رسید و گفت:
«ای شیخ! مرا می‌باید که بدانم که تو چه مردی و چه چیزی؟»
شیخ گفت:
«ای درویش! ما را بر کیسه بند نیست و با خلق خدای جنگ نیست.»

از خواجه عبدالله انصاری سؤال کردند از تصوف، فرمود:

«ظاهر بی‌رنگ و باطنِ بی‌جنگ.
آخرین اخبار