۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
تعداد بازدید: ۸۵۱۰۵
عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به شیوع عفونت ادراری در زنان به بیان توصیه‌های تغذیه‌ای مؤثر در کاهش بروز این نوع بیماری پرداخت.
کد خبر: ۲۴۸۴۵

نکات مهم تغذیه‌ای برای افراد مبتلا به عفونت ادراری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر آرزو حقیقیان رودسری استادیار دانشگاه و دکترای تخصصی علوم تغذیه بروز عفونت ادراری در زنان را بسیار شایع عنوان کرد.

وی گفت: از مهمترین علایم این بیماری می‌توان به درد یا سوزش به هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار، درد در قسمت زیر شکم اشاره کرد.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه دانشگاه شهید بهشتی، باکتری‌ها را عامل ایجاد عفونت مجاری ادراری برشمرد که می‌توانند هر بخشی از دستگاه ادراری را آلوده سازند.

دکتر حقیقیان گفت: مصرف مواد غذایی ایجاد کننده محیط اسیدی برای از بین بردن باکتری‌های مولد عفونت ادراری بسیار کمک کننده است.

وی ضمن بیان توصیه‌هایی در این باره به اهمیت مصرف مایعات فراوان مانند چای و آب در طول روز در هنگام عفونت ادراری اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه تأکید کرد: این بیماران باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های شیرین شده پرهیز کنند.

دکتر حقیقیان گفت: عصاره زغال اخته حاوی ترکیبی به نام پروآنتوسیانیدین است که باعث مهار پیوستن باکتری‌ها به بافت مثانه می‌شود و نوشیدن آب قره‌قاط نیز به طور منظم به کاهش خطر عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند، هرچند راه حل اصلی درمان عفونت نیست.

وی افزود: همچنین کاهش مصرف آلرژن‌های غذایی (مواد حساسیت‌زا) در این بیماران ضروری است به ویژه در افرادی که سابقه حساسیت به لبنیات، گندم (گلوتن)، ذرت، نگهدارنده‌ها و افزودنی‌های غذایی را دارند.

افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مثل میوه‌ها و سبزی‌ها و افزایش مصرف منابع فیبر غذایی مثل لوبیا، جو، سبزی‌های ریشه‌ای (سیب زمینی) از دیگر توصیه‌های این متخصص تغذیه به این بیماران بود.

دکتر حقیقیان تأکید کرد: این بیماران باید از مصرف زیاد مواد غذایی تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی، پاستا و به ویژه قند و شکر اجتناب کنند، همچنین مصرف انواع گوشت قرمز را کاهش داده و سعی کنند انواع گوشت سفید مانند گوشت مرغ، ماهی و پروتئین‌های گیاهی را جایگزین کنند.

وی با اشاره به ضرورت مصرف متعادل روغن‌های پخت و پز سالم مانند روغن زیتون این بیماران را به کاهش دریافت اسید‌های چرب ترانس توصیه کرد که به طور معمول در مواد غذایی فرآوری‌شده و آماده مثل کلوچه‌ها، کراکرها، سیب‌زمینی سرخ کرده، مواد غذایی فرآوری شده و مارگارین وجود دارد.

این استادیار دانشکده تغذیه ادامه داد: این بیماران باید از مصرف قهوه و سایر محرک‌ها مانند الکل و تنباکو پرهیز کنند. همچنین داشتن حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مناسب پنج روز در هفته، مصرف روزانه مکمل ویتامین C یا منابع غذایی آن، مصرف منابع غذایی اسید چرب امگا ۳ مثل روغن ماهی و دانه کتان به منظور کاهش التهاب از دیگر توصیه‌های وی به این افراد است.

دکتر حقیقیان گفت: مصرف گریپفروت یا آب آن به دلیل خاصیت ضدباکتری، ضدقارچ و فعالیت ضدویروسی در این افراد مفید است، همچنین نوشیدن چای سبز به علت خاصیت آنتیاکسیدانی، ضد سرطان و اثرات ایمنی توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش دریافت چربی در رژیم غذایی باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود، افزود: به همین علت در زمان عفونت حاد، دریافت کم چربی پیشنهاد می‌شود.

این عضو هیئت علمی گروه تغذیه جامعه ادامه داد: به طور کلی مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و فیبر غذایی به علت توانایی که در پیشگیری از عفونت مجاری ادراری دارند، در زنانی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، توصیه می‌شود./ صدا و سیما

برچسب ها: عفونت تغذیه سالم خواص مواد غذایی
ارسال نظر
آخرین اخبار