۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
تعداد بازدید: ۱۱۶۵۶۳
مخالفان تغییرات کنکور و تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌ها، موضوعی است که مسئولان همچنان درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند. چرا که در این شرایط دانش‌آموزان مناطق مرفه نشین به نسبت دانش‌آموزان مناطق محروم شانس بیشتری در قبولی کنکور آن هم در رشته‌های پرطرفدار و سخت مانند پزشکی دارند.
کد خبر: ۲۰۳۷۳

کنکور، سنگی مقابل راه دانش‌آموزان محروم؟!/ پیش‌بینی از دوئل نابرابر پشت کنکوری‌ها

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی خطوط؛ «امسال پیش‌بینی شده با رتبه ۱۲۰ هزار هم در برخی از سهمیه‌ها قبولی پزشکی داشته باشیم! » این بخشی از صحبت‌های مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره نتایج کنکور امسال با تأکید بر دور شدن از عدالت آموزشی بود.

عدالت آموزشی یا بی‌عدالتی؟

واقعیت این است که در چند سال اخیر طرح افزایش تأثیر سوابق تحصیلی موافقان و مخالفان زیادی داشته است. در حالی که موافقان از حذف یک آزمون پراسترس استقبال می‌کنند و معتقدند که باید در آموزش و کتب درسی سرمایه‌گذاری کرد؛ مخالفان نیز معتقدند به دلیل نبود عدالت آموزشی در مدارس مناطق محروم در سراسر کشور، عادلانه نبودن امتحانات نهایی و امکان تقلب در آن‌ها و تحمیل استرس چندباره و مضاعف به دانش‌آموزان، اعمال مستقیم تأثیر ۶۰ درصدی معدل در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نمی‌تواند عادلانه باشد.

تعارض آموزش و پرورش با سنجه کنکور

از طرف دیگر در این شرایط و در حالی که از برگزار آزمون کنکور ۱۴۰۱ نیز مدتی زمان گذشته و نتایج آن در شهریور ماه اعلام می‌شود، دوباره یکی دیگر از مسئولان نسبت به سنجه کنکور ابراز نگرانی کرده است. احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: « سنجه کنکور در کشور هیچ تناسبی با نظام تعلیم و تربیت ندارد و یک حرکت اشتباه است. آموزش و پرورش به هیچ وجه سنجش و ارزیابی کنکور را قبول ندارد چرا که این سنجه مورد پسند آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت نیست و با یک نگاه تک بعدی سعی می‌شود تا استعداد دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کار تست‌زنی برای نظام سنجش کشور به حدی رسیده که حتی برخی از خانواده‌ها از پایه‌های ابتدایی فرزندان خود را با مؤلفه تست‌زنی آشنا می‌کنند در حالی که این روند نوعی بیزاری و سرخوردگی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

سنجه کنکور در کشور هیچ تناسبی با نظام تعلیم و تربیت ندارد و یک حرکت اشتباه است. آموزش و پرورش به هیچ وجه سنجش و ارزیابی کنکور را قبول ندارد چرا که این سنجه مورد پسند آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت نیست و با یک نگاه تک بعدی سعی می‌شود تا استعداد دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد.


محمودزاده اضافه کرد: تمام تلاش ما در سیستم آموزش و پرورش بر این است تا عدالت آموزشی و تربیتی را در سطح کشور با تقویت مدارس دولتی فراهم کنیم که البته برخی از خانواده‌ها به تناسب دیدگاه‌هایی که دارند، علاقه‌مند به تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی هستند. بنابراین اینکه ادعا کنیم همه ثروتمندان فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، یک باور غلط است چرا که گاه با اهدافی خاص دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی هدایت می‌شوند تا تحصیل خود را انجام دهند. »
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره عدالت آموزشی و سنجه کنکور تصریح کرد: «هیچ شاخص آموزشی و پرورشی قابل قبولی در قالب سنجه‌های کنکور رخ نمی‌دهد و ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بر محور مسائل پرورشی، تربیتی و آموزشی نسل آینده تربیت یافته و راه پیشرفت و توسعه را طی کنند. »
با همه این‌ها باید گفت بعد از گذشت سال‌ها و دهه‌ها در خصوص تغییرات زیربنایی در نحوه برگزاری کنکور، همچنان این فرآیند دچار نقص و مشکلات عدیده‌ای است. موضوعی که ویس کرمی نماینده مجلس نیز به آن اشاره کرده است. موضوعی که تحلیل ساده‌ای از آن هم نشان می‌دهد که دانش‌آموزی که در یکی از مناطق بالای شهر در کلان شهر‌ها زندگی کند به مدرسه‌ای در همان منطقه می‌رود که امکانات و شرایط تحصیل بهتر برای او فراهم است اما دانش‌آموزان در مناطق محروم در حالی که با مشکلات عدیده زندگی‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند طبیعتا در فضا‌های آموزشی و مدارسی بدون رفاه و امکانات نیز مشغول به تحصیل است و همین تفاوت اولین نشانه از بی‌عدالتی در سنجه کنکور خواهد بود. 

برچسب ها: کنکور 1401 کنکور 1402 مافیای کنکور تخلفات کنکوری ها حذف کنکور کنکور کارشناسی ارشد ععضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ععضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آموزش پرورش معاونت آموزش دوره متوسطه آموزش و پرورش شورای عالی آموزش و پرورش استخدام آموزش و پرورش
ارسال نظر
آخرین اخبار