به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ بالاخره بعد از ۱۰ سال کشمکش وزارت آموزش و پروروش، نظام رتبهبندی معلمان را اعلام کرد و قرار است احکام معلمان با آغاز ماه مهر، اجرایی شود. با این حال اجرای این قانون از شهریور ۱۴۰۰ تعیین شده بود و به همین دلیل، پرداخت معوقات یک ساله آن نیز باید از سوی دولت انجام شود.
معلمان هر روز آینده میلیونها دانشآموز را شکل میدهند و بر نحوه رفتار ما با یکدیگر، نحوه کار، میزان بهره وری ما و حتی میزان خوشحالی و اعتماد به نفس ما در بزرگسالی تأثیر میگذارند. از این طریق باید گفت که آنها به نوعی تفکرات کودکان آینده جوامع و کشورها را شکل میدهند. همه ما، نام آن معلم را به یاد میآوریم که سالها پیش چیزی گفته یا انجام داده و اتفاقاً شاید زندگیمان را هم تغییر داده باشد. این معلمان هستند که درک میکنند که اقدامات و رفتارهای روزمره آنها در شکل دادن به آینده دانشآموزانشان چقدر حیاتی است.
بسیاری از دانشآموزان در سراسر جهان هر روز، هر سال، در حالی که مدرسه را سپری میکنند، در کلاسهای درس مینشینند و در معرض آموزش ناکارآمد هستند. کووید-۱۹ بحران را عمیقتر کرده است. این بیماری همه گیر سیستمهای آموزشی را برای تضمین تداوم یادگیری به چالش کشیده است. سیستمهای آموزشی بیش از هر زمان دیگری به معلمان کارآمدی نیاز دارند که به جای ارائه محتوا، یادگیری را تسهیل کنند. آنها باید بتوانند از ترکیبی از روشهای حضوری و دیجیتال برای ارائه درس استفاده کنند تا تفکر خلاق، ارتباط و همکاری را تقویت میکند و این عشق به یادگیری، چگونگی استقامت و کنترل نفس را القا میکند. با بازگشایی تدریجی مدارس، معلمان با چالش ارزیابی سریع دانشآموزان برای شناسایی شکافهای یادگیری و تطبیق تدریس خود با سطح هر دانشآموز مواجه خواهند شد. علاوه بر این، آنها نیاز به حمایت روانی اجتماعی و مدیریت استرس خود دارند، زیرا دانشآموزان پس از یک زمان بسیار استرسزا به مدارس باز خواهند گشت. کار سختی است. معلم خوب بودن بسیار سخت و طاقتفرسا است، به خصوص بعد از تجربه برگزاری کلاسهای آنلاین.
سیستمهای آموزشی بیش از هر زمان دیگری به معلمان کارآمدی نیاز دارند که به جای ارائه محتوا، یادگیری را تسهیل کنند. آنها باید بتوانند از ترکیبی از روشهای حضوری و دیجیتال برای ارائه درس استفاده کنند تا تفکر خلاق، ارتباط و همکاری را تقویت میکند. و این عشق به یادگیری، چگونگی استقامت و کنترل نفس را القا میکند.
به زبان ساده میتوان گفت که طرح رتبهبندی معلمان براساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان قرار است به اجرا دربیاید و براساس آن میزان حقوق و دستمزد و شرایط کاری معلمان بر اساس ضوابط و قوانین مشخص انجام خواهد گرفت. با این حال این طرح تنها به معیشیت معلمان نپرداخته و هدف دیگر آن ارتقای سطح آموزشی در کشور است.
در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ لایحه رتبهبندی معلمان از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارسال شد و چند ماه بعد نیز کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اگر چه در این مدت نیز این لایحه به دلیل تغییرات زیاد ماهها در مجلس معطل ماند اما حالا با انجام اصلاحات، طرح رتبهبندی معلمان در شورای نگهبان نیز تائید شده است. با انجام اصلاحات واراده از سوی مجلس در ابتدای اسفندماه، این طرح رتبهبندی از سوی شورای نگهبان نیز مورد موافقت قرار گرفت. بعد از مصوبات دولت مکلف شد تا ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آییننامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند با این حال به دلیل اهمیت موضوع این اتفاق تا تیرماه امسال طول کشید و در نهایت در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ از سوی محمد خبر، معاون اول رئیسجمهور جهت اجرا، ابلاغ شد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در باره طرح رتبهبندی معلمان گفت: «در حال پیگیری این قانون و آمادهسازی برای اجرا هستیم وامیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبهبندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاسهای درس حضور یابند. کمیتههای لازم یا هیئتهای ممیزی براساس قانون شکل گرفته و انشاءالله رتبهبندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سال جاری است. »
با همه اینها درحالی آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان ابلاغ و وزارت آموزشوپرورش در حال آمادهسازی مقدمات اجرا شدن این طرح ۱۰ ساله است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آییننامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیرماه در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در این باره گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتماً مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم. مصوبه دولت در خصوص قانون رتبهبندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی میشود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتماً اعلام خواهیم کرد. »
از جمله انتقاداتی که تا کنون در این باره مطرح شده میتوان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانونهای ارزیاب که قرار است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند، شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شدهاند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، الزام به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره کرد که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است. با همه اینها باید منتظر ماند و دید که آیا با شروع سال تحصیلی جدید و اجرایی شدن طرح رتبهبندی معلمان آیا وضعیت آموزش و پرورش و فرهنگیان رو به بهبودی و خواهد رفت یا خیر؟