۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۶
تعداد بازدید: ۱۱۱۴۲۰
مخترع ایرانی که در زمینه ورزشی هم اختراعاتی داشته درباره طرح‌های علمی و فناوری توضیحات مهمی را ارائه کرده است.
کد خبر: ۱۸۷۴۵

مخترع ایرانی: ورزش‌های آبی را بدون تماس با آب انجام دهید/ کیت هوشمند سلامتی ورزشکاران در زمره اختراعات ماست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، احسان مرزبان، دانشجوی دکترای مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان، از سال ۸۴ وارد حوزه خلاقیت، نوآوری و فناوری شد. وی از سال ۸۷ وارد حوزه دانش‌بنیان گشت و موفق شد اولین شرکت تعاونی دانش‌بنیان کشور را به‌همراه اعضای خانواده‌اش راه‌اندازی کند. مرزبان در طی این سال‌ها طرح‌های علمی، صنعتی و استارت‌آپی مختلفی را پیاده‌سازی کرد. گفت‌وگویی با این نخبه ایران که در مسابقات متعدد علمی و پژوهشی بین‌المللی شرکت کرده و موفق به کسب مدال‌های طلای مسابقات شده، همچنین اختراعات قابل توجهی ثبت کرده، داشته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

در مورد شرکت طوسان و ورود خود به حوزه اختراعات صحبت کنید؟

مرزبان: مرکز طراحی و ساخت ایده‌های نوآورانه طوسان را راه انداختیم که هدف از این مجموعه پیگیری یک فرایند است. یعنی هدف مجموعه این است که از ابتدا بحث ایده‌پردازی و خلاقیت را به افراد آموزش دهد و در پی آن مسائل مالکیت معنوی، نمونه‌سازی، طراحی و ساخت محصول صنعتی‌شان و همچنین تجاری‌سازی، بازاریابی و فروش محصولات را به افراد کمک کند. با توجه به اینکه دو نسل از خانواده ما در حوزه صنعت فعالیت می‌کند بنده هم به تبع آن از دوران طفولیت در صنعت ماشین‌کاری، ریخته‌گری و تعمیرات فعالیت داشتم و در پی آن از سال ۸۴ که وارد حوزه اختراعات و از سال ۸۷ وارد حوزه دانش‌بنیان شدیم تجربیات مختلفی را در حوزه اختراعات و همچنین فعالیت‌های صنعتی و کارهای پژوهشی کسب کرده بودم ولی یک چالشی که با آن روبه‌رو بودم این بود که افراد یا گروه‌ها یا مجموعه‌هایی نبودند که این مسیر را برای ما تشریح یا تسهیل کنند و مسیر درست را به ما نشان دهند. مجبور بودیم خودمان با مطالعه کردن یا سعی و خطا تجربه کسب کنیم و بتوانیم این مسیر را برای خودمان پیش ببریم. از همین رو به دنبال راه‌اندازی یا تیمی بودم از نخبگان علمی و مهارتی که بتوانیم این تجربیاتی که در طی این سال‌ها کسب کرده‌ایم را در اختیار بقیه علاقه‌مندان به این حوزه اختراعات و استارت‌آپ‌ها بگذاریم تا مسیر رشدشان برای آنها تسهیل شود و راحت‌تر و با کمترین خطا و خطرات بتوانند این مسیر را طی کنند.

