۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
تعداد بازدید: ۱۷۳۰۹۵
جعفری بروجنی ، عضو کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و آب مجلس با بیان اینکه تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی برای هر هکتار از کشت‌های جایگزین اختصاص یافته است، گفت: کنترل محدودیت منابع آبی نیازمند تغییرالگوی کشت است.
کد خبر: ۱۶۹۹۵

تمامی استان‌ها باید به سمت کشت جایگزین بروند/سند آمایشی هر استان مبنای تغییر الگوی کشت

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره وضعیت کشت‌های جایگزین برای محدودیت منابع آبی در سراسرکشور اظهار داشت: به دلیل وضعیت اقلیمی کشور و محدودیت منابع آب باید تمامی استان‌ها به سمت تغییر کشت و کشت‌های جایگزین روند. استان چهارمحال و بختیاری به واسطه شرایط اقلیمی همه دشت‌های آن پر آب نیستند و بسیاری از آن‌ها ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند لذا اقتضا می‌کند که به سمت کشت‌های جایگزین حرکت کرد.


وی افزود: الگوی کشت باید با توجه به سند آمایشی هر استان تغییر کند، در استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است، کشت‌هایی از جمله گل محمدی، زیره، موسیر، آنغوزه در استان در حال جایگزینی است، در خصوص کشت گیاهان غیردارویی هم ذرت رقم ۵۰۰ به جای رقم ۷۰۰ آمده است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال خوب مردم از کشت‌های جایگزین، گفت: دولت در این زمینه به هر هکتار زمین ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌دهد تا کمک‌کننده به این تغییر باشد، این اقدامات موجب پایداری منابع آب و خاک می‌شود و همچنین نیاز به آبیاری بیش از حد ندارند.
رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید همزمان با مدیریت آب الگوی کشت جایگزین را در دستور کار قرار داد، در بحث نهال گونه‌هایی که آب‌بری کمتری دارند باید مورد استفاده قرار گیرند، کشت بافت در شهرستان بروجن در حال انجام است و نهال‌هایی به جامعه توصیه می‌شود که آب‌بری آن‌ها کمتر باشد که این‌ها همه کمک‌کننده است.

اختصاص تسهیلات ۱۵میلیون تومانی به ازای هر هکتار کشت‌ جایگزین/ کنترل محدودیت منابع آبی نیازمند تغییرالگوی کشت
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشت گلخانه‌ای، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از گام‌های بسیار خوب در کشت جایگزین که تبخیر و مصرف بالای آب را ندارد، گلخانه‌ها و محدوده‌های پوشیده هستند که در شهرستان بروجن ۵ مجتمع گلخانه‌ای در نظر گرفته شده است.
جعفری در پایان خاطرنشان کرد: قرار است تا ۴ سال آینده، سطح گلخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری تا ۵۰۰ هکتار برسد، نیاز است گام‌های بلندتری برداشته شود، اما در استان چهارمحال و بختیاری حرکت به سمت کشت جایگزین به خوبی شروع شده است.

اختصاص تسهیلات ۱۵میلیون تومانی به ازای هر هکتار کشت‌ جایگزین/ کنترل محدودیت منابع آبی نیازمند تغییرالگوی کشت
عضو کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و آب مجلس یادآورشد: به دلیل وضعیت اقلیمی کشور و محدودیت منابع آب باید تمامی استان‌ها به سمت تغییر کشت و کشت‌های جایگزین روند و دولت برای هر هکتار ۱۵ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد.

 

برچسب ها: منابع آبی بخش کشاورزی بحران آب نماینده مجلس چهارمحال و بختیاری
ارسال نظر
آخرین اخبار