۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
تعداد بازدید: ۴۶۱۴۷۹
مدیر کل اسبق برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: پس باید بپذیریم آموزش طبقاتی در کشور طی چند دهه گذشته به صورت خزنده و آرام بر اساس سیاست‌های غلط دولت‌ها جاری شده است و دولت‌ها نخواسته و یا نتوانستند به هر دلیلی این روش را اصلاح نمایند.
کد خبر: ۲۳۰۳۴

به راحتی نمی‌توان انگ تبعیض آموزشی را مطرح نمود/ اصل 30 قانون اساسی در خصوص آموزش رایگان کشور به فراموشی سپرده شده است!

ملت امروز یک مالیات پنهان کمر شکن به نام تورم را تحمل می کنند!/خانواده ها به هر دلیل به مسئولین و مدارس دولتی اعتماد ندارند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در پی انتشارفیلمی از وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تبعیض آموزشی، خطوط با منصور مجاوری مشاور اقتصادی اسبق آموزش و پرورش گفتگوی مفصلی داشت که بخش اول آن هفته پیش منتشر شد. در ادامه بخش دوم این گفتگو را می‌خوانید.

آموزش کلاسیک به شکل امروزی قطعا در 100سال گذشته ایران شرایط  امروزرا نداشته است!

مدیر کل اسبق برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نظام تبعیض در آموزش بیان کرد: نظام تبعیض در آموزش زمانی صورت می‌گیرد که افراد خاص از دانشگاه‌ها و یا مکاتب و یا حوزه‌های خاص علمی، آموزشی، اجرائی را در مناسب مختلف دولتی بدون کمترین تخصص ومهارت به کار می‌گیرند. این افراد با جمع کردن تمام دوستان و رفقای دوران کودکی و نوجوانی و دانشجویی بخواهند یک نظام آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و یا... را بدون خرد جمعی کارشناسانه آن حوزه که سال‌ها تجربه ودانش موضوعی دارند، اداره نمایند، نتیجه حال فعلی هر یک از حوزه ها‌ی اقتصادی، سیاسی واجتماعی و خصوصا بهداشت و آموزش و پرورش کشور می‌شود. ما زمانی می‌توانیم از تبعیض آموزشی در یک نظام نام ببریم که دولت‌ها به اجبار افراد لازم التعلیم را جداسازی نموده و آن‌ها را به مدارس و مراکز خاص آموزشی بفرستند که قطعا در یکصد سال گذشته آموزش کلاسیک به شکل امروزی در ایران هیچ زمانی این شرایط را نداشته است. پس به راحتی نمی‌توان انگ تبعیض آموزشی را مطرح نمود.

مجاوری با اشاره به قوانین دولت‌ها و علت و ارزیابی به اجرا درآمدن آن‌ها گفت: آیا بر اساس نظر همه اقتصاددانان دنیا قبول داریم که تورم همان مالیات است که دولت به دلایل مختلف بر مردم تحمیل می‌کند. (شرایط امروز جامعه مالیات‌های مختلف، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر خرید، مالیات بر خدمات وانواع کلمات خاص در دریافت پول از مردم صورت می‌گیرد.) یعنی ملت علاوه بر اینکه منابع ملی کشور خودشان را بر اساس قانون در اختیار دولت‌ها قرار داده‌اند تا شرایط زندگی مناسبی را برای آن‌ها آماده کنند، امروز باید هر کار و فعلی را انجام دهند تا یک مالیات پنهان کمر شکن را هم به نام تورم تحمل کنند. امروزه آموزش خوب و با کیفیت این شکل را پیدا نموده است.