مرکز طراحی و ساخت طوسان به چه موفقیت‌هایی رسیده و چه اختراعاتی داشتید؟

مرزبان: این مجموعه، نخبگان مهارتی و علمی را دور خودش جمع کرده تا بتواند در این مسیر بهترین کمک‌رسان به افراد باشد که در بحث‌های ایده‌پردازی، طراحی، ساخت و فروش محصولات بتواند به افراد، مجموعه‌ها و استارت‌آپ‌ها کمک کند. این افتخار را داشتم که در این سال‌ها در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی افتخارات مختلفی را در حوزه اختراعات، استارت‌آپ‌ها و همچنین مهارتی کسب کنم. از جمله آنها می‌توانم به اولین اختراعم اشاره کنم که در سال ۸۴ در جشنواره خوارزمی مقام کسب کردم و در پی آن با اختراعات دیگرم در المپیاد مخترعین، المپیاد ملی مهارت، جشنواره کارآفرینان و استعدادهای برتر فنی کشور، جشنواره جهادگران علم و فناوری بسیج، جشنواره جوان برتر حائز رتبه شوم. همچنین این افتخار را داشتم که در سال ۹۳ به عنوان بهترین نخبه کشور جایزه بنیاد فرهنگی البرز را کسب کنم. در سال‌های اخیر در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی مقام‌های مختلفی به دست آوردم و بیش از ۲۵ مدال و جایزه جهانی را در حوزه اختراعات و استارت‌آپی زیر پرچم مقدس کشورمان کسب کنم.

مخترع ایرانی: ورزش‌های آبی را بدون تماس با آب انجام دهید/ کیت هوشمند سلامتی ورزشکاران در زمره اختراعات ماست

کمتر درباره طرح‌های خود در مرکز طوسان گفتید؟

مرزبان: در مورد طرح‌ها و اهداف مجموعه طوسان باید گفت این مجموعه در سال ۱۴۰۱ با مجوز رسمی از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با محوریت مشاوره و راهنمایی کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها فعالیت خودش را شروع کرده و در قالب کوچینگ (هدایت) ایده و محصول در کنار کسب و کارهای نوپا باشد و در همین راستا موفق شدیم با پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری و مجموعه‌های ملی و بین‌المللی مختلف تفاهمنامه‌هایی را امضا کنیم و همکاری‌های مشترکی را داشته باشیم. این افتخار را هم داشتیم که نمایندگی سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان را امسال کسب کنیم و در حوزه مالکیت معنوی بیش از پیش بتوانیم فعالیت‌های خودمان را به صورت مؤثرتر جلو ببریم و همچنین با تیم‌های توانمند طراحی و ساختی که دور هم جمع کردیم توانستیم.

 

علاوه بر مواردی که آنها اشاره کردید در چه زمینه دیگری موفق بوده‌اید؟

مرزبان: در کنار این فعالیت‌ها ما یکسری کمپین‌ها و کارگاه‌ها یا بوت کمپ‌ها را برنامه‌ریزی و اجرا کردیم که چندین دوره‌اش برگزار شده و در این تابستان و ماه‌های آینده هم دوره‌ها و کمپ‌های مختلفی را در حوزه اختراع و استارت‌آپی داریم برگزار می‌کنیم که در این بوت‌کمپ‌ها مد نظر است در برنامه‌های فشرده و چند روزه بتوانیم یکسری مهارت‌های کاربردی را به افراد آموزش دهیم و آنها را برای فعالیت‌های مختلف آماده کنیم. با آرزوی موفقیت و پیروزی برای همه افراد فعال در حوزه کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان ما هم در مجموعه طوسان این آمادگی را اعلام می‌کنیم که در زمینه طراحی و ساخت و همچنین مشاوره راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها می‌توانیم در کنار این تیم‌ها و مجموعه‌ها باشیم. ضمن اینکه مجموعه طوسان با نخبگان علمی و مهارتی که دور هم جمع کرده این توانایی را دارد که به مجموعه‌ها، مجموعه‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها خدمات فنی مهندسی، طراحی، ساخت و همچنین نمونه‌سازی اولیه و نمونه‌سازی تجاری را ارائه دهد.

