۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تعداد بازدید: ۵۳۹۶۱
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد می‌گوید که با اجرای چرخه عدالت‌محور، برای اولین بار در اردوی تیم ملی هیچ زاویه‌ای بین کشتی‌گیرانی که انتخاب شده و یا نشده‌اند، وجود ندارد.
کد خبر: ۱۸۶۶۶

المپیک فکر و ایده بزرگ می‌خواهد/ برای اولین بار زاویه‌ای بین کشتی‌گیران وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، پژمان درستکار در پایان چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد که با معرفی نفرات اعزامی به مسابقات جهانی و پیکارهای کشورهای اسلامی همراه بود، در برنامه امروز(دایره طلایی) اظهار کرد: دقیقاً ۱۱ ماه و ۲۵ روز است که این مسئولیت را بر عهده گرفتم. روز ۲۶ مرداد سال گذشته بود که این مسئولیت را پذیرفتم. خود را سرباز کشتی ایران معرفی می‌کنم و بدون اغراق می‌گویم سربازی کردن در کشتی، افتخارم است که به عنوان کوچکترین عضو کشتی خدمت می‌کنم.

وی ادامه داد: از روز اول هدفی داشتیم به اسم المپیک؛ هدف بزرگ، فکر و ایده بزرگ می‌خواهد و ابزار و زیر ساخت و راهکار. به جرأت در بحث زیرساخت و حمایتی که در تمامی رده‌های سنی می‌شود در تاریخ بی‌نظیر است. با بودجه ضعیف کشتی و با این هزینه‌ها، علیرضا دبیر از تمام اعتبارش استفاده می‌کند و تا حالا نشده یک برنامه و تورنمنت و اردویی را ما بخواهیم و او نه بگوید. در بحث محل تمرین و خوابگاه همه امکاناتی که فدراسیون کشتی در اختیارمان قرار داده، خوب و بی‌نظیر بوده است.

سرمربی تیم ملی کشتی تصریح کرد: در بخش ابزار که مربیان ما هستند با افتخار امینی، میرعمادیان، اسلامی، آقاجانی، دکتر خدایاری، مدهنی و ترابی  به عنوان پزشک، آنالیزوز و ماساژور در کنار ما هستند. این گروه بی ادعا و بی حاشیه‌ترین نفراتی هستند که دیدم، ضمن اینکه خیلی به روز و پای کار هستند. کار اصلی و زحمت اصلی با این عزیزان است و امیدوارم کشتی ایران حق خودش را از المپیک‌ها بگیرد. کشتی فرنگی در لندن با محمد بنا شاهکار کرد، اما کشتی آزاد ما با این همه سال فعالیت، حقش این تعداد مدال در المپیک نبوده و امیدوارم بتوانیم حق‌مان را از المپیک‌ها بگیریم.

درستکار با اشاراه به جایگاه مدیر تیم‌های ملی آزاد گفت: در کنار مجموعه فنی، بزرگتری به اسم محسن کاوه داریم که مدیر تیم‌های ملی و همراه و راهنمای ما است و باتوجه به مسئولیتی که در جوانان دارد، ارتباط خوب و منطقی بین دو تیم جوانان و بزرگسالان حاکم است. دیروز یک تمرین مشترک داشتیم و احساس می‌کنم این ارتباط خوب باعث پشتوانه‌سازی می‌شود. او از اسفند ۹۹ و حدود یک سال و نیم است که سرمربیگری تیم ملی جوانان را برعهده گرفته و در این مدت اتفاقات خیلی خوبی در این رده رقم زده است.

وی افزود: تیم جوانان سال گذشته با ۵ مدال طلا قهرمان جهان شد که در تاریخ بی‌سابقه است و در قهرمانی آسیا بحرین نیزموفق به کسب ۸ مدال طلا شد که می‌شد بیشتر از این هم مدال بگیرد. شکست مومنی با اشتباه داوری بود و محمدعلی عموزاد هم به خاطر کم تجربگی شکست خورد. هرچقدر این جوانان به بزرگسالان تزریق شوند باتوجه به اینکه دورنگاه ما المپیک است، آنجا اتفاق خوبی برای کشتی رخ می‌دهد.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در مورد چرخه‌ای که از سال گذشته برای انتخاب تیم‌های ملی در سال ۲۰۲۲ اجرایی شد، گفت: هیچ تغییر و تحولی در چرخه نداشتیم، همه چیز پیش‌بینی شده بود. پیشگو داشتیم (باخنده). این چرخه قبلا از سوی حسن یوسفی‌ افشار و همکارانش تنظیم شده بود که امتیاز محور بود. یوسفی افشار به دلایلی رفت و این چرخه را دستخوش یک سری تغییرات کردیم و همه چیز درآن پیش‌بینی شد. با کشتی عهده بسته بودیم که طبق همین چرخه پیش برویم. خدا را شکر ما جوری عمل کردیم که عدالت در کنار شایسته محوری رعایت شود.

