۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
تعداد بازدید: ۱۳۶۷۲۱
عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: با توجه به تغییرات مبالغ هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۱ و برخی از گروه‌های هدف انتظار می‌رود فاصله طبقاتی در سال جاری باز هم کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۲۰۲۰۹
نویسنده : مجتبی آزادیان

کاهش فاصله طبقاتی کشور در سال ۱۴۰۰

عباس علوی‌راد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اشاره به موضوع فاصله طبقاتی اظهار کرد: مرکز آمار ایران به تازگی از ضریب جینی کل کشور (شهری و روستایی) در سال ۱۴۰۰ رونمایی کرد.

وی اضافه کرد: ضریب جینی کل کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۰.۳۹۳۸ گزارش شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ (۰.۴۰۰۶) کاهش یافته است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران بیان کرد: ضریب جینی در مناطق شهری نیز از ۰.۳۸۳۵ در سال ۱۳۹۹ به ۰.۳۷۵۷ در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. با این همه بر خلاف مناطق شهری، ضریب جینی در مناطق روستایی از ۰.۳۵۹۰ در سال ۱۳۹۹ به ۰.۳۵۹۴ در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

علوی‌راد خاطرنشان کرد: نکته اول در این آمار این است که با توجه به تغییرات مبالغ هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۱ و برخی از گروه‌های هدف انتظار می‌رود فاصله طبقاتی در سال جاری باز هم کاهش پیدا کند.

وی متذکر شد: نکته دوم این است که نرخ تورم سال ۱۴۰۰ در مناطق روستایی به ترتیب ۲.۶ و ۳.۱ درصد از کل کشور و مناطق شهری بیشتر بوده است؛ بنابراین این موضوع به عنوان یک عامل افزایش فاصله طبقاتی در مناطق روستایی قابل بررسی است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران توضیح داد: اگر تورم در کشور کاهش پیدا نکند، همانند تجربه شروع پرداخت یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹، در جریان زمان اثر احتمالی یارانه‌های سال ۱۴۰۱ روی کاهش فاصله طبقاتی محو خواهد شد.

برچسب ها: عباس علوی راد فاصله طبقاتی مرکز آمار ایران ضریب جینی
ارسال نظر
آخرین اخبار