۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
تعداد بازدید: ۱۸۴۴۰۷
خطوط شرایط روحی مردم بعد از فاجعه ریزش برج آبادان را بررسی کرد؛
اخبار منفی مدام به ذهن ما سرازیر می‌شود و در هفته‌ای که گذشت با وقوع فاجعه متروپل، داغ دیگری را بر دل همه مردم کشور گذاشت. حوادث می‌آیند و ‌می‌روند و هیچ کاری هم از دست ما برنخواهد آمد. با این حال ما، مسئول اطرافیان و خودمان برای ادامه زندگی هستیم. اما واقعاً در سخت‌ترین شرایط چطور ذهن‌مان را آرام نگه داریم؟ این مهمترین سؤالی است که این روز‌ها باید از خود بپرسیم.
کد خبر: ۱۴۹۸۷

ذهن‌های خاکستری، زیر آوار آبادان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ گاهی اوقات زندگی، مسیری که برایش انتخاب کرده بودید را به چالش می‌کشد. موقعیت‌هایی استرس‌زا، ناامیدکننده یا ترسناک که تعادل شما را از بین می‌برند. هنگامی که آن احساسات سخت به شما ضربه می‌زند، ممکن است به دنبال هر راهی برای از بین بردن درد یا ناراحتی باشید. درست مثل فاجعه متروپل که طبق آخرین آمار ۲۸ کشته بر جای گذاشت و حالا شبکه‌های اجتماعی پر است از عکس‌ها و تصاویر همدردی همه مردم ایران. برای ما که چند سال پیش داغ پلاسکو، حادثه تروریستی بهارستان، پرواز اوکراین، زلزله کرمانشاه و بم و سیلاب‌های مرگبار را تجربه کردیم، فاجعه متروپل هم آوار دیگری روی غم‌هایمان شد. تصاویر دردناک بیرون کشیدن اجساد، ضجه‌های مادران و پدران و کودکان حالا چند روزی است که در مغزمان چرخ می‌زند.
بنابراین اگر احساس می‌کنید در یک چرخه دائمی رویارویی با مشکلات دور و اطراف‌تان گیر کرده‌اید، بدون شک باید از مهارت‌های مقابله‌ای استفاده کنید و شیوه برخوردتان با مشکلات را دوباره ارزیابی کنید.

مهارت‌های مقابله‌ای چیست؟

مهارت‌های مقابله‌ای کار‌هایی هستند که برای کمک به گذر از موقعیت‌های استرس‌زا و احساسات دردناک انجام می‌دهی. مثلاً منبع ناراحتی را حذف کنید، در مورد مشکلتان با کسی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید. با این حال برخی از افراد نیز برای کاهش فشار‌های ذهنی خود را سرگرم می‌کنند تا اصطلاحاً حواسشان را از مشکلات دور کنند. با این حال جالب است که بدانید روانشناسان معتقدند اگرچه برخی از مهارت‌های مقابله‌ای سعی می‌کنند حواس شما را از چیز‌هایی که تحت فشار قرارش داده منحرف کنند؛ اما پرت کردن حواس تنها می‌تواند در حد اعتدال خوب باشد! مقابله با موقعیتی که در غم و اندوه یا خشم غرق‌تان کرده، سخت است. بنابراین فقط کمی بی‌توجهی نسبت به مشکل می‌تواند به شما کمک کند تا آرام شوید و فضای مورد نیاز برای پردازش موقعیت را بعداً بدست‌آورید. به علاوه، برخی شرایط وجود دارد که شما کنترلی بر آن‌ها ندارید. ممکن است نتوانید چیزی را که شما را ناراحت می‌کند تغییر دهید مانند یک بلای طبیعی یا مرگ یک یکی از عزیزانتان بنابراین در این شرایط که راه فراری برای حذف مصیبت از ذهنتان ندارید فقط باید به مهارت‌های مقابله‌ای خود تکیه کنید تا زمان بیشتری از آن رویداد تلخ بگذرد.

حواس پرتی چه زمانی مضر می‌شود؟

حواس پرتی یا همان پرت کردن حواس وقتی به مرحله اجتناب می‌رسد دیگر مفید نخواهد بود. حواس پرتی یک استراحت موقت است. در کوتاه مدت به شما تسکین می‌دهد تا در بلندمدت احساس قدرت کنید. حتی ممکن است شما را از جایگزین‌های ناسالم مانند آسیب رساندن به خود محافظت کند.
اجتناب شما را در حالت حواس پرتی دائمی نگه می‌دارد به طوری که هرگز به این موضوع نپردازید. وضعیت ممکن است در این فرآیند بدتر شود یا استراتژی‌های مقابله‌ای شما ممکن است در واقع به مشکل اضافه کنند. عوامل ناسالم حواس پرتی شامل مصرف مواد مخدر/الکل، پرخوری، زیاده روی و خوابیدن زیاد است.، اما حتی حواس‌پرتی‌های مثبت نیز می‌توانند مضر باشند، اگر آن‌ها را بیش از حد انجام دهید تا در واقع با مشکلات خود مواجه نشوید.

حواس پرتی یا همان پرت کردن حواس وقتی به مرحله اجتناب می‌رسد دیگر مفید نخواهد بود. حواس پرتی یک استراحت موقت است. در کوتاه مدت به شما تسکین می‌دهد تا در بلندمدت احساس قدرت کنید. حتی ممکن است شما را از جایگزین‌های ناسالم مانند آسیب رساندن به خود محافظت کند.

چگونه از مشکلات دورتر باشیم؟

به بدنت گوش کن وقتی سعی می‌کنید افکار و احساسات سخت را پایین بیاورید، بدن شما تمایل دارد که در نهایت آن را به سمت بالا بازگرداند. ممکن است متوجه شوید که در خواب مشکل دارید یا ظاهراً بدون دلیل گریه می‌کنید. به این علائم توجه کنید که زمان مواجهه با مشکل فرا رسیده است.
بنابراین چرخه حواس پرتی را بشکنید. هنگامی که کار‌هایی را که برای جلوگیری از ناراحتی خود انجام می‌دهید شناسایی کردید، می‌توانید محدودیت‌هایی برای آن‌ها تعیین کنید. سعی کنید رویارویی متمرکز بر مشکل داشته باشید. روی چیز‌هایی که می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید و گزینه‌های خود را برای مقابله با آن‌ها بررسی کنید. اگر احساس می‌کنید در موقعیت سختی از زندگی گیر کرده‌اید، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده که به آن‌ها اعتماد دارید تماس بگیرید. می‌توانید از آن‌ها در مورد نحوه مدیریت این موقعیت راهنمایی بخواهید یا با یک درد و دل ساده از حمایت عاطفی برخوردار شوید. صحبت کردن در مورد مشکل می‌تواند برای پردازش آن مفید باشد به خصوص زمانی که آن را با یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده مطرح کنید.

 

برچسب ها: حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان ساختمان متروپل متروپل آبادان استرس مشکلات معیشتی
ارسال نظر
آخرین اخبار