۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
تعداد بازدید: ۵۹۷۲۰۳
وزارت اقتصاد اعلام کرده این عوارض برای جلوگیری از خام فروشی تصویب شده در حالی‌که خام فروشی نیست. شاید این محصولات از ارزش افزوده کمتری نسبت به دیگر محصولات چرخه برخوردار باشند، اما خام نیستند و کلی سرمایه‌گذاری برای تولید آن‌ها صورت گرفته و تولیدکنندگان مازاد محصولات خود را صادر می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۶۷۹

سود۶۰هزار میلیاردتومانی فلان شرکت‌صنعتی؛یا جیب دولت را خالی‌کرده یا جیب مردم را!/همه جای دنیا برای صادرات تولیدمازاد تشویقی‌می‌دهند

 
به چه قیمت ۳۰ هزار میلیارد تومان از معدنکاران به عنوان عوارض می‌گیرید؟/ مگر فقط معدن تولید کننده است؟

همه جای دنیا برای صادرات تولید مازاد تشویقی می‌دهند و عوارض قرار نمی‌دهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ در پی برگزاری جلسه بررسی عوارض صادرات مواد معدنی در محل کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه سرب و روی ایران از عوارض 9 درصد ارزش افزوده، عوارض حق عبور، عوارض منابع ملی و خارج از محدوده بهره‌برداری برای جاده سازی، عوارض تخریب منابع طبیعی و خاک که به اداره کل منابع طبیعی باید پرداخت شود و عوارض نامعلوم و ناپیدا که شامل کمک به دهداری، روستا و فرمانداری مانند برگزاری انتخابات  ـ به عنوان مثال فرمانداری ملایر می‌گوید 500 میلیون تومان برای انتخابات باید پرداخت کنید ـ و دیگر عوارض‌هایی که از فعالین معدن اخذ می‌شود، انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اقتصاد دنیا چیزی به نام مواد نیمه‌خام ندارد/تنبیه فعالان اقتصادی در سال رشد تولید+فیلم

حسینقلی ادامه داد: عوارض ساخت و نوسازی مساجد و کمک به مسائل فرهنگی که تمام آنها با توجه به اینکه در حقوق دولتی معادن درصدی به عنوان همین مسائل که 15 درصد هم هست در نظر گرفته شده و باید به شهرها روستاهایی که معادن وجود دارد، پرداخت شود، اما مجدد از ما عوارض اخذ می‌کنند. عوارض سازمان اوقاف و امور خیریه آستان قدس امام رضا علیه السلام حقوق عوارض دامدار و پرداخت حق چرا و ... این همه عوارض باید از ما گرفته شود در صورتی که قیمت سرب و روی در دو سال گذشته کاهشی بوده اما با توجه به کاهش همین قیمت حقوق دولتی معادن افزایشی بوده و هیچ تناسبی بین آن به صورت کارشناسی وجود ندارد.

به چه قیمت ۳۰ هزار میلیارد تومان از معدنکاران به عنوان عوارض می‌گیرید؟/ مگر فقط معدن تولید کننده است؟
عوارض‌های بسیاری برای بخش معدن در نظر گرفتند و شاید هم مبالغی را دریافت کنید همانند اخذ ۳۰ هزار میلیارد تومان از معدنکاران اما به چه قیمت؟ به قیمت بسته شدن معادن.

پرداخت هشتاد میلیارد دلار سوبسید برای هیچ اقتصادی مناسب نیست

همچنین فرهاد طهماسبی، رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی در این نشست گفت: عوارضی که فرمودید در قانون نوشته شده و قانونی است و شما می‌دانید معادن به صورت انفال تلقی می‌شوند و برای تمام مردم هستند و دولت بدون آنکه حق باقی مردم را اخذ کند اجازه واگذاری معادن را ندارد.
ما نمی‌توانیم متعرض قانون شویم و بگوییم چرا قانون گذاشته‌اید که عوارض اخذ کنید. اما نکته‌ای وجود دارد که بسیار هم مهم هست و آن این است: متاسفانه ما کشور سوبسیدی هستیم و پرداخت هشتاد میلیارد دلار برای هیچ اقتصادی مناسب نیست و اگر این رویه بخواهد ادامه داشته باشد، اینکه دولت پولی از کسانی مانند همین عوارض ها بگیرد تا به عده‌ای پرداخت کند و بتوانند با آب و برق و گاز ارزان تولید خود را انجام دهند در این صورت عدالت زیر سوال می‌رود.

مگر فقط معدن تولید کننده است؟!

حسینقلی در جواب رئیس فراکسیون پاسخ داد: ما حاضر هستیم همه چیز را آزاد حساب کنند، اما مگر فقط بخش معدن از این انرژی‌ها استفاده می‌کند؟ مگر فقط معدن تولید کننده است؟

رئیس فراکسیون معدن تصریح کرد: باید از تمام صنایع و تولید کنندگان این مبالغ گرفته شود. بارها از پشت تریبون مجلس گفته‌اند فلان شرکت صنعتی 60 هزار میلیارد تومان سود کرده است. در این صورت از دو حال خارج نیست، یا جیب دولت را خالی کرده و یا جیب مردم را زده است.

جیب دولت به این معنی که حق و حقوق و عوارض‌ها را پرداخت نکرده و جیب مردم به این معنی است که از انرژی رایگان استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: ایرادات دستورالعمل عوارض از صادرات محصولات خام و نیمه خام معدنی| این فهرست کارشناسی نیست!+فیلم

شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: انفال کاملا درست است و حقوق دولتی معادن هم تمام و کمال پرداخت شده. منتها بعضی از این عوارض ها مطابق قانون نیست و برای برطرف کردن آن باید وارد چرخه و پروسه زمانبر اداری شد. در قانون به درستی آمده که حقوق دولتی معادن باید بر اساس فاکتورهایی محاسبه شود چراکه دو معدن همجنس و کنار هم دارای محصولی با عیار و خلوص و ذخیره متفاوت هستند اما چنینی کاری انجام نمی‌شود.

انرژی را برای تمام صنایع آزاد کنید

شکوری ادامه داد: سرمایه گذاری ها که دیگر جزو انفال به حساب نمی‌آید. وزارت اقتصاد اعلام کرده این عوارض برای جلوگیری از خام فروشی تصویب شده در حالی‌که خام فروشی نیست. شاید این محصولات از ارزش افزوده کمتری نسبت به دیگر محصولات چرخه برخوردار باشند، اما خام نیستند و کلی سرمایه‌گذاری برای تولید آنها صورت گرفته و تولیدکنندگان مازاد محصولات خود را صادر می‌کنند. اگر مازاد را صادر نکنند چکار کنند ؟ باید آنها را تنبیه کنیم؟
ما می‌گوییم انرژی را برای تمام صنایع آزاد کنید منتهی وقتی آزاد می‌کنید باید سیستم حمل و نقلی را مطابق دنیا بر موج چهارم ببریم چرا که در وضعیت فعلی هزینه حمل و نقل ما بسیار گران‌تر از نرم جهانیست.

به چه قیمت ۳۰ هزار میلیارد تومان از معدنکاران به عنوان عوارض می‌گیرید؟/ مگر فقط معدن تولید کننده است؟

 دولت باید مواد اولیه من را تامین کند

رئییس انجمن مس ایران تصریح کرد: برق گاز کارخانه در شرایط تولید قطع می‌شود چون ناترازی وجود دارد و از آن طرف مناسبات ما با دنیا درست و نرمال نیست. نمی‌توانیم ال سی باز کنیم و در جابجایی پول دچار مشکلات زیادی هستیم. شرایط موجود ما را هم وزن رقبای ما در دنیا بکنید. آن ها تحریم نیستند اما ما هستیم و برای کارهای بانیک باید 15 درصد بیشتر حق جابجایی پرداخت کنیم. تمام این موارد ر ا درست کنید و در آخر انرژی را هم ازاد کنید.

مرادلو، عضو انجمن سرب و روی ایران گفت: همه جای دنیا برای صادرات تولید مازاد تشویقی می‌دهند و عوارض قرار نمی‌دهند و باید دولت مواد اولیه من را تامین کند اما تنها 18 در صد آن از معدن انگوران تامین می‌شود و ما بقی را باید با هزینه زیاد در شرایط تحریم وارد کنیم. 

 

برچسب ها: معدن #مواد معدنی معدنکاران #صنایع معدنی کمیسیون صنایع و معادن عوارض صادراتی #بخش خصوصی دولت جیب مردم تولید فعالان بخش خصوصی
ارسال نظر
آخرین اخبار