 تبعیض در آموزش زمانی صورت می‌گیرد که افراد خاص از دانشگاه‌ها و یا مکاتب و یا حوزه‌های خاص علمی، آموزشی، اجرائی را در مناسب مختلف دولتی بدون کمترین تخصص ومهارت به کار می‌گیرند. این افراد با جمع کردن تمام دوستان و رفقای دوران کودکی و نوجوانی و دانشجویی بخواهند یک نظام آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و یا... را بدون خرد جمعی کارشناسانه آن حوزه که سال‌ها تجربه ودانش موضوعی دارند، اداره نمایند، نتیجه حال فعلی هر یک از حوزه ها‌ی اقتصادی، سیاسی واجتماعی و خصوصا بهداشت و آموزش و پرورش کشور می‌شود

همین اشکال مختلف دردناک و ناپسند طی سال‌های متمادی در قوانین ومقررات مجالس و دولت تصویب و به اجرا درامده است. چگونه؟ با توجه به وضعیت نابسامان در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، بازرگانی و کاهش چشمگیر تولید خالص و ناخالص کشور؛ دولت‌ها به فکر راه‌های متعدد تامین کسری اعتبار سالیانه خود در قوانین بودجه کشور شدند وهر سال بر اساس افکار دستگاه‌های مربوطه از جمله آموزش و پرورش پیشنهادات خاصی را به دولت و مجلس ارائه نمودند که همه آن‌ها الزام آور بوده وهزینه‌هایی را به تدریج به خانواده‌ها برای گرفتن یک خدمت خاص تحمیل نموده است.

دولت به صورت موقت سر وصدای دستگاه ها را بابت کسری اعتبار خاموش کرده

دولت با سکوت و به آرامی تامین منبع درآمد خود را برای بخشی از هزینه‌ها، اجرائی نموده و به صورت موقت سر و صدای دستگاه ها را بابت کسری اعتبار خاموش کرده و مردم هم، چون فراوان هستند و با همدیگر تشریک مساعی یا سرمایه مشترک ندارند محترمانه این مبالغ تعیین شده را به مدل‌های مختلف پرداخت نمودند.

وی در ادامه افزود: یکی از هزینه‌های مهم و بسیار تاثیرگذار در کشور هزینه آموزش وتحصیلات عالی فرزندان و سرمایه‌های اصلی خانواده‌ها می‌باشد که دولت بتدریج با ضعف منابع مالی مواجه شد و قادر به تامین نیاز‌های اصلی از جمله ساخت و توسعه مدارس دولتی به اندازه کافی واستاندارد دانش آموز در کلاس و مدرسه و منطقه، تجهیزات آموزشی وعلمی روز دنیا (اگر جامعه خیرین مدرسه ساز کشور طی سی سال گذشته در کنار آموزش قرار نمی‌گرفتند واز خود گذشتگی نمی‌کردند. اعتقاد واعتماد کامل دارم که آموزش وپرورش ما در بسیاری از استان‌ها وشهرها‌ی محروم و پر جمعیت و جوان کشور تعطیل کامل می‌شد ونرخ بیسوادی کشور بالای ۴۰ درصد می‌رسید) توسعه واقعی منابع انسانی (هر سال نگران تعداد بازنشسته‌ها واز طرفی کمبود منابع انسانی علاقمند ومناسب بر اساس نیاز منطقه‌ای به شغل معلمی) خود برنیامده است.

خانواده ها‌ به فکر آینده فرزند خود می‌باشند در بسیاری از مواقع از هزینه‌های اصلی و ضروری خود گذشته اند که فرزند آن‌ها در مدارس خاص چند گانه و یا به طور شفاف در مدارس غیر دولتی با کیفیت‌تر و مناسب‌تر که شرایط آموزشی بهتر وامکانات بهتر و یا شرایط تربیتی بهتری دارند درس بخوانند. آن‌ها به امید آینده بهتر فرزندان خود بوده و هستند و به مسئولین دولتی و برخی مدارس دولتی به هر دلیل درست یا نادرست اعتماد ندارند.

