۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
تعداد بازدید: ۷۲۱۷۰
گزارش خطوط از یک رویداد امیدوارکننده هنری- برای معماران ایرانی
در قیاس با رشته‌های دیگر هنری، رویدادها و به خصوص جشنواره‌های رقابتی حوزه معماری همواره در نگاه مخاطبان رسانه‌های هنری مهجور واقع شده و در اغلب مواقع نادیده و ناگفته می‌مانند- و شاید اصلا از این روست که جامعه هنردوستان معماری را جزو رشته‌های هنری به شمار نمی‌آورد. با این حال امسال دریک جایزه معماری اتفاق خوبی برای معماران ایرانی افتاده- و سه اثر از ایران به فهرست بیست اثر برتر آن جایزه راه یافته‌اند...
کد خبر: ۱۷۴۴۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ معرفی ۲۰ نامزد نهایی جایزه معماری آقاخان 2022 که سه پروژه ایرانی نیز در میان آن‌ها وجود دارد؛ یکی از امیدوارکننده‌ترین رویدادهای هنر ایران در چند ماه اخیر بوده. به خصوص که این اتفاق در حوزه معماری رخ داده که در تمام چند دهه اخیر در رکود و رخوتی شگفت‌انگیز گرفتار بوده و کمتر نامی از آن در رویدادها و مجامع معماری جهان شنیده شده است...
 
نامزدهای ایرانی جایزه معماری
 
چند روز پیش بنیاد شبکه توسعه آقاخان فهرست نهایی پروژه‌های نامزد جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۲۲ را معرفی کرد! این جایزه که نامزدهایش هر سه سال یک‌بار معرفی می‌شوند، جایزه اصلی خود را به پروژه‌هایی اعطا می‌کند که از نظر شیوه‌های بومی، اسلامی و راهکردهای معماری سنتی و مدرن و تأثیر آن بر توسعه رویکرد خلاقانه‌ای دنبال کرده باشند.  ارزش نقدی جایزه مسابقه معماری آقاخان یک میلیون دلار است.
نکته مهم برای معماری ایران این که امسال جایزه معماری آقاخان در اتفاقی ارزشمند سه پروژه ایرانی را در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه معماری- که توسط هیات داوران مسابقه از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور انتخاب شده‌اند- معرفی کرده است. «مدرسه جدگال» در روستای سیدبار چابهار از آرش علی‌آبادی، «خانه آبان» اثر محمد عرب و مینا معین‌الدینی و «کارخانه آرگو»  از احمدرضا شریکر سه اثر ایرانی این فهرست 20 اثری هستند که از 16 کشور مختلف، از بحرین و کویت تا هند، نیجریه، فلسطین، سنگال و سریلانکا انتخاب شده‌اند. دیگر آثار نامزد شده نیز از تونس، ترکیه، امارات متحده عربی، لبنان، مراکش، کیپ‌ورد، بنگلادش و اندونزی هستند. علاوه بر ایران که در فهرست نهایی سه اثر دارد، بنگلادش و اندونزی نیز در این رقابت با دو اثر حضور دارند.
 
جایزه آقاخان چیست؟!
 
جایزه معماری آقاخان که هر سه سال یک بار از سوی بنیاد شبکه توسعه آقاخان به یک یا چند معمار زنده اعطا می‌شود؛ در سال ۱۹۷۷ میلادی از سوی کریم آقاخان پایه‌گذاری شده و از نظر مالی با یک میلیون دلاری که به برنده داده می‌شود، به عنوان برترین جایزه معماری در جهان شناخته می‌شود.
 این جایزه معماری که به صورت تخصصی بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و نقش و تاثیر معماری در فرآیندهای توسعه تمرکز دارد؛ بیشتر به آثاری اختصاص داده می‌شود که نه تنها نیازهای جسمی، اجتماعی و اقتصادی مردم را تامین کند، بلکه پاسخ ایده‌آلی به انگیزه‌های فرهنگی نیز بدهد.
 
داوران آقاخان 2022
 
هیات داوران جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۲۲ را نه هنرمند و معمار برجسته تشکیل می‌دهند- که در میان آن‌ها پروفسور نادر تهرانی معمار آمریکایی- ایرانی و بنیان‌گذار دفتر معماری نادا نیز حضور دارد. نادا ال‌حسن معمار و فعال عرصه سیاست‌های بین‌المللی در حوزه فرهنگ و توسعه پایدار، کادر آتیا هنرمند، فرانسیس کره استاد طراحی معماری در دانشگاه فنی مونیخ، سیبل بوزدوگان استاد معماری و شهرسازی مدرن در دانشگاه بوستون، آن لاکاتون معمار و برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۲۱، پروفسور کازی خالد اشرف مدیرکل موسسه معماری و منظر بنگال و لینا قوتمه معمار و بنیانگذار استودیوی معماری لینا قوتمه دیگر اعضای هیات داوران جایزه معماری آقاخان در سال 2022 هستند.
 

برچسب ها: معماری اسلامی معماری معماری مساجد کهن هنرهای تجسمی
ارسال نظر
آخرین اخبار