۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: ۲۰۲۰۳۴
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کالایی که قرار است در قالب بن کارت به دست مردم برسد باید کیفیت لازم را داشته باشد، اظهار داشت: وقتی قانون امنیت غذایی را در مجلس تصویب کردیم، دولت هم باید در چارچوب امنیت غذایی مردم حرکت کند و استاندارد‌های امنیت غذایی رعایت شود که این موضوع به روش اجرایی دولت باز می‌گردد.
کد خبر: ۱۵۱۷۱

ایراد‌های اجرایی و ماهیتی مردمی سازی یارانه‌ها/دولت بدون سازوکار یارانه مردم را قطع کرد!

حجت الله فیروزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در رابطه با عملکرد دولت در مردمی سازی یارانه‌ها، گفت: بحث مردمی سازی یارانه‌ها از دولت نهم و دهم شروع شد و دولت یازدهم و دوازدهم این کار را ادامه نداد، اما در دولت فعلی بنا به ضرورت انجام شد. دولت اصرار داشت اجازه حذف یارانه را به آن‌ها بدهیم، اما چون نگران نتیجه این حذف بودیم، لذا مجلس مجوز مشروط به دولت داد یعنی قیمت‌ها را معادل قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ حفظ کند و یارانه را در قالب کالابرگ به مردم بدهد.

دولت متعهد شد بعد از۲ماه به مردم کالابرگ بدهد!/دولت نتوانسته اثرگذاری آزادسازی کالا‌ها را  کنترل کند

وی ادامه داد: در جریان مردمی سازی یارانه‌ها، دو ایراد اجرایی و یک ایراد ماهیتی رخ داد؛ ایراد اجرایی این بود که دولت باید یارانه را در قالب کالابرگ به مردم می‌داد نه نقدی و متعهد شد که بعد از ۲ ماه این کار انجام شود. ایراد دوم بحث دهک‌ها بود که باید دهک‌هایی که مشمول دریافت یارانه بودند را درست شناسایی می‌کرد، اما بدون اینکه سازوکاری مشخص کند، یارانه جمع زیادی از مردم را قطع کرد.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایراد ماهیتی مردمی سازی یارانه‌ها بیان داشت: ایراد بعدی این طرح، ماهیتی بود یعنی شرط مجلس برای حفظ قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ انجام نشد؛ در حال حاضر هم نظارت بر کالا‌هایی که یارانه آن‌ها حذف شده است، اعمال می‌شود، اما دولت اثرگذاری این آزادسازی بر بسیاری از کالا‌ها را نتوانسته کنترل کند. البته هنوز زمان زیادی از اجرای این کار نگذشته است و نمی‌توان انتظار داشت دولت فوری بتواند بر آن اشراف داشته باشد. البته این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است و با دعوت از وزرا و مسوولین ذی ربط موضوع را رصد می‌کنیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم.
فیروزی در خصوص نگاه منفی مردم به کالابرگ ها، گفت: کالایی که قرار است در قالب بن کارت به دست مردم برسد، باید کیفیت لازم را داشته باشد و این موضوع به روش اجرایی دولت باز می‌گردد. وقتی قانون امنیت غذایی را در مجلس تصویب کردیم، دولت هم باید در چارچوب امنیت غذایی مردم حرکت کند و استاندارد‌های امنیت غذایی رعایت شود.

برچسب ها: حجت اله فیروزی کمیسیون صنایع و معادن مجلس حذف ارز ترجیحی یارانه معیشتی امنیت غذایی
ارسال نظر
آخرین اخبار