۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
تعداد بازدید: ۹۲۵۴۰
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان کنکور باز هم زنگ خطر برای رقابت نابرابر دانش‌آموزان در کشور و به حاشیه رفتن "عدالت آموزشی" را به صدا در آورد؛ حالا در مدارس متنوع کشور و بدنه نظام آموزشی کشور، "تفکیک پولی و هوشی" رسماً پذیرفته شده است!
کد خبر: ۲۱۵۲۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ روایت آمار پذیرفته‌شدگان کنکور سال‌های گذشته می‌تواند زنگ خطری برای تمام مسئولان و سیاست‌گذاران کلان جمهوری اسلامی ایران در مقوله آموزش طبقاتی باشد. در کنکور ۱۴۰۱ سهم مدارس از ۴۰ رتبه برتر این‌گونه بود "مدارس استعداد‌های درخشان: ۷۲.۵ درصد. مدارس غیرانتفاعی خاص: ۲۲.۵ درصد. مدارس نمونه دولتی: ۲.۵ درصد. مدارس دولتی: ۲.۵ درصد. "



آمار‌ها از کنکور سال ۱۴۰۰ نیز چنین روایتی را بازگو می‌کنند "مدارس استعداد‌های درخشان ۱۰.۸۷، نمونه دولتی ۲.۲۲، غیردولتی ۱.۳۳ برابر سهم خود از جمعیت شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی، رتبه برتر (زیر ۳۰۰۰) دارند. "

تصاحب رتبه‌های برتر کنکور توسط مدارس غیردولتی و خاص، ماجرای پرتکرار کنکور سالیان اخیر است.

روندی که سال‌ها در کنکور رو به تکرار است، زنگ خطر جدی برای طبقاتی شدن آموزش است موضوعی که هنوز حساسیت برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران عرصه آموزش کشور را به‌همراه نداشته است و این فرایند که دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی توان رقابت با مدارس خاص و غیردولتی را نداشته باشند، طبیعی می‌دانند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز تا امروز حساسیت خاصی نسبت به حذف توان رقابت دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی با مدارس خاص در کنکور نداشته‌اند و حتی یک تذکر در این باره از سوی آن‌ها شنیده نشده است./تسنیم

برچسب ها: کنکور کنکور سراسری استعدادهای درخشان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار