۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
تعداد بازدید: ۳۳۸۵۸۶
یک کارشناس اقتصادی می گوید: اقدامات دولت در سال ۱۴۰۲ ضدتولید بوده و باعث افزایش تورم در سال های آینده خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۰۱

تمامی اقدامات دولت در سال 1402 ضد تولید بود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد غفوری کارشناس و فعال اقتصادی با بیان این که اگر اقدامات برای حمایت از تولید و حمایت از بازار را در نظر بگیریم، دولت نمره خوبی را نمی‌گیرد، گفت: تمام اقداماتی که دولت انجام داده ضد تولید بوده است، می‌توان از افزایش شدید نرخ خوراک که باعث افزایش رکود بازار سرمایه و کاهش ارزش دلاری بورس نیز شد، این تصمیم گیری ها جزیره‌ای و عجیب بود. حتی به قیمت هاب های جهانی مانند کانادا و انگلیس، هلند و آمریکا نیز گران بود.

غفوری بحث ضد تولید دیگر دولت در سال ۱۴۰۲ را افزایش شدید عوارض مالیاتی شرکت‌های صادراتی بیان کرده و افزود: در مواقعی که کشور تحریم است، صادرات غیرنفتی به کمک اقتصاد کشور می آیند اما دولت با دست درازی به این صنایع و ارز صادرات آنان باعث چالش تولید و چرخه ارز در کشور می‌شود.

غفوری افزود: سومین بحث نیز بحث افزایش نرخ بهره مالکانه شرکت‌ها بوده که در سال ۱۴۰۲ اجرایی شد، این نرخ از ۵ درصد به بیشتر از ۵ درصد افزایش یافته است.

وی در پایان گفت: افزایش نرخ عمومی بهره اقدام دیگر دولت است که باعث افزایش هزینه‌های تولیدی و از بین رفتن بخش عمده سود واحدهای تولیدی می‌شود و کاری می‌کند که تولید دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد، سیاست تثبیت که باعث اختلاف نرخ نیما و نرخ بازار آزاد شده و این اختلاف به ۳۰ درصد رسیده و باعث افزایش سودجویی در اقتصاد شده است، این سیاست‌ها در کوتاه مدت اثرات ضد تورمی دارد ولی در بلند مدت به صورت عکس رفتار خواهد کرد و باعث افزایش تورم خواهد شد./ مهر

برچسب ها: دولت تولید سال 1402
ارسال نظر
آخرین اخبار