۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
تعداد بازدید: ۲۲۲۳۱۸
سرمربی استقلال در ۵ تیم آخرش، بیشتر از چند ماه دوام نیاورده و استقلالی‌ها امیدوارند، سرنوشتی متفاوت در ایران داشته باشد.
کد خبر: ۱۶۶۸۸

نگاهی به رزومه سرمربی جدید استقلال؛ مردی که دائمی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال خواهد بود. تیمی که فصل پیش، بدون شکست قهرمان شد و سرمربی آن، فقط چند روز پس از فتح جام این تیم را ترک کرد. استقلالی‌ها در این مدت با گزینه‌های زیادی وارد مذاکره شدند. جواد نکونام پیشنهاد استقلال را نپذیرفت، انتخاب رضا عنایتی با فشار هواداران منتفی شد و الکس نوری هم بخاطر مسائل مالی با آن‌ها به توافق نرسید. حالا ریکاردو ساپینتو، قرار است استقلال را در فصل بعد هدایت کند. مربی که رزومه‌ای طولانی، در کشورهای مختلف دارد اما موفقیت‌هایش، انگشت‌شمار هستند.

ریکاردو ساپینتو مربیگری را یک دهه قبل، یعنی در فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز کرد. فوریه سال ۲۰۲۲، او مربی موریرنز سیزدهمین تیمش بود! ساپینتو معمولا، مدت کوتاهی در تیم‌هایش دوام می‌آورد و استاندارد لیژ، تنها باشگاهی بوده که یک فصل کامل ساپینتو را نگه داشته و تنها جام او یعنی قهرمانی در جام حذفی بلژیک هم، در همین باشگاه به دست آمد. سایر باشگاه‌ها یا او را به عنوان مربی جانشین تا پایان فصل استخدام کرده‌اند، یا با او فصل را شروع کردند و قبل از تمام شدن لیگ، تصمیم به اخراجش گرفتند. در بعضی موارد هم، او به عنوان مربی جانشین استخدام شده و پیش از پایان فصل، نامه اخراجش را گرفته است.

بهترین تجربه‌های ساپینتو در مربیگری، اولین تیم‌های او هستند. ساپینتو مربیگری را در تیم زیر ۱۹ سال اسپورتینگ آغاز کرد و فصل ۲۰۱۱/۱۲، پس از اخراج دومینگوس پاسینسیا سرمربی تیم بزرگسالان شد. اسپورتینگ، اولین و مهمترین تیمی است که ساپینتو آن را هدایت کرده است. ساپینتو تا پایان فصل، عملکرد بدی نداشت. او تیم را در رده چهارم تحویل گرفت و فصل را، در همین جایگاه به پایان رساند. تیم او به فینال جام حذفی هم رسید و فرصت کسب جام را به‌دست آورد اما در فینال، مقابل کویمبرا شکست خورد و جام را از دست داد. مسئولان باشگاه، ساپینتو را برای فصل بعد هم نگه داشتند. کسب فقط یک پیروزی در ۵ بازی ابتدایی، باعث شد خیلی زودتر از حد تصور، کنار گذاشته شود. او در ادامه فصل، سرمربی ستاره سرخ بلگراد شد که در رده دوم لیگ صربستان قرار داشت. ساپینتو با شروعی فوق العاده و ۸ برد پیاپی، ستاره سرخ را به ۲ امتیازی پارتیزان بلگراد، صدرنشین لیگ رساند. هفته بیست‌وهشتم، آن‌ها در زمین پارتیزان رودرروی هم قرار گرفتند و ستاره سرخ فرصت شکست صدرنشین و رسیدن به رده اول را داشت. پارتیزان، توانست در این مسابقه برنده شود و عملا، شانس قهرمانی ستاره سرخ از دست رفت. آن‌ها ۲ بازی بعدی را هم باختند و همین باعث شد مدیران باشگاه، برای فصل جدید سراغ مربی دیگری بروند.

عملکرد ساپینتو در لیگ یونان و باشگاه او.اف.آی کرته خوب بود. او تیمش را اوایل فصل در رده شانزدهم تحویل گرفت و در رده ششم، لیگ را به پایان رساند. فصل بعد آترومیتوس بعد شروع ناموفق در هفته‌های ابتدایی سراغ او رفت. هر چند پیش از پایان فصل، به‌خاطر نتایج ضعیف ساپینتو را اخراج کرد. ساپینتو سپس به کشورش برگشت و از هفته اول روی نیمکت بلننسس نشست. آن‌ها تا هفته سیزدهم،فقط ۳ برد داشتند و ساپینتو را اخراج کردند. شروع لیگ با ۴ هفته بدون برد در الفتح، باعث شد حضور سایپنتو در عربستان کوتاه‌تر از سایر تجربه‌هایش باشد. بازگشت کوتاه به آترومیتوس و سپس استخدام و اخراج در میانه فصل لهستان با لژیا ورشو، دیگر تجربه‌های ساپینتو بودند. در این مدت، یک فصل کامل حضور در استاندارد لیژ، قرار گرفتن روی رده ششم و قهرمانی جام حذفی، امیدوار کننده‌ترین بخش کارنامه ساپینتو بود. هر چند استاندارد لیژ هم تصمیم گرفت فصل بعد با او ادامه ندهد.

ساپینتو در ۳ فصل گذشته، مربی ۴ تیم مختلف بوده که بدترین بخش کارنامه او محسوب می‌شوند. او سال ۲۰۱۹، سرمربی براگا در لیگ پرتغال شد. براگا تا هفته چهاردهم با ساپینتو، در رده دهم قرار داشت و به همین دلیل هم، مدیران باشگاه او را برکنار کردند. پس از برکناری ساپینتو، براگا به فرم همیشگی برگشت و فصل را در رده سوم به پایان رساند. ساپینتو یک‌سال در خانه نشست و سپس، سرمربی واسکو دوگاما در لیگ برزیل شد. واسکو دوگاما زمان انتخاب ساپینتو، در رده سیزدهم لیگ قرار داشت. آن‌ها زمانی که ساپینتو را اخراج کردند تا رده شانزدهم و نزدیکی منطقه سقوط پایین رفته بودند. در پایان آن فصل، واسکو دوگاما سقوط کرد. کمتر از یک ماه بعد، قاضی‌آنتپ او را استخدام کرد. تیم رده چهارم لیگ ترکیه، که با ساپینتو تا رده نهم پایین رفت. فصل پیش، ماموریت حفظ موریرنسه رده هفدهمی به ساپینتو سپرده شد.

برچسب ها: ریکاردو ساپینتو استقلال اسپورتینگ لیسبون
ارسال نظر
آخرین اخبار