۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
تعداد بازدید: ۲۵۷۶۲۰
آیا دولت ایران نسبت به کشور‌های دیگر در مورد ویروس کرونا عملکرد بهتری داشته است؟ محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی در پاسخ به این پرسش گفت‌و‌گویی با خطوط داشته است که به شرح زیر است:
کد خبر: ۲۰۶۱۲
نویسنده : محدثه عزیزی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محبوب‌فر می‌گوید: متاسفانه دولت ایران به دلیل تحریم‌ها و عدم تعاملات جهانی از بسیاری امکانات لازم در خصوص انجام تست‌های تشخیصی کرونا محروم بوده است. در حال حاضر تعداد تست‌های روزانه به حد نصاب نمی‌رسد و افت چشمگیر و مخصوصی داشته است.

عملکرد نامناسب دولت ایران در برابر بیماری کرونا

او مطرح می‌کرد: مرگ‌و‌میر‌هایی که در خصوص پیک ششم و هفتم اعلام می‌شود ناشی از تست‌های اندکی است که مثبت شده و برخی تست‌هایی که صورت گرفته دقت لازم نداشته است.

کارشناس سلامت ادامه می‌دهد: از طرفی خود آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کم‌کاری می‌کنند و دقت و صحت لازم در انجام تست‌های تشخیصی در نظر نمی‌گیرند به همین دلیل تست‌ها به صورت منفی کاذب در می‌آید و سپس شاهد بستری شدن بیمار و در نهایت فوت او با جواب تست منفی هستیم.

در پیک پنجم با قحطی واکسن روبه‌رو بوده‌ایم

محبوب‌فر در خصوص پیک پنجم می‌گوید: در پیک پنجم کرونا متاسفانه از واردات واکسن‌های معتبر به کشور به بهانه‌های مختلف جلوگیری شد و شاهد مبتلا‌شدن مردم به این پیک و بستری‌شدن آن‌ها نیز بوده‌ایم. همچنین شرکت‌های تولیدی داخلی نیز به وظایف خود عمل نمی‌کردند. حتی در پیک پنجم نزدیک به ۲۵ میلیون نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند.

ایمنی مردم در برابر کرونا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی خودشان است نه واکسن‌هایی که دولت تزریق می‌کند.

او معتقد است در پیک پنجم یا حتی پیک‌های قبلی شاهد ایمنی طبیعی در جامعه به دلیل وسعت تعداد مبتلایان در کشور بودیم، نه یک ایمنی که به واسطه واکسن باشد.

کارشناس سلامت ادامه می‌دهد: با ممنوعیت واردات واکسن به کشور واکسن‌های مناسبی در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت و بیشتر واکسن‌ها اهدایی بودند. یعنی واکسن‌هایی بودند که کشور‌های مختلف به صورت نذری و اهدایی وارد کشور‌های محروم و فقیر می‌کردند و ایران در دسته‌ی این کشور‌ها قرار داشت.

محبوب‌فر در مورد نقش دولت سیزدهم مطرح می‌کند: از طرفی وقتی دولت سیزدهم شروع به فعالیت کردند ترجیح دادند که واکسن‌هایی که مجوز اضطراری دارند و همچنین واکسن‌هایی که آزمایشی بودند مثل واکسن سینوفارم را به کشور وارد کنند.
او معتقد است واکسن‌هایی که به کشور ایران تحت عنوان واکسن‌های انگلیسی مانند آسترانزنکا وارد شد متاسفانه از کشور اصلی مثل انگلستان و ایلات متحده نبود. کشور‌های مختلف مانند کشور‌های اروپایی این واکسن را تهیه کرده بودند و از طرف این کشور‌ها این نوع واکسن به ایران وارد می‌شد.

این کارشناس می‌گوید: سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی در این نوع بیماری مفید و کارساز نبوده است. در خصوص پیک هفتم کرونا شاهد ابتلای ده میلیون نفر از جمعیت کشور به این موج هستیم.

محبوب‌فر ادامه می‌دهد: از واکسن‌هایی که در جامعه وجود دارد چه واکسن داخلی و خارجی، تنها واکسنی که مجوز اضطراری و آزمایشی ندارد واکسن فایزر بیونتک است، اما تمامی واکسن‌ها از جمله واکسن‌های ایرانی مثل برکت مجوز اضطراری و آزمایشی دارند و مراحل کارآزمایی بالینی در مرحله سوم را متاسفانه طی نکردند.

او معتقد است واکسن‌ها‌یی که در داخل کشور تولید شده‌اند، به هیچ‌عنوان بدعت و خلاقیت محسوب نمی‌شوند. بسیاری از این واکسن‌ها به کمک کشور‌های خارجی از جمله چین و کوبا تهیه شدند و عیناً از واکسن‌های مشابه خارجی کپی‌برداری هستند.

به نگاه این کارشناس، در حال حاضر متاسفانه دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم و دولت زمین گذاشته شده و دیگر در خصوص بیماری یک نوع عادی‌نگاری انجام می‌شود.

عملکرد نامناسب دولت ایران در برابر بیماری کرونا

برچسب ها: بیماری کرونا عملکرد عملکرد دولت ها
ارسال نظر
آخرین اخبار