با توجه به تعدد اختراعاتی که داشته‌اید، درباره موارد دیگر نیز صحبت کنید؟

مرزبان: یکی از زمینه‌های فعالیتی و تحقیقاتی مجموعه طوسان در زمینه تجهیزات پزشکی و سلامت اجتماعی است و امسال موفق شدیم با همکاری تیم‌های مهندسی‌مان در زمینه مهندسی پزشکی، پانسمان هوشمند زخم‌های سوختگی را طراحی کنیم که امیدوار هستیم به زودی این محصول مراحل تست آزمایشگاهی‌اش را طی کند و با دریافت تأییدیه‌ها و استانداردها وارد مرحله تجاری سازی و بازار شود. اختراع دیگر که روی آن کار شده یک کیت هوشمند است که پارامترهای سلامتی جسم ورزشکار را در طول ورزش و همین‌طور در زمین ورزش مورد سنجش و پایش قرار می‌دهد و این اطلاعات در اختیار مربی قرار می‌گیرد تا در طول تمرین ورزشی و همین‌طور در طول بازی بتواند پارامترهای سلامتی و حیاتی ورزشکار را مورد پایش قرار دهد و بر اساس آنها بتواند تصمیم‌گیری کند یا ورزش‌هایی را برای آن ورزشکار ارائه دهد.

مخترع ایرانی: ورزش‌های آبی را بدون تماس با آب انجام دهید/ کیت هوشمند سلامتی ورزشکاران در زمره اختراعات ماست

به موارد بسیار مهمی اشاره کردید اما درباره اینکه اختراعات ثبت شده در حوزه ورزشی چه کاربردهایی دارد صحبت چندانی نداشته‌اید؟

مرزبان: در حوزه ورزش باید به چند مورد اشاره کنم. یکی از این طرح‌هایی که روی آن کار کردیم طرح لباس شبیه‌ساز نیروی آب است که از این لباس برای عملیات درمانی و همچنین تقویتی می‌شود استفاده کرد. این لباس، نیروهایی که در آب به بدن وارد می‌شود از جمله نیروهای شناوری، نیروهای مقاوم به حرکت و نیروهای فشاری که به بدن وارد می‌شود را بر روی بدن شما شبیه‌سازی و به بدن شما اعمال می‌کند و بدون اینکه نیاز داشته باشی وارد آب استخر شوید و در تماس با آب باشید، ورزش‌هایی که درون آب نیاز است را انجام دهید. بخشی از این ورزش‌ها، ورزش‌هایی است که برای تقویت قوای جسمانی از آن استفاده می‌شود و بعضی از این ورزش‌ها برای عملیات درمانی یا عملیاتی مثل فیزیوتراپی از آنها استفاده می‌شود که اصطلاحاً به آن هیدروتراپی می‌گویند که می‌تواند کاربرد گسترده‌ای برای ورزشکاران داشته باشد.

گستره اختراعات شما و تیم‌تان در حوزه کودکان هم بوده است؟

مرزبان: آخرین طرحی که دارد روی آن کار و مراحل طراحی و تحقیق و توسعه‌اش در حال انجام بوده طراحی و ساخت یک بازی سرگرم‌کننده آبی برای کودکان است تا بتواند هم‌زمان با سرگرم کردن بچه‌ها باعث تقویت قوای جسمانی و افزایش تحرک این رده سنی از کودکان شود. این بازی سرگرم‌کننده می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند باشد که آن بازی‌هایی که بچه‌ها توی رایانه‌ها بدون تحرک انجام می‌دهند و از جهاتی مستحضر هستیم که کودکان علاقه خیلی زیادی به آب‌بازی دارند می‌توانند بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای برای این کودکان و همچنین مشوقی جهت تحرک بیشتر این رده سنی از کودکان باشند.

برای قشر ناتوان جامعه چه اختراعی داشته‌اید؟

مرزبان: در اختراع دیگری که بیشتر برای افراد ناتوان طراحی شده است، دستکشی است که افرادی که دچار معلولیت‌های دستی یا کم‌توانی دست هستند با پوشیدن این دستکش که مجهز به یکسری سنسورهای تماسی و شبیه‌ساز نیرو است بتوانند عملیات‌های روزمره خود را با استفاده از این دستکش انجام دهند.

برچسب ها: فناوری‌های نوین اختراع
ارسال نظر
آخرین اخبار