۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
تعداد بازدید: ۹۶۱۳۶
خطوط یکی از تازه‌ترین پدیده‌های کلاهبرداری اینترنتی را بررسی کرد
کلاهبردارن دانه درشت اغلب برای پنهان کردن منشأء وجوه غیرقانونی خود به پولشویی متکی هستند. هدف مشروع جلوه دادن وجوه و در عین حال دور کردن خودشان از تعقیب قضایی هستند. بنابراین قاطر‌های پول افرادی هستند که آگاهانه یا در موارد خاص ناآگاهانه به سازمان‌های جنایتکار کمک می‌کنند تا سود‌های نامشروع خود را بشویند.این اقدام همچنین ردیابی پول را برای مجریان قانون دشوار می‌کند.
کد خبر: ۲۱۰۱۰

حساب شما جنایت شما / قاطران پول چگونه جذب می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ در چند سال گذشته با پر رنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در زندگی روزمره مردم، حالا بسیاری از افرادی که در این نوع شبکه‌ها مانند اینستاگرام فعالیت می‌کنند بر روی مباحثی نیز به بحث و نظر و اطلاع‌رسانی می‌پردازند. یکی از این موارد موضوع کلاهبرداری‌های تلفنی و پیامکی است که هر هر روز بر انواع و ترفند‌های عجیب و غریب آن نیزافزوده می‌شود و هدفش تنها خالی کردن حساب شماست. درست مثل یکی از بلاگر‌های اینستاگرام که با انتشار استوری در این باره می‌نویسد: « بچه‌ها حواستون باشه کلاهبرداری زیاد شده، هر لینکی را باز نکنید و هیچ کدی برای شخص دیگری نفرستید. » او در ادامه توضیح می‌دهد که چند ساعت پیش با شماره‌ای از تهران که لوگوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی را نیز داشته با او تماس گرفته می‌شود و فردی که پشت خط بوده خیلی محترمانه به او می‌گوید که از صدا و سیما تماس گرفته است و شما برنده شدید. بعد هم به او آدرس و شماره داده و گفته است کد الان برای او یک احراز هویت می‌آید و آن را برایش بخواند.
با همه این‌ها ظاهراً خانم بلاگر متوجه مشکوک بودن این ماجرا می‌شود و به فدری که پشت خط است می‌گوید: « می‌خواهید حسابم را خالی کنید؟ » و بعد صدای قطع شدن تلفن به این تماس پایان می‌دهد.
با این حال این شیوه تنها یکی از روش‌های کلاهبرداری تلفنی و اینترنتی است که در چند سال اخیر در جرم کلاهبرداری به یک پدیده تبدیل شد. با این حال بسیاری از این کلاهبرداران امروزه از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و حتی تماس با واتس آپ، شما را قربانی خود می‌کنند.

کلاهبرداران در کمین قاطران پول

یکی از تازه‌ترین روش‌های کلاهبرداری و هک حساب شما روشی است که در اضطلاح به آن گفته می‌شود: قاطران پول. قاطر پول اصطلاحی است که به افرادی که کالا یا پولی در مبالغ کلانی را از فردی در کشوری به فرد دیگری در کشور دیگری منتقل می‌کنند به کار برده می‌شود. حتی اگر این پول از طریق کلاهبرداری به دست آمده باشد. در اکثر موارد این کار از طریق اینترنت انجام می‌شود.
اصطلاح قاطر پول هنگامی گفته می‌شود که مجرم از یک کشور در حال توسعه با به دست آوردن اطلاعات و مشخصات کارت اعتباری یا حساب بانکی یا رمز عبور قربانی که در یک کشور توسعه یافته و جهان اول زندگی می‌کند با روش‌های مختلفی مانند هک کردن و غیره و با نقد کردن دارائی‌ها نیاز به انتقال پول به کشور خودش پیدا می‌کند. و چون نمی‌تواند پول کثیف را مستقیماً به حساب خودش در کشورش بریزد و در این حالت اکثر شرکت‌ها طبق قوانین بین‌المللی در زمینه پولشوئی حق انتقال مبالغ بالا یا کالا‌های با ارزش بالا را با منشأء مشکوک یا منشأء کلاهبرداری را ندارند. در این حالت نیاز به یک فرد قربانی دیگری به نام قاطر پول پیدا می‌کند که پول کثیف را از کشور قربانی به حساب قاطر پول واریز کرده و از طریق حساب قاطر پول بعد از کسر کردن کارمزد قاطر پول که اکثراً مبالغ بالائی می‌باشد مابقی پول را به حساب خود منتقل می‌کند. در این حالت به فردی که واسطه انتقال پول کثیف بین قربانی و کلاهبردار شده و در مراجع بین‌المللی مشخصاتش وارد لیست سیاه کلاهبرداری‌های بین‌المللی می‌شود قاطر پول گفته می‌شود. در حالی که کلاهبردار هیچ ردی از خود در این وسط به جای نمی‌گذارد.

اصطلاح قاطر پول هنگامی گفته می‌شود که مجرم از یک کشور در حال توسعه با به دست آوردن اطلاعات و مشخصات کارت اعتباری یا حساب بانکی یا رمز عبور قربانی که در یک کشور توسعه یافته و جهان اول زندگی می‌کند با روش‌های مختلفی مانند هک کردن و غیره و با نقد کردن دارائی‌ها نیاز به انتقال پول به کشور خودش پیدا می‌کند.

قاطر‌های پول چگونه جذب می‌شوند؟

قاطران پول که اغلب ناآگاه هستند با ارائه حساب‌های خود برای کمک به دریافت و انتقال وجوه تقلبی به کلاهبرداران کمک می‌کنند تا پول‌های آن‌ها را مشروع جلوه دهند. جنایتکاران و کلاهبردارن به طرق مختلف قاطر‌های پول را به خدمت می‌گیرند. به عنوان مثال، برخی افراد با وعده سود مالی اغوا می‌شوند یا در ازای خدمات خود پورسانت دریافت می‌کنند. در موارد دیگر، انگیزه آن‌ها اعتماد است یا از طریق کلاهبرداری‌های آنلاین درخواست می‌شود.
سازمان‌های جنایی برای جذب قاطر‌های پول بر چهار روش کلیدی تمرکز دارد:
کلاهبرداری‌های شغلی: با شما در مورد یک شغل جدید بدون درخواست برای هیچ موقعیتی تماس گرفته می‌شود و جایی که کارفرما هیچ جزئیاتی در مورد شرکت خود ارائه نمی‌دهد.
کلاهبرداری‌های عاشقانه: با شما به صورت آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی یا یک پلت فرم دوستیابی تماس گرفته می‌شود.
کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری: شما پیامی دریافت می‌کنید که نسبتاً به راحتی بازدهی کلان را از یک سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنید.
کلاهبرداری جعل هویت: تماس‌ها یا پیام‌هایی از سوی افرادی که وانمود می‌کنند از شرکت‌های پیک یا سازمان‌های دولتی هستند که از شما اطلاعات شخصی/بانکی‌تان را می‌خواهند.

نکاتی برای جلوگیری از قربانی شدن

به هر کسی که می‌خواهد از حساب بانکی شما برای دریافت و ارسال پول استفاده کند مشکوک باشید. هرگز اطلاعات مالی خود را به کسی که نمی‌شناسید و اعتماد ندارید ندهید. اگر مشکوک هستید که از شما به عنوان قاطر پول استفاده شده است، تمام ارتباطات را متوقف کنید و آن را به بانک خود و مقامات گزارش دهید. اما اگر این کار‌ها را نکنید چه پیامد‌هایی دارد؟ اگر از حساب خود استفاده کنید، می‌تواند جرم شما نیز باشد. این بدان معناست که حتی اگر از نحوه استفاده از حساب بانکی خود آگاه نباشید، ممکن است همچنان به عنوان بخشی از یک طرح پولشویی شریک جرم شناخته شوید.

 

برچسب ها: سرقت اطلاعات بانکی سرقت کلاهبرداری اینترنتی کلاهبرداری تلفنی کلاهبرداری مبارزه با پولشویی پولشویی درگاه پرداخت اینترنتی فروش اینترنتی اینترنت بانک
ارسال نظر
آخرین اخبار