۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
تعداد بازدید: ۸۳۳۶۱
پیشکسوت فوتبال گفت: فساد سازمان یافته‌ای بر نقل و انتقالات ایران حاکم شده و آن را به بیراهه کشانده است.
کد خبر: ۱۷۰۲۴

فساد سازمان یافته نقل و انتقالات را به بیراهه برده/ دلالان اختیار را از باشگاه‌ها گرفته‌اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بیژن ذوالفقارنسب درباره اینکه باشگاه‌های صنعتی و معدنی با پیشنهادات گزاف خود در فصل نقل و انتقالات، پرسپولیس و استقلال را ناچار می‌کنند تا برای ماندن در بازار جذب بازیکنان هزینه‌های بالای بازیکنان مطرح را بپردازند، اظهار کرد: نیاز است تا وزارت ورزش و جوانان به این موضوع ورود کند چون از سوی فدراسیون فوتبال شاهد برخورد قاطعی برای مهار قیمت‌ها نبوده‌ایم. در هیچ کجای دنیا چنین بازار آشفته‌ای در فصل نقل و انتقالات شکل نمی‌گیرد و بازیکنان بر اساس عملکرد خود قیمت‌گذاری می‌شوند. در ایران این موضوع اصلا لحاظ نمی‌شود و بازارگرمی صورت گرفته برای افزایش قیمت بازیکنان بسیار عجیب و نامتعارف است. قراردادهای ۸ تا ۱۰ میلیاردی بسته می‌شود و البته مبالغ بالاتر هم داریم. این پول‌ها چگونه تأمین می‌شود در حالی که بارها شاهد بوده‌ایم حجم بالایی از بدهی بر دوش باشگاه‌ها قرار دارد و مدیران معتقدند میراث مدیر قبلی بدهی بوده است.

وی ادامه داد: فساد سازمان یافته‌ای در نقل و انتقالات فوتبال ایران حاکم شده و به درخت قطوری تبدیل گشته است. دلال‌ها در باشگاه‌ها نفوذ کرده‌اند و با روش‌های مختلف قیمت بازیکنانی را که در اختیار دارند به طرز باورنکردنی افزایش می‌دهند بدون آنکه ملاحظه‌ای در کار باشد. آنها به دنبال درصد و کمیسیون خود از انتقال بازیکنان هستند و هر چه قدر این رقم بالاتر برود بدون شک منفعت بالاتری دارند. آنها سود خود را در اولویت قرار می‌دهند و تا آنجایی که ممکن باشد کیفیت بازیکن را بالاتر از سطح واقعی و حقیقی نشان می‌دهند تا بتوانند باشگاه‌ها را راضی به پرداخت چنین ارقام گزافی کنند. باید دخالت از سوی نهادهای ذی‌ربط اجرایی شود و بعد از آن هم نظارت مداوم باشد تا بازار نقل و انتقالات در این فضا باقی نماند. سطح کیفی و فنی فوتبال ایران دچار افتی محسوس شده و در چنین شرایطی قیمت بازیکنان فصل به فصل افزایش غیرمتعارفی دارد.

پیشکسوت فوتبال با انتقاد از بازار ناآرام نقل و انتقالات یادآور شد: فاصله میان برخی تیم‌های لیگ برتری به شدت زیاد شده است. تیم‌هایی هستند که با توجه به برخورداری از حامیان مالی قدرتمند با پرداخت هزینه‌های بسیار بالا نفرات مدنظر خود را جذب می‌کنند. آنها هر فصل مدعی هستند و این در حالی است که چنین شرایطی برای بسیاری از تیم‌ها وجود ندارد تا چنین تیم‌هایی هر فصل برای بقا بجنگند و نهایتاً در رتبه‌های میانی جدول باقی می‌مانند. از سویی دیگر در تعدادی از استان‌ها امکانات استفاده از اسپانسرها وجود ندارد و آنها سال‌های سال است پشت خط مانده‌اند. استان‌هایی نظیر همدان، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان محروم از شرایط مالی مناسب برای حضور در سطح اول فوتبال ایران هستند. بنابراین هواداران فوتبال در چنین استان‌هایی فرصت آنکه تیمی از داخل استان خود را در سطح اول فوتبال ایران حمایت کنند، از دست داده‌اند.

ذوالفقارنسب خاطرنشان کرد: پرچمدار فصل نقل و انتقالات افراد غیرمرتبط و غیر کارشناس هستند که با تبلیغات کاذب فضای متشنج و غیراستانداردی را به وجود آورده‌اند و درآمدهای صحیحی از این بازار به دست می‌آورند. بخش عمده‌ای از عوامل بالارفتن قیمت بازیکنان در نقل و انتقالات افراد بدون ربط به فوتبال هستند و ارقام غیرحقیقی را به بازار می‌دهند تا مدیران باشگاه‌ها را راضی به بستن چنین قراردادهایی کنند. پول‌هایی که در فصل نقل و انتقالات روی آنها تعهد داده می‌شود بنای فوتبال ایران را متزلزل کرده است و اجازه نمی‌دهد تا باشگاه‌ها با صرف هزینه کمتر در زمان جذب بازیکنان مدنظر، بتوانند زیرساخت‌های باشگاه را بهبود بخشند و به تیم‌های پایه هم رسیدگی کنند تا نسل‌های بعدی فوتبال ایران شکل بگیرد. نیاز به نظارت قاطعی در بازار نقل و انتقالات داریم تا سرنوشت فوتبال ایران به سمت بیراهه کشیده نشود.

برچسب ها: بیژن ذوالفقارنسب نقل و انتقالات پرسپولیس استقلال
ارسال نظر
آخرین اخبار