کارشناس ارشد آموزش و پرورش مطرح کرد: این‌ مسائل از دلایل ایجاد تبعیض‌های آموزشی مد نظر موافقین این موضوع می‌باشد که دولت‌ها آگاهانه یا ناآگاهانه باعث تضعیف مدارس دولتی و رایگان کشور شدند وبه اجبار خانواده ها‌یی که به فکر توسعه و آینده فرزند خود می‌باشند در بسیاری از مواقع از هزینه‌های اصلی و ضروری خود گذشته اند که فرزند آن‌ها در مدارس خاص چند گانه و یا به طور شفاف در مدارس غیر دولتی با کیفیت‌تر و مناسب‌تر که شرایط آموزشی بهتر وامکانات بهتر و یا شرایط تربیتی بهتری دارند درس بخوانند. آن‌ها به امید آینده بهتر فرزندان خود بوده و هستند و به مسئولین دولتی و برخی مدارس دولتی به هر دلیل درست یا نادرست اعتماد ندارند. یعنی طبقه سازی با معیار پول داشتن و نداشتن، در مناطق شهری بودن یا نبودن، در مناطق کم برخوردار یا برخوردار زیستن دانش آموزان مدرسه ایجاد کردیم. این یعنی توزیع ناعادلانه منابع ملی کشور وایجاد تبعیض خود ساخته.

به راحتی نمی‌توان انگ تبعیض آموزشی را مطرح نمود/ اصل 30 قانون اساسی در خصوص آموزش رایگان کشور به فراموشی سپرده شده است!

 اصل ۳۰ قانون اساسی و وطیفه اصلی دولت‌ها در خصوص آموزش و بهداشت رایگان کشور به فراموشی سپرده شده است. هر کسی پول دارد به اندازه پولش قادر به ادامه آموزش بهتر شده و یا توانسته است سلامتی خود و خانواده اش را تامین نماید. این یعنی ظلم به ملت و جامعه توانمند و با استعداد‌ی که در خط میانی افراد جامعه و یا خط فقر قرار گرفته اند. آمار قبول شدگان کنکور همه ساله موید این موضوع می‌باشد.

مدیر کل اسبق برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید بپذیریم آموزش طبقاتی در کشور طی چند دهه گذشته به صورت خزنده و آرام بر اساس سیاست‌های غلط دولت‌ها جاری شده است و دولت‌ها نخواسته و یا نتوانستند به هر دلیلی این روش را اصلاح نمایند و اصل ۳۰ قانون اساسی و وطیفه اصلی دولت‌ها در خصوص آموزش و بهداشت رایگان کشور به فراموشی سپرده شده است. هر کسی پول دارد به اندازه پولش قادر به ادامه آموزش بهتر شده و یا توانسته است سلامتی خود و خانواده اش را تامین نماید. این یعنی ظلم به ملت و جامعه توانمند و با استعداد‌ی که در خط میانی افراد جامعه و یا خط فقر قرار گرفته اند. آمار قبول شدگان کنکور همه ساله موید این موضوع می‌باشد. هر چند معدود دانش آموزان سخت کوش و با استعدادی هستند که از دل روستا و میان خانواده‌های زحمتکش، اما در عین حال نیازمند موفق شده و رتبه‌های برتر را از خود می‌نمایند.

مجاوری در پایان گفت: وزارت آموزش و پرورش با علم به داده‌ها و آمار‌هایی که در سامانه‌های خود دارد می‌تواند گزارش‌های بسیار شفاف و دقیقی برای جامعه اعلام نماید که وضعیت آموزش از ابعاد مختلف چگونه است و بر اساس تحلیل و بررسی این آمار‌ها و داده‌ها چه فرآیندی را برای اصلاح وضعیت جاری انتخاب و اجرا نمود تا عدالت آموزشی به صورت عینی و واقعی برای همه فرزندان ایران از هر قشر و طبقه اجتماعی و اقتصادی به صورت منطقی و برابر اجرا گردد. به امید تحصیلا ت بیشتر و بهتر برای شغل مناسب و درآمد مناسب‌تر آینده.

برچسب ها: وزارت آموزش و پرورش کشور دولت سیاست گذاری فاصله طبقاتی خانواده مدارس غیر دولتی مدارس دولتی هزینه زندگی کنترل فرزندان عملکرد دولت ها
ارسال نظر
آخرین اخبار