۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
تعداد بازدید: ۳۴۹۸۵۹
۴۵ خانوار ساکن در  ساختمان‌های نا ایمن محله حسن آباد کرج، از ۲۳ خرداد تا به امروز مجبور به تخلیه خانه‌هایشان شدند.
کد خبر: ۱۶۹۹۹

ساکنان 5 ساختمان تخلیه شده همچنان سرگردان/ اسکان در مدرسه یا خانه اقوام تا کی؟!

 ۷۰ درصد خانه‌های حسن آباد نا ایمن هستند/مناطق دیگر کرج هم با این معضل روبرو هستند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ اگر چه در گذر زمان داغ پلاسکو سرد شد، اما فاجعه متروپل در اردیبهشت ماه امسال نه تنها داغ بزرگی بر دل مردم گذاشت، بلکه حالا ظاهراً در چند هفته اخیر بحث ساختمان‌های نا ایمن نیز داغ شده است! با همه این‌ها اگر چه مدت هاست که بحث ۱۲۹ ساختمان ناایمن در تهران که برخی از آن‌ها جزء اماکن عمومی و پرخطر هم به حساب می‌آیند؛ مطرح شده اما خبر رسیده است که شهرداری و آتش نشانی و نظام مهندسی استان البرز در پی گزارشی از ترک نمای ساختمانی، در کوچه بن بستِ محله حسن آباد کرج، ۴۵ خانواده ساکن در این ساختمان‌ها را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کردند.

 یکی از ساکنان این ساختمان‌ها این ماجرا را برای خطوط اینگونه روایت می‌کند: « ما خبر نداشتیم، یک روز به من زنگ زدند و گفتند باید خانه‌تان را تخلیه کنید خطر ریزش ساختمان وجود دارد. سریع از خانه بیرون رفتم و دیدم از آتش نشانی، امداد، فرمانداری و شهرداری آمده‌اند و می‌گویند یکی از ساکنان باغی که پشت ساختمان‌های ما قرار دارد خبر داده که یک ترک، روی ساختمان ما هم نه، ۲ تا ساختمان آن طرف‌تر دیده شده که جدید است و قبلاً نبود. به هر حال از ترس فاجعه متروپل همه آمده بودند. بنابراین خود ساکنان آن ساختمان را که فوراً گفتند خانه‌هایشان را تخلیه کنند و بعد با بلندگو به ما نیز اعلام کردند که شما هم باید تخلیه کنید. اولش گفتند فقط یک شب تا تعیین تکلیف شود. برخی از خانواده‌ها را در مدرسه اسکان دادند و بعضی‌ها هم مثل من به خانه اقوام‌شان رفتند. اما متأسفانه آن یک شب(از ۲۳ خرداد ماه تا امروز ۶ تیرماه )همچنان ادامه دارد. ما بلاتکلیف مانده‌ایم. بعضی از ساکنان این ساختمان‌ها پرجمعیت هستند چه کسی می‌تواند در این شرایط ۲ هفته برود خانه اقوامش زندگی کند؟ آن‌هایی هم که در مدرسه اسکان پیدا کردند هم می‌گویند که مدام به آن‌ها می‌گویند ما مسئول شما نیستیم از از اینجا بروید؛ و ما همچنان بلاتکلیف هستیم. »

 اولش گفتند فقط یک شب تا تعیین تکلیف شود. برخی از خانواده‌ها را در مدرسه اسکان دادند و بعضی‌ها هم مثل من به خانه اقوام‌شان رفتند. اما متأسفانه آن یک شب، از ۲۳ خرداد ماه تا امروز ۶ تیرماه همچنان ادامه دارد. ما بلاتکلیف مانده‌ایم


۵ ساختمان تخلیه شد

با این حال نزدیک به ۲ هفته از سرگردانی ساکنان ۵ ساختمان تخلیه شده در محله حسن آباد کرج می‌گذرد و وضعیت همچنان تغییری پیدا نکرده است.
این ساکن ساختمان محله حسن آباد می‌گوید خودش خانه‌اش را قولنامه‌ای خریده و در باره وضعیت ساختمان‌های این محله توضیح می‌دهد: « ساخت و ساز قولنامه‌ای در واقع ساخت و‌سازی است که یک سری مجوز‌ها را ندارد اما به هر حال اینطور نیست که شهرداری در جریان ساخت و ساز نباشد. اغلب خانه‌های حسن آباد کرج و البته خیلی از قسمت‌های دیگر کرج قولنامه‌ای هستند؛ ایراد ساخت و ساز دارند، ممکن است ایراد استحکام داشته باشند؛ اساساً خرید خانه قولنامه‌ای در کرج بسیار رایج است. یعنی خود بنده که مالک هستم سال ۹۷ خیلی عادی بود برایم که به میزان پولی که دارم خانه قولنامه‌ای بخرم و حداقل از اجاره نشینی راحت شوم. اما نتیجه‌اش این شد که الان در کوچه بن بستی که خانه من قرار دارد و پشتش هم یک باغ است و طبیعتا این زمین مناسب ساخت و ساز نبوده، چرا که حتی برخی از خانه‌ها سیستم فاضلاب هم ندارند به این دلیل که اصلاً در آن شیب امکان فاضلاب کشی نیست. »
با این حال بر اساس بررسی آخرین خبر‌ها از وضعیت ساکنان مستاصل محله حسن آباد که بیش از ۲ هفته است خانه و زندگی‌شان را تخلیه کردند؛ به آن‌ها وعده اعطای تسهیلات و وام مسکن و کمیته امداد نیز داده شد. هر چند که هنوز هیچ اقدامی برای بیش از ۴۵ خانوار بلاتکلیفی که در این ساختمان‌ها ساکن بودند، صورت نگرفته است. همه این‌ها در حالی است که برخی از ساکنان نیز در این ساختمان‌ها مستأجر هستند.
محله حسن آباد بالای کرج، روی دامنه کوه بنا شده و منوچهر غفاری سرپرست شهرداری کرج نیز صبح امروز با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خانه‌های محله حسن آباد کرج نا ایمن هستند، گفت: « حیدرآباد، حصارک، اکبرآباد، حسین آباد و اخترآباد و مناطق دیگر کرج هم با این معضل روبرو هستند. »

برچسب ها: حادثه متروپل مالک متروپل حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان ساختمان متروپل متروپل آبادان ریزش پلاسکو تخریب شهرستان کرج شورای شهر
ارسال نظر
آخرین اخبار