۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۱۴۷۵۶۲
پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به دلیل فشار‌های کار و مسوولیت متفاوت خیلی توجهی به نظام مهندسی نمی‌کند، اظهار کرد: تعداد زیادی از ساختمان‌های کشور خصوصا ساختمان‌هایی که جدید ساخته شده است، مقاومت لازم را ندارد؛ دلیلش این است که مهندسین ما به اسم مهندس، سر ساختمان حاضر نمی‌شوند بلکه فقط پول می‌گیرند.
کد خبر: ۱۴۷۸۵

مهندسین زیادی مُهرشان در ایران کار می‌کند خودشان خارج از کشور هستند!/شورای سیاسی طبیعتا شهرداری انتخاب می‌کند که تخصص ندارد!

علیرضا پاک فطرت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط در خصوص ریزش ساختمان در آبادان، گفت: این ساختمان هنوز به اتمام نرسیده بود و نمی‌توان گفت به دلیل ناامنی ریزش کرده است چراکه ساختمان‌های قدیمی بسیار بیشتر از ساختمان‌های جدید، ایمن‌تر هستند؛ لذا من دلیل ناامنی ساختمان‌ها و عدم نظارت در این حوزه را گستردگی وزارت راه و شهرسازی می‌دانم؛ ایران کشور پهناوری است و نظام مهندسی هم طبق قانون یکی از بخش‌های وزارت راه و شهرسازی است که باید نظارت دقیق تری در این حوزه داشته باشد.
وی ادامه داد: در حالی که امروز وزارت راه و شهرسازی به دلیل فشار‌های کار و مسوولیت‌های متفاوت خیلی توجهی به نظام مهندسی نمی‌کند؛ ما مهندسین ناظر زیادی داریم که مُهر آن‌ها در ایران کار می‌کند درحالی که خودشان در ایران نیستند و افراد هم از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و اصلا نظارتی بر ساختمان سازی ندارند.
عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص روند انتخاب شهردار، گفت: متاسفانه از زمانی هم که شورا‌ها روی کار آمدند، به جای اینکه اجرایی انتخاب شوند، سیاسی انتخاب می‌شوند و شورایی هم که سیاسی انتخاب شود و تخصص زیادی نداشته باشد، طبیعتا شهرداری را هم انتخاب می‌کند که او هم تخصص زیادی ندارد و نمی‌تواند در حوزه مهندسی ساختمان‌های مربوط به بخش خصوصی، کنترل داشته باشد که در نهایت باعث می‌شود شاهد این اتفاقات باشیم.
پاک فطرت تصریح کرد: ساختمان متروپل آبادان را نه زلزله خراب کرد و نه باد و هنوز هم این ساختمان مورد بهره برداری کامل قرار نگرفته بود که اگر آماده بود قطعا میزان تلفات بسیار پیشتر از این می‌شد. تعداد زیادی از ساختمان‌های کشور خصوصا ساختمان‌هایی که جدید ساخته شده است، مقاومت لازم را ندارد؛ دلیلش این است که مهندسین ما به اسم مهندس، سر ساختمان حاضر نمی‌شوند بلکه فقط پول می‌گیرند و مالک هم راضی می‌شود که فقط پول را بپردازد که مهندس از ساختمان او بازدید نکند.

ساختمان بعد از بهره برداری معلوم نیست متولی آن کیست و اگر اتفاقی افتاد کسی پاسخگو نیست!

وی در پایان افزود: ساختمان بعد از اینکه به بهره برداری رسید معلوم نیست متولی آن کیست و اگر اتفاقی برای آن افتاد کسی پاسخگو نیست؛ لذا نظام مهندسی هم بایستی قوانین سخت تری را وضع کند؛ قانون نظام مهندسی الان در دست مطالعه است و امیدواریم در سال جاری تصویب شود و ضعف‌های قانون قبل را برطرف کند و با اتفاقی که در آبادان افتاد باید در اولویت مجلس قرار بگیرد.

برچسب ها: علیرضا پاک فطرت کمیسیون عمران متروپل آبادان ایمنی ساختمان
ارسال نظر
آخرین اخبار