۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
تعداد بازدید: ۵۸۷۵۹۷
عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: در سال گذشته هم گفتیم ما با اجرای کامل قانون کار که ماده ۴۱ آن در خصوص معیشت و دستمزد است ۱۰۰ درصد موافق هستیم. اگر قرار است معیشت بر اساس منطقه‌ای و صنایع تعیین شود مطمئناً نافی حداقل دستمزد نیست.
کد خبر: ۳۵۷۵۳

این مزد عدد مناسبی نبوده و نیست/ دستمزد کارگران باید با توجه به تورم و بر اساس معیشت آن‌ها پیش‌بینی و محاسبه شود

شرمنده جامعه کارگری شدیم/ اجرای چنین طرحی مشکلات خاص خودش را دارد/ توقع داشتیم دولت با بسته‌های حمایتی این موضوع را پوشش دهد!

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار و عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به تشریح اولین جلسه تعیین حقوق و دستمزد جامعه کارگری برای سال آینده که دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، پرداخت.

بیشتر بخوانید: دستمزد دقیق کارگران این ماه اعلام خواهد شد/عدد اعلامی رسانه‌ها مربوط به کارمندان است!

مزد ۷ میلیونی در سال ۱۴۰۲ عدد مناسبی نبود و نیست و ما شرمنده جامعه کارگری شدیم. دستمزد ۷ میلیونی برای زنده ماندن کارگر هم کفایت نمی‌کند.

تاجیک در ابتدا گفت: همیشه جلسات ابتدایی کمیته حقوق و دستمزد با حضور شرکای اجتماعی و حضور پررنگ دولتی‌ها تشکیل می‌شود همچنین نماینده‌های مرکز آمار وزارت اقتصاد، وزارت صمت، وزارت کار و از طرفی نماینده کارگران و کارفرمایان حضور دارند. در این جلسه مبحثی در مورد مزد منطقه‌ای مطرح بود که مخالفت‌هایی در مورد اجرای این طرح انجام شد. البته ناگفته نماند که سازمان تامین اجتماعی که زیر مجموعه وزارت کار است روی این موضوع مخالفت‌های خود را داشت چرا که چنین مسئله‌ای مشکلات خاص خودش را دارد و زیرساخت‌های لازم وجود ندارد. در سال‌های گذشته هم چنین موضوعی را خدمت شرکای اجتماعی مطرح کردیم.

این مزد عدد مناسبی نبوده و نیست/ دستمزد کارگران باید با توجه به تورم و بر اساس معیشت آن‌ها پیش‌بینی و محاسبه شود

تبصره ۲ ماده ۴۱ قانونگذار گفته است که مزد بر اساس مناطق و صنایع مختلف با توجه به تورم و باید بر اساس معیشت کارگران پیش بینی و محاسبه شود. اگر دستمزد بخواهد در هر چهارچوبی تعیین شود باید معیشت لازم را پوشش دهد و باید بر اساسی باشد که خانواده کارگری بتواند از آن بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه تعیین میزان افزایش نرخ دستمزد کارگران/باید منتظر ۳۰ جلسه در اسفند باشیم

وی افزود: در سال گذشته هم گفتیم ما با اجرای کامل قانون کار که ماده ۴۱ آن در خصوص معیشت و دستمزد است ۱۰۰ درصد موافق هستیم. اگر قرار است معیشت بر اساس منطقه‌ای و صنایع تعیین شود مطمئناً نافی حداقل دستمزد نیست. به عبارتی تبصره ۲ ماده ۴۱ قانونگذار گفته است که مزد بر اساس مناطق و صنایع مختلف باید با توجه به تورم و بر اساس معیشت کارگران پیش بینی و محاسبه شود. اگر دستمزد بخواهد در هر چهارچوبی تعیین شود باید معیشت لازم را پوشش دهد و باید بر اساسی باشد که خانواده کارگری بتواند از آن بهره‌مند شوند.

 

نماینده کارگران در شورای عالی کار به دستمزد جامعه کارگری در سال جاری اشاره و بیان کرد: مزد ۷ میلیونی در سال ۱۴۰۲ عدد مناسبی نبوده و نیست و ما شرمنده جامعه کارگری شدیم. دستمزد ۷ میلیونی برای زنده ماندن کارگر هم کفایت نمی‌کند. در جلسات شورای عالی کار در سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم، توقع داشتیم که در سال ۱۴۰۲ دولت به کمک مردم بیاید و با تدوین ویژه و بسته‌های حمایتی این موضوع را پوشش دهد که متاسفانه این امر مهم انجام نشد.

این مزد عدد مناسبی نبوده و نیست/ دستمزد کارگران باید با توجه به تورم و بر اساس معیشت آن‌ها پیش‌بینی و محاسبه شود

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار ادامه داد: در این جلسه شورای عالی کار صحبت خاصی در مورد دستمزد جامعه کارگری در سال آینده مطرح نبود. ان شاالله در جلسات بعدی که برای تصمیم‌گیری دستمزد است بتوانیم به موفقیت لازم دست پیدا کنیم. موفقیت جامعه کارگری یعنی اینکه مزد طوری تعیین شود که یک خانواده کارگر بتواند زندگی کند.

برچسب ها: حقوق و دستمزد دستمزد و تورم دستمزد کارگران شورای عالی کار جامعه کارگری کشور دولت سال 1402
ارسال نظر
آخرین اخبار