درستکار در مورد چرایی انتخابی برخی اوزان در تورنمنت تونس اظهار داشت: این هم جزو پیش‌بینی چرخه بود و خارج از آن نبود. همان ابتدا گفته شده بود که مرحله نهایی یا داخل و یا خارج از کشور برگزار می‌شود. از روز اول گفته بودیم دنبال عدالت هستیم و در کنار شایسته‌ترین‌ها بودیم. وقتی چرخه شروع شد در ۷۹ کیلوگرم، علی سوادکوهی در قهرمان کشوری اول شد و در قهرمانی آسیا به اذعان خودش با وجود کسب مدال طلا در مبارزه اول و آخر با حریفان مغولی و هندی کشتی قابل قبولی نگرفت که خودش گفت دچار بیخوابی شده است.

وی تصریح کرد: محمد نخودی هم در حالی که سوادکوهی استراحت کرد، از جام تختی وارد چرخه شد و به قهرمانی رسید. کادر فنی با خردجمعی به این نتیجه رسید که لازم است نخودی و سوادکوهی یک بار دیگر در جام بین‌المللی کشتی بگیرند. در اوزان دیگر هم بچه‌ها مورد ارزیابی بین‌المللی قرار گرفته بودند و اصل چرخه هم همین است. نمی‌دانستیم چه کسی اول می‌شود، اما همان حالت اول کار را مشخص کرد چون نخودی مدال طلا گرفت. اگر نخودی طلا نمی‌گرفت آنها باز هم باید انتخابی رو در رو می‌گرفتند.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد عنوان کرد: خوشحالم از اینکه عدالت به گونه‌ای برقرار شد که کشتی‌گیران، جامعه کشتی، تماشاگران و کارشناسان واکنش خوبی به چرخه نشان دادند. در اردوهای ملی بودم چون از قبل خیلی چیزها پیش بینی نشده بود همیشه نفرات مقابل هم گاردی داشتند، اما در تونس اتفاقی افتاد که خیلی خوشحالم کرد. تکلیف علی سوادکوهی همان صبح مشخص شد، او را در هتل دیدم، گفت من برای کشتی‌های بعدازظهر سالن بیایم؟ دیدم خسته و زخمی است، گفتم بمان و استراحت کن. موقع خروج از هتل و حرکت به سوی سالن مسابقه، جایی نشسته بودم که بچه‌ها من را نمی‌دیدند، اما دیدم نخودی که از اتاقش بیرون آمد، سوادکوهی او را در آغوش گرفت و به او برای مبارزه پایانی‌اش روحیه داد. این حرکت خستگی را از تن ما در کرد، یا اینکه چطور گلیج در کنار محمدیان تمرین می‌کند و می‌گوید دوباره سال بعد دوبنده را ازت می‌گیرم. در این شرایط چه آنهایی که انتخاب شدند و چه انتخاب نشدند، هیچ زاویه‌ای با هم ندارند.

وی در مورد اینکه چرا امیرحسین زارع با وجود ناآمادگی به تورنمنت تورلیخانوف اعزام شد، گفت: زارع بعد از جهانی نروژ در هیچ میدانی نبود و در یکی از اردوها استخوان پایش ترک خورد و دچار آسیب دیدگی شد. فکر می‌کنم ۴۵ روز تمرین کشتی نکرد، اما با طراحی تمرین، توانستیم آمادگی او را حفظ کنیم. مرکز پزشکی که کنار فدراسیون قرار گرفته، امیرحسین را مورد بررسی و مداوا قرار داد و پیش از اعزام تیم به قزاقستان از دکتر او این مجوز را گرفتم که می‌تواند روی تشک برود.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد تصریح کرد: امیرحسین زارع ناآماده سالم برایش خوب بود که پیش از انتخابی تیم ملی روی تشک برود و بعد از انتخاب شدنش هم دیگر تورنمنتی نبود  که آنجا کشتی بگیرد. اعزام او ریسک نبود، کاری بود که باید اتفاق می‌افتاد. باتوجه به اینکه آمادگی‌ زارع از قاسمپور و یزدانی پایین‌تر بود، آمد و در مرحله نهایی هم دیدید چقدر بهتر شد.

درستکار در خصوص  نمایندگان اوزان ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم در مسابقات کشور‌های اسلامی با توجه به انتخاب فیروزپور و معصومی برای حضور در مسابقات جوانان جهان، گفت: وظیفه ما حفظ سرمایه‌های کشتی است. در وزن ۹۲ کیلوگرم، احمد بذری کشتی نزدیکی در مسابقات کشوری با فیروزپور داشت و نفر دوم کشور و دوم جام تختی شد. هرچند ما مبین عظیمی را هم در این وزن به عنوان سرمایه داریم،اما بذری به قونیه می‌رود. یدالله محبی هم که پسر خوب و بااخلاقی است دچار پارگی رباط شده و فکر می‎کنم یک مقدار درحق مهدی هاشمی نامهربانی شد و خودش هم حتماً اشتباهاتی داشته است.

وی افزود: طبق چرخه هاشمی نفر دوم جام تختی و نایب قهرمان کشور است و دیدیم حق اوست در این میدان روی تشک برود. وظیفه من و فدراسیون است که این بچه‌ها را جذب کنیم. اینها با اختلاف نظرها و سلایق و تربیت‌های مختلف در مجموعه کشتی قرار می‌گیرند و باید همه آنها را حفظ کنیم. ضمن اینکه من جز ادب چیزی از این بچه ندیدم.

سرمربی تیم کشتی ملی آزاد با اشاره به مصاحبه اخیر رضا اطری تاکید کرد: چند روز پیش دیدم رضا اطری اظهارنظر احساسی در مورد کادرقبلی تیم ملی داشته که او را صدا کردم و گفتم قرار نیست با بی‌احترامی به پیشکسوت و مربیان گذشته خودمان را تخلیه کنیم. او هم بالاخره سال‌ها وزن کم کرده و نتیجه هم نگرفته که به دلیل یک سری مشکلات بوده است. خودش هم قبول کرد و امیدوارم با مدالی که در صربستان می‌گیرد از دل کادرفنی‌های گذشته که سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اند دربیاید. ما همه جامعه کشتی کنار هم هستیم.

درستکار همچنین در مورد کاهش اردوهای تیم ملی گفت: باتوجه به آسیب شناسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که اردوهای طولانی مدت ممکن است در نهایت هم به کشتی‌گیر و هم کشتی آسیب بزند. اگر حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع در شهرها و باشگاه‌های‌شان تمرین کنند خیلی جمعیت بیشتری جذب کشتی خواهند شد و این به ارتقای کیفی و کمی استان‌ها کمک می‌کند. ضمن اینکه این بچه‌ها هم از پوست و گوشت و استخوانند و اگر همه‌اش در اردو باشند از نظر روحی و روانی دچار مشکلی می‌شوند.

وی ادامه داد: کاری کردیم که حالا بچه‌ها می‌پرسند کی اردو شروع می‌شود. بعد از این اردو، ما سه مرحله اردو تا صربستان داریم. ضمن اینکه اینجور نیست بچه‌ها به حال خود رها شوند، بلکه برنامه تمرینی می‌گیرند و در شروع اردو هم از آنها  تست گرفته می‌شود که مشخص شود چقدر برنامه‌های تمرینی را رعایت کرده‌اند. ما مرد در سایه‌ای داریم به اسم حسن یوسفی‌افشار که بدون چشمداشت کنار ماست و پای کار است، کار ما با افراد متخصص پیش می‌رود.

پژمان درستکار در مورد اینکه آیا چرخه سال ۲۰۲۳ در مقایسه با چرخه امسال تغییر خواهد کرد، گفت: قطعاً هر سال به روزرسانی می‌شود. امسال چرخه انتخابی ما ۸ ماه به طول انجامید که ۱۹ تیر شالوده کشتی ایران در مرحله نهایی روی تشک رفت. در مسیر قهرمان کشوری تا انتخابی ۲۶ تیر ماه در تونس، ۷۰۰ کشتی‌گیر با هم رقابت کردند. چرخه هرسال باتوجه به تقویم اتحادیه جهانی به روزرسانی می‌شود.

برچسب ها: پژمان درستکار فدراسیون کشتی کشتی آزاد
ارسال نظر
آخرین اخبار