۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
تعداد بازدید: ۱۹۳۸۲۲
خصوصی‌سازی عجولانه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌تواند به منزله پایان حیات سرخابی‌ها باشد.
کد خبر: ۲۳۰۰

واگذاری عجولانه نقطه پایانی بر عمر استقلال و پرسپولیس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بحث واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تبدیل به موضوعی کهنه شده و این باور در وجود همگان ایجاد شده که امکان خصوصی‌سازی این دو باشگاه وجود ندارد.

هر دو باشگاه در شرایطی نیستند که امکان واگذاری آنها وجود داشته باشد؛ چراکه انبوهی از بدهی‌های انباشته‌شده پیرامون آنها وجود دارد و انتقال حقیقی یا حقوقی بی‌فایده است. سرخابی‌ها مدت‌هاست تبدیل به شرکت‌های زیان‌ده شده‌اند و با حجم بالایی از بدهی‌ها امکان واگذاری وجود ندارد. حتی اگر خریدار یا خریداران این دو باشگاه تمام بدهی‌های این دو باشگاه را پرداخت کنند؛ بنابر قانون ورود این دو باشگاه به سازمان بورس ممکن نیست؛ چراکه از شاخصه‌های واگذاری شرکت یا بنگاهی در بورس و فرابورس ارائه گزارش سه ساله سوددهی آن مجموعه است.

در زمان مسعود سلطانی‌فر وعده‌های زیادی مبنی‌بر واگذاری داده شد و حتی روز 22 بهمن برای اجرای این کار اعلام شد اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد؛ چراکه بدون توجیه اقتصادی شفاف و عملی، خصوصی‌سازی به معنای نابودی سرخابی‌هاست.

چند روز پیش هم سیدحمید سجادی که پس از مسعود سلطانی‌فر به سمت وزارت ورزش و جوانان رسیده است، گفت: «آماده واگذاری هستیم و مشکلی نداریم. اتفاقاً مصوبات این کار را نیز دریافت کردیم و از اینجا به بعد خدمت همکاران عزیزمان در وزارت امور اقتصاد و دارایی هستیم. منتظر هستیم تا سازمان خصوصی‌سازی به سمت واگذاری برود. از نظر ما کارها انجام و مجوزها را گرفتیم و موافقت نهاد ریاست جمهوری، شخص آقای رئیس جمهور و معاونت حقوقی را دریافت کردیم. مطالعات نیز انجام شد و خدمت همکاران عزیز در وزارت اقتصاد و امور دارایی منعکس شد تا به سمت سازمان خصوصی‌سازی برود و کارها انجام شود.»

این اظهارنظر عجیب در حالی مطرح شد که پیش از این اعلام شده بود هیچ عجله‌ای برای واگذاری استقلال و پرسپولیس وجود ندارد. با این وجود حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: «پرسپولیس و استقلال نیازمند تضمینی برای موفقیتشان پس از واگذاری هستند. اگر تضمین اتفاق نیفتد، ممکن است واگذاری‌شان به سرنوشت برخی از بنگاه‌ها منجر شود. برای واگذاری دو باشگاه عجله‌ای نداریم و آنها را با آرامش در مسیر خصوصی قرار خواهیم داد.»

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برخی در تلاش هستند تا با دادن آدرس غلط بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را ساده جلوه دهند اما اشتباه در این کار به منزله آسیب جدی به دو باشگاهی است که در مجموع بیش از 60 میلیون طرفدار دارند. 

اشتباه در واگذاری استقلال و پرسپولیس می‌تواند ضربه سنگینی بر پیکره فوتبال ایران وارد کند. پیش از این هم شرکت‌های بزرگی در بورس با واگذاری از مجاری غلط به جای آنکه به درآمدزایی دولت کمک کنند باری روی دوش دولت شدند و این بار رخ دادن چنین اتفاقی آسیب شدیدی به فوتبال ایران می‌زند. استقلال و پرسپولیس قلب فوتبال باشگاهی ایران هستند و نابودی آنها به منزله آسیب جبران‌ناپذیری بر ساختار فوتبال کشورمان خواهد زد.

ارسال نظر
آخرین